MS Windows
briani 27239
Pludselig ingen lyd i Windows XP Pro
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-06-05 16:31

Hej.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.
Jeg har pludselig ingen lyd på min Windows XP Pro-maskine.
Det er en Dell Inspiron 5150. Det stoppede pludselig med at virke. Jeg
kan ikke lige komme i tanke om, hvad det kan være.
Jeg har forsøgt at afspille lyd fra flere forskellige applikationer
(Windows Mediaplayer, WinAmp, etc.). Intet lyd kommer.

Har I nogle forslag til, hvad det kan være?

--
Thomas Damgaard Nielsen - http://thomasdamgaard.dk
"Det er i hvert fald i størrelsesordenen 1000 eller flere om året der

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-06-05 16:39

Thomas Damgaard Nielsen wrote:
> Jeg har pludselig ingen lyd på min Windows XP Pro-maskine.
[...]
> Har I nogle forslag til, hvad det kan være?

Det skal lige siges, at jeg allerede har prøvet både at anvende
maskinens indbyggede højttalere og forsøgt mig med et eksternt sæt
højttalere.

Fra : emj

Dato : 29-06-05 16:49

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

>Jeg har pludselig ingen lyd på min Windows XP Pro-maskine.

Har du prøvet systemgendannelse nogle dage tilbage, hvor det virkede?

Hilsen emj

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-06-05 16:53

emj wrote:

> Har du prøvet systemgendannelse nogle dage tilbage, hvor det virkede?

Nej. Det har jeg ikke prøvet.
Jeg håber da også, at det kan ordnes med mindre drastiske metoder?

Fra : emj

Dato : 29-06-05 17:48

>Nej. Det har jeg ikke prøvet.
>Jeg håber da også, at det kan ordnes med mindre drastiske metoder?

Det er sku da noget af det smarte, som er blevet tilført med winxp og
ikke spor drastisk.

Hvis du ikke kender den funktion, så er det på tide, at du får den
lært.

Hilsen emj

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-06-05 18:21

emj wrote:

> Det er sku da noget af det smarte, som er blevet tilført med winxp og
> ikke spor drastisk.

Forklar venligst, hvorfor det er så smart, og hvorfor det ikke er spor
drastisk.
Vil jeg ikke netop risikere at miste noget af min nuværende opsætning og
risikere applikationer som ikke virker?

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-06-05 18:52

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> drastisk.
> Vil jeg ikke netop risikere at miste noget af min nuværende opsætning og

Nix - det er helt og aldeles problemfrit. Det bevarer alle dokumenter - og
alle indstillinger, funktioner og programmer virker præcis som på det
tidspunkt du går tilbage til. Du har absolut intet at risikere !!

/Flemming U

Fra : emj

Dato : 29-06-05 20:14

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

>Forklar venligst, hvorfor det er så smart, og hvorfor det ikke er spor
>drastisk.
Hvis du mistede din lys for 2 dage siden, gendanner du bare din PC, så
den er, som den var for to dage siden.

>Vil jeg ikke netop risikere at miste noget af min nuværende opsætning og
>risikere applikationer som ikke virker?

Alle de aplikationer, som er installeret før gendannelsestidspunktet
vil forblive uberørte.
Prøv dog menneske.
Klik på START/Hjælp og Support og læs selv, hvad du risikerer.
Det er i øvrigt samme sted, du kan gendanne systemet.

Hilsen emj

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-06-05 22:08

emj wrote:

> [...]
> Klik på START/Hjælp og Support og læs selv, hvad du risikerer.
> Det er i øvrigt samme sted, du kan gendanne systemet.

Ok. Jeg har gået til Start => Help and Support Center => Skrevet
'Recover' i søgefeltet og fundet noget som hedder ``To recover from a
system failure using Automated System Recovery''. Er det det?
I så fald, ser det nu noget drastisk ud. Der står følgende:

``To recover from a system failure using Automated System Recovery
Make sure you have the following items before you begin the recovery
procedure:
Your previously created Automated System Recovery (ASR) floppy disk.
Your previously created backup media.
The original operating system installation CD.
Insert the original operating system installation CD into your CD drive.
Restart your computer. If prompted to press a key in order to start the
computer from CD, press the appropriate key.
Press F2 when prompted during the text-only mode section of Setup. You
will be prompted to insert the ASR floppy disk you have previously created.
Follow the directions on the screen.
Note

ASR will not restore your data files. For more information about backing
up and restoring your data files, click Related Topics.
Related Topics''

Fra : emj

Dato : 29-06-05 22:23

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

>Ok. Jeg har gået til Start => Help and Support Center => Skrevet
>'Recover' i søgefeltet o

Du skal ikke skrive noget som helst i noget somhelst søgefelt og er på
gale veje.

