Artikler/billeder til Kemi og Sikkerhed...~
Fra : Carlsen

Dato : 29-06-05 04:54

Hej NG...(igen)

Er der nogle af jer som har link til artikler som handler om kemi og
sikkerhed (fx om ulykker med kemikalier i hjemmet/skolen/arbejdet/andet)?
.... og ligeså billeder som viser hvad der kan ske hvis kemikalierne får
kontakt med huden/øjnene osv?

Har surfet rundt på nettet, men synes ikke rigtigt jeg stødte ind i noget
der var rigtig brugbart.

-LC

--
Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Q

Dato : 29-06-05 06:53

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontakt med huden/øjnene osv?
>
> Har surfet rundt på nettet, men synes ikke rigtigt jeg stødte ind i noget

Her er resultatet af en sjat 10-15% NaOH opløsning spildt ned af et par
bukser som sad indeni en gummistøvle ( hvis du kan forestille dig det )..
Det tog ca. 30 minutter fra jeg spildte det til jeg fik en chance for at
skifte at skifte bukser og få skyllet.. Skulle liiiige have noget maskineri
startet op igen før jeg havde tid til at rende i omklædningsrummet..

http://naeslund.dk/peter/files/kemi/IMG_0002.jpg billedet er elendigt, men
brug det endeligt.... Jeg har forresten stadig mørke pletter på benet nu, 26
måneder efter.. Billedet er taget et par dage efter..

Som et kuriosum kan det nævnes at negle bliver næsten lilla under længere
tids påvirkning af lud.. Det tager typisk en 10-15 sekunder inden man kan
mærke noget, derefter kommer en kraftig svien..

60% HNO3 giver karrygule pletter på huden og en stærk prikkende
fornemmelse.. Der går ca. et døgn hvorefter den gule hud kan pilles af som
var det en anden klat delvist tørret kontaktlim.. Man mærker syren på
fingrene indenfor få sekunder..

30% H2O2 giver en kraftigt stikkende fornemmelse og afbleger huden.. Hudens
normale farve vender dog tilbage efter en times tid.. Man mærker det lige
med det samme

Natriumhypochlorit ( klorin ) tager lidt tid før det mærkes.. fornemmelsen
er noget nær den for lud..

NaOH i øjnene tager ca. 6 timer på skadestuen og koster godt 150 dask til
behandling af den efterfølgende øjenbetændelse med øjendråber.. ( Skulle
lige starte reng. på en maskine inden kaffepausen.. gik lidt stærkt da jeg
smed en sæk med 25 kg NaOH i tanken... en stor klump plaskede lidt og jeg
fik et stænk i øjet... Det kogte ikke op.. tømte et par øjenskylleflasker og
brugte en halv times tid med vandslangen bagefter )

Det var så'n lige en liste over hvad jeg har spildt på mig selv de sidste
par år

/peter

Fra : Leo

Dato : 29-06-05 11:19

> Som et kuriosum kan det nævnes at negle bliver næsten lilla under længere
> tids påvirkning af lud.. Det tager typisk en 10-15 sekunder inden man kan
> mærke noget, derefter kommer en kraftig svien..

Og neglene bliver desuden helt bløde og underlige, nærmest som kogt hud.
Jeg synes nu ikke det svier så meget, men huden er næsten pergamentagtig og
stram længe efter.
Jeg har aldrig været god til at vaske hænder i syre for at neutralisere.

Billeder findes på:
http://fp.arizona.edu/riskmgmt/skin_hazards.htm
www.uic.edu/com/ er/toxikon/toxweek.htm
www.medicine.uottawa.ca/.../ eng/accidents.html