Skærme
Fijala 3554
Sony F520
Fra : Søren Madsen

Dato : 02-06-01 23:11

Hej.
Jeg regner med at anskaffe mig en F520 her til sommer.
Men efter at have læst en del indlæg er jeg blevet i tvivl om det
er det rigtig valg, jeg er jo ikke interesseret i en defekt skærm.
Er der en anden skærm jeg skal bruge mine penge på i stedet?
Selv har jeg kigget lidt efter en Flatron, men vil gerne have en 21"

hilsen Søren

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 03-06-01 00:33

He Søren

Jeg kan godt anbefale F520'eren. Min opfører sig eksemplarisk og jeg har
ingen klager med undtagelse af at jeg forventet der fulgte et COAX kabel
med skærmen..

SONY's G-modeller er også gode, men hold dig fra E'erne for de er lidt
skuffende.

Mvh

Bruno

Fra : Bamsen

Dato : 04-06-01 10:05

On Sun, 03 Jun 2001 01:33:16 +0200, iddqd@worldonline.dk wrote:

> [...]

Du skal ikke bare regne med en håndfuld mavesure indlæg. Det er en
fremragende skærm. Og så er vi jo nogen, der syntes her endelig er
tale om en skærm som også pryder på skrivebordet.....

Hilsen Bjørn

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-06-01 21:42

> [...]
>fremragende skærm. Og så er vi jo nogen, der syntes her endelig er
>tale om en skærm som også pryder på skrivebordet.....

Altså jeg må give ham lidt ret.
I sin tid da den oprindelige F500 kom for ca. 2 år siden var jeg
millimeter tæt på at købe den - men en række dårlige anmeldelser
kombineret med en hel del grumme klager over moire, skævheder i
billdet og fokus problemer gjorde, at jeg fik MEGET kole fødder.

Det irriterede mig, fordi jeg er ÆGTE sony fan.
Jeg er grundig, når jeg leder på nettet - og i betragtning af skærmens
pris vurderede jeg, at mægnden af klager over denne skærm var alt for
stor.
Jeg mener hvis en skærm lå i et lavere pris-segment, så ville der være
mange flere købere - og dette vil jo naturligvis medføre flere klager
på nettet over problemer, da der lettere kan være problemer blandt
100.000 kunder end blandt 10.000 kunder.

F500 var dengang helt opppe at ringe omkring 2000 $ - og til den pris
bude der ikke være såmange klager - jeg fandt over 100 utilfredse
indlæg i newsgroups og fora.

Så kom F500 version 2, og mægden af klager faldt brat - men jeg havde
da lige købt en 22' NEC, som jeg iøvrigt var meget glad for.

Nu er F520 hér - og jeg har ikke indsamlet information om denne skærm,
da mininteresse samler sig om FW900 - men hvis der er fundet mange
klager over F520, så er da grund til at afvente situationen lidt.

Men flot ser den ud - og det er altså 3. generation af F500 - og 3.
generationer plejer at være gode og gennemtestede produkter, der er
kommet over de værste børnefejl fra hhv. 1.- og 2. generation.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Søren Madsen

Dato : 05-06-01 07:13

> Nu er F520 hér - og jeg har ikke indsamlet information om denne skærm,
> da mininteresse samler sig om FW900 - men hvis der er fundet mange
> klager over F520, så er da grund til at afvente situationen lidt.

Nu nævner du FW900, er det også 1. generation? Eller hører W900
med til denne serie, den har jo ikke det helt flade billedrør.
Eller er der måske en forbedret udgave på vej af denne skærm (FW920)?
ligesom der er kommet nye F520 og G520

hilsen Søren

Tak for de mange meninger, det har hjulpet lidt på udvælgelsen.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 05-06-01 15:22

> [...]
>ligesom der er kommet nye F520 og G520
>
>hilsen Søren
>
>Tak for de mange meninger, det har hjulpet lidt på udvælgelsen.

W900 var 1. geneartion - men uden fladt billedrør.
FW900 er 2. generation af w900 - men 1. generation med fladt
billedrør.
FW920 har jeg ikke hørt om, men man kan sagtens forvente, at Sony vil
komme med en 3. generation FW920 til efteråret, hvor dotpitchen på
..23-.27 er forbedret til måske .22 over hele skærmen - men jeg har
intet hørt - har andre ??

Nu vil det nok blive mere end svært at få .22 over en hel 24' wide
skærm - men når Sony er på vej med .15 på deres 21', hvorfor så
ikke.22 på en 24' ?