Du skal vælge
"Fortryd ændringer ved din computer med Systemgendannelse"
og jeg aner ikke, hvad det heller på udenbysk.
Der skal ikke rodes med alt det fis, som du beskriver.

Der er sikkert en eller anden med en engelsk version, som kan beskrive
fremgansmåden på udenbysk for dig.

Hilsen emj

Fra : Neil Southwood

Dato : 29-06-05 22:28

In news:42c30d96$0$18646$14726298@news.sunsite.dk,
Thomas Damgaard Nielsen <tdn.usenet@gmail.com> typed:

> [...]
>
> ASR will not restore your data files. For more information about
> backing up and restoring your data files, click Related Topics.

Og nej, det var ikke dér. Systemgendannelse er som de gode mennesker siger
problemfrit. Især - hvilket de endnu ikke har afsløret - fordi du også kan
gå frem til de nuværende tilstand igen, hvis det ikke lige var det.

Det kunne jo også bare være dit lydkort, der havde vendt bugen i vejret.

--
Neil Southwood

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-06-05 22:32

Neil Southwood wrote:
> [...]
> siger problemfrit. Især - hvilket de endnu ikke har afsløret - fordi du
> også kan gå frem til de nuværende tilstand igen, hvis det ikke lige var

Ja. Jeg læste godt nok, at man kunne gå frem i tiden igen. Det vil jeg
nok også gerne gøre, da det ikke løste mit problem.
Nu er spørgsmålet så bare, om det mon kan finde ud af at reverte dets
ændringer i filsystemet?
Jeg tænker her på de filer som vises på billedet på denne adresse:
http://thomasdamgaard.dk/tmp/system-restore.png

> Det kunne jo også bare være dit lydkort, der havde vendt bugen i vejret.

Ja. Det begynder jeg jo også at være bange for.
Men så igen. Hvorfor skulle det bare lige ske sådan ud af den blå luft?
Hvis nu det er mit lydkort, hvordan tjekker jeg det så?

Fra : Neil Southwood

Dato : 29-06-05 22:52

In news:42c3133d$0$18650$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> Men så igen. Hvorfor skulle det bare lige ske sådan ud af den blå
> luft? Hvis nu det er mit lydkort, hvordan tjekker jeg det så?

Mindre drastisk kan du også være kommet til at deaktiver højttalere eller
andet. Har du tjekket Kontrolpanel, Lyde og lydenheder?

--
Neil Southwood

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 30-06-05 07:42

Neil Southwood wrote:
> Mindre drastisk kan du også være kommet til at deaktiver højttalere
> eller andet. Har du tjekket Kontrolpanel, Lyde og lydenheder?

Det skylle ikke være tilfældet:
http://thomasdamgaard.dk/tmp/lyd0.png og
http://thomasdamgaard.dk/tmp/lyd1.png

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-06-05 22:29

emj wrote:
> Alle de aplikationer, som er installeret før gendannelsestidspunktet
> vil forblive uberørte.
> Prøv dog menneske.

Jeg har nu lige prøvet. Det længste jeg kunne gå tilbage i tiden var
mandag d. 27. juni. 2005. Det er også fint nok. Problemet opstod først i
dag. Jeg gik derfor tilbage til mandag d. 27.
Nu skulle det hele jo så bare spille. Det gør det desværre ikke.
Jeg har lige forsøgt at få lyd. Det kan jeg ikke.

Med hensyn til, at mine applikationer vil forblive uberørte, så lød det
for godt til at være sandt. Det /var/ også for godt til at være sandt.

På adressen: http://thomasdamgaard.dk/tmp/system-restore.png, kan I se
listen over, hvilke programmer der "tog skade". Det er dog til at leve
med, da jeg sandsynligvis kan rename de filer tilbage til deres
tidligere tilstand. Det har jeg dog ikke lige forsøgt endnu.

Men altså alt i alt ser det der System Restore da meget sjovt ud. Det
gjorde (tilsyneladende) heller ikke noget kæmpe skade ved mit system.
Dog hjalp det heller ikke. Jeg har stadig ingen lyd.

Kan I hjælpe mig? :)

Fra : emj

Dato : 29-06-05 22:56

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

>På adressen: http://thomasdamgaard.dk/tmp/system-restore.png, kan I se
>listen over, hvilke programmer der "tog skade".

Der er da ikke noget, der har taget skade, men der er oprettet nye
kopier og de er blevet kaldt (2)
Du har ikke lidt nogen overlast overhovedet.

Prøv
START/KØR
skriv dxdiag
Tjek de forskellige faneblade igennem

Hilsen emj

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 30-06-05 07:39

emj wrote:
> Prøv
> START/KØR
> skriv dxdiag
> Tjek de forskellige faneblade igennem

Det gik fint. Ingen problemer.
Så gik jeg hen til fanebladet Sound, hvor der også stod, at der ingen
problemer var.
Jeg kørte så en test mere derinde. Så blev jeg spurgt "Did you hear a
sound". Det gjorde jeg naturligvis ikke og svarede nej. Så stoppede
testen med resultatet:
``DirectSound test results: Failure at step 19 (User verification of
software): HRESULT = 0x00000000 (error code)''

Fra : emj

Dato : 30-06-05 10:03

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

>Det gik fint. Ingen problemer.

Prøv lige at tjekke, om alle dine stik sidder HELT i. Du kan jo være
offer for rengøringen, hvis du har sildesalat i dine ledninger.

Hilsen emj

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 30-06-05 14:34

emj wrote:
> Prøv lige at tjekke, om alle dine stik sidder HELT i. Du kan jo være
> offer for rengøringen, hvis du har sildesalat i dine ledninger.

Der er ingen problemer med ledningerne. De sidder som de skal. I hvert
fald de udvendige.
Det er som tidligere nævnt en Dell Inspiron 5150, som er en bærbar
computer. Derfor er det minimalt, hvor mange ledninger der er. Der er
faktisk kun ledninger, hvis jeg har eksterne højtalere/forstærker sat
til - og de er til at overskue :)

Fra : emj

Dato : 30-06-05 10:26

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

>Det gik fint. Ingen problemer.

Er der et gult udråbstegn ved dit lydkort i enhedshåndtering?

Hilsen emj

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 30-06-05 14:34

emj wrote:
> Er der et gult udråbstegn ved dit lydkort i enhedshåndtering?

Nej. Ingen problemer der.

Fra : emj

Dato : 30-06-05 15:26

Thomas Damgaard Nielsen skrev:

>Nej. Ingen problemer der.

Mystisk.
Er alle drivere installeret, både bundkortdrivere og lyddrivere?
Har du for nylig installeret et nyt program?
Kør http://www.spywarefri.dk/spywarefri-onlinescan.htm
Har du kørt virustjek?
Har du kørt Adaware?
Har du kørt Spybot

Hilsen emj

Fra : Inge

Dato : 30-06-05 15:41

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Mystisk.
> Er alle drivere installeret, både bundkortdrivere og lyddrivere?
> Har du for nylig installeret et nyt program?
> [...]

hallo
du har vel ikke som jeg gjorde en gang (for meget) trykket på en lydknap på
tastaturet?

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 30-06-05 18:21

Inge wrote:
> hallo

Hallo hallo.

> du har vel ikke som jeg gjorde en gang (for meget) trykket på en lydknap
> på tastaturet?

Nej. Desværre :)

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 30-06-05 18:21

emj wrote:
> Mystisk.

Meget.

> Er alle drivere installeret, både bundkortdrivere og lyddrivere?

Ja. Alle drivere er som de er vant til.

> Har du for nylig installeret et nyt program?

Nej.
Det sidste der er blevet installeret er noget Windows Update ville
installere. Det forsvandt dog midlertidigt ved System Restore.

> Kør http://www.spywarefri.dk/spywarefri-onlinescan.htm
> Har du kørt virustjek?
> Har du kørt Adaware?
> Har du kørt Spybot

Der er hverken virus eller spyware på min maskine.

Jeg begynder at indse, at det nok bare er mit lydkort som er skraldet af.

Fra : V. Hansen

Dato : 01-07-05 01:53

> Jeg begynder at indse, at det nok bare er mit lydkort som er skraldet af.

Ved sidste windowsopdatering var der en opdatering til mit lydkort.
C media Ac 97 Audio device
efter den opdatering forsvandt lyden også på min maskine
og den nævnte del havde et gult ? i enhåndshåndtering.
Da jeg afindstallerede opdateringen kom lyden tilbage igen.

mvh
Vibeke