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Bamsen

Dato : 06-06-01 14:15

On Mon, 04 Jun 2001 22:41:49 +0200, Dr. Ralph
<dr.ralph@remove.mail.com> wrote:

[CUT EN MASSE]
>Så kom F500 version 2, og mægden af klager faldt brat - men jeg havde
>da lige købt en 22' NEC, som jeg iøvrigt var meget glad for.
[CUT EN MASSE]

Jeg syntes ikke man skal lade sig afskrække af en eller anden
tilfældig anmeldelse, eller et par brokhovedet på usenet.

Uden at jeg overhovedet aner det, så går jeg ud fra at Sony sælger
forholdsvis mange flere skærme end fx. konkurrenten NEC.
Og med flere solgte skærme, er der selvfølgelig også altid flere
klager. Men hvem har egentligt set nogen klager over Sonys nye F520?
Jeg spørger bare, for jeg har ikke. Nu er F520 landet, og den er til
og med blevet flottere designet.....og billedet står knaldskarpt. Det
kan ikke være bedre.

Jeg har gennem min tid haft en 4-5 Sony skærme, og har aldrig haft
ballade med dem.....tværtom! ....det er de fedeste

Hilsen Bjørn

Fra : Dr. Ralph

Dato : 07-06-01 01:27

>Jeg syntes ikke man skal lade sig afskrække af en eller anden
>tilfældig anmeldelse, eller et par brokhovedet på usenet.

Hvis du læste mit indlæg ordentligt, så ville du vide, at det ikke
drejde sig om " en eller anden tilfældig anmeldelse, eller et par
brokhovedet på usenet" - men bogstavelig talt 100 vis af klager fra
folk - og det var i seriøse news groups - bla. den internationale NG
for Illustrator, Photoshop og en del andre seriøse grafisk NG, hvor
langt størstedelen af indlæggene indtager en seriøs tone - på linie
med den tone, som jeg også mener hersker i denne NG.

Ydermere blev F500 anmeldt af 4 seriøse PC magaziner - og i de 3 var
der klager over F500 - men man konkluderede i alle3, at der måtte være
tale om en af de sjældne fejl fra Sony - da Sony jo ALTID er
topkvalitet. Dette bekræftede min skepsis overfor F500 - og medrette
valgte jeg NEC.
Dette gør mig ikke til mindre Sony fan - men Sony har altid haft en
tendens til at sjuske en anelse med deres 1. sorteting på fjernsyn og
Monitorer. Jeg har selv haft 3 Sony fjernsyn - de 2 har haft
geometriske fejl - dog små. Men jeg elsker trinitron - derfor køber
jeg stadig Sony den dag i dag - og snart bliver jeg den stolte ejer af
32' WIDE FQ75 - og jeg betinger mig altid, at jeg kan bytte skærmen,
hvis jeg finder geometrifejl på - så må jeg bare lige slæbe de 75 kg
ned til forhendleren igen......

Idag, hvor F520 er ude virker det som om Sony har fået styr på
geometrien og Fokussen - for jeg har heller ikke læst om fejl på F520.
Var jeg ikke fokuseret på FW900 så havde F520 da været mit naturlige
valg - går stadig og håber på en FW920 skal dukke op inden september,
hvor jeg regner med at købe min første 24' WIDE.

>Uden at jeg overhovedet aner det, så går jeg ud fra at Sony sælger
>forholdsvis mange flere skærme end fx. konkurrenten NEC.

NEC er ikke stor i Europa - men NEC er Japansk - og efter opkøbet af
Mitsubishi sidder de på en meget større del af skærmmarkedet i verden
end Sony. (inden for monitorer)
I USA har NEC altid haft en stor markedsandel - det er kun i Europa,
at Sony virker så enerådende dominerende på markedet.

Og nej Sony F500 er ikke på bestsellerlisten noget sted i verden - det
er den simpelthen for dyr til, og bliver kun købt af seriøse grafikere
eller skærmfreaks med penge på kontoen.
Derfor var flere 100 fejl-proklamationer nok til at gøre mig bekymret.
Iøvrigt snakkede jeg personlig dengang med et dansk firma, der havde
opkøbt et parti af F500 på ca. 20 stk - og der var geometri fejl på 8
ud af 20, som ikke burde være der - altså fejl,som det blotte øje på
en grafiker ville fange med det samme.

De fik byttet de 8 - fik 8 nye - de 5 af disse havde geometrifejl og
fokusproblmer - så min første "forksning" var ikke helt hen i skoven,
vel ?

Fordi man er Sonyfan, som mig, skal man stadig være realistisk og
påpege overfor sig selv og andre,når firmaet går på kompromis med
kvaliteten.
Jeg er da Manchester United og Colorado Avalanche fan med STORT F, men
derfor kan jeg da godt påpage, når holdet spiller af helvedes til - og
håbe på, at de snart tager sig sammen - eller skifter ud i
spillertruppen.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Bamsen

Dato : 07-06-01 14:12

On Thu, 07 Jun 2001 02:26:36 +0200, Dr. Ralph
<dr.ralph@remove.mail.com> wrote:

>Hvis du læste mit indlæg ordentligt, så ville du vide, at det ikke
>drejde sig om " en eller anden tilfældig anmeldelse, eller et par
>brokhovedet på usenet"

....det gør jeg da gerne. Men nu drejer snakken sig jo ikke om F500,
men om F520. Det skal da ikke gå ud over den nye model at den gamle
har et eller andet rygte......
Men jeg kan da sagtens se din pointe. Og lad os ikke fortsætte den
meget længere.

Jeg vil så gerne hermed bidrage med et meget positivt indlæg om Sony
F520. Den koster selvfølgelig lidt mere end en almindelig skærm, men
sikke en fornøjelse det er at klistre øjnene på den

> [...]
>valg - går stadig og håber på en FW920 skal dukke op inden september,
>hvor jeg regner med at købe min første 24' WIDE.

Jeg kan godt røbe at du skal have ualmindeligt gode overarme, hvis du
selv skal slæbe rundt på den. Den er kæmpestor og vejer 46 kilo. Men
det er jo hvad man skal bruge den til, og hvor man skal have den
stående, som tæller i den sammenhæng.

>De fik byttet de 8 - fik 8 nye - de 5 af disse havde geometrifejl og
>fokusproblmer - så min første "forksning" var ikke helt hen i skoven,
>vel ?

Vi taler stadigt ikke om F520, men om en aldrende model.

> [...]
>derfor kan jeg da godt påpage, når holdet spiller af helvedes til - og
>håbe på, at de snart tager sig sammen - eller skifter ud i

Jamen, det kan jeg også sagtens. Og jeg ved da også at den tidligere
F500 har fået en del brok med på vejen. Men nu må vi videre.
Den sammenligning kan man vel heller ikke bruge mere om Skoda, da der
er tale om langt bedre biler end i 80'erne.

Hilsen Bjørn

Fra : Dr. Ralph

Dato : 08-06-01 01:49

> [...]
>har et eller andet rygte......
>Men jeg kan da sagtens se din pointe. Og lad os ikke fortsætte den

Du har ret - ikke mere brokken hinanden på.......
Men du kommenterede altså mit indlæg om F500 (1.generation), F500 R(2.
generation) og F520 (3. generation) - hvor jeg prøvede at
belyseoverfor spørgeren, hvilke problemer der har været med F500 - og
måske har spørgeren ikke været klar over denne sammenhæng mellem F500
og F520 - derfor var det på sin plads at nævne det - syntes jeg.

Du kommenterer så mit indlæg om F500 - derfor gik din kommentar på den
og ikke F520, som jeg jo ikke har hørt dårligt om endnu - men jeg
gransker heller ikke disse NG's for øjeblikket.

Men nok om det.............

>Jeg vil så gerne hermed bidrage med et meget positivt indlæg om Sony
>F520. Den koster selvfølgelig lidt mere end en almindelig skærm, men
>sikke en fornøjelse det er at klistre øjnene på den

Selvfølgelig er den det - netop fordi den står så fremragende, tror
jeg også man automatisk får en tendens til at kigge MEGET godt efter
fejl - man sidder jo siger: "Damn, hvor står den klart - den er jo
perfekt..........pragtfuld........mennnnn.....hvad er dog det nede i
hjørnet......HVA' ??........en lille skævhed.....hey....den er jo ikke
så lille.....hvad fanden er den af..............F520 stinker.......:)

Vi mennesker vil finde fejl ved det perfekte....nogle af os mere end
andre.....:)

>Den sammenligning kan man vel heller ikke bruge mere om Skoda, da der
>er tale om langt bedre biler end i 80'erne.

Da F500 blev lavet, var Sony ikke ejet af et halv-korrupt
halv-kommunistisk halv-moralsk stats-monopol.....:)

Men enig....Skoda idag, hvor Wv ere jer er da fantastiske
biler....deres nye lille, hvor de vist har brugt Polo stel er da
faktisk hamrende elegant i designet - og fuld på højde med Punto,
Polo, 206, etc.

Men Skoda mærket gør stadig, at bilen har en markant dårligere
brugtpris - men det ændrer sig langsomt i takt med at folk får øjnene
op for realiteterne.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Søren Madsen

Dato : 07-06-01 18:44

> [...]
> valg - går stadig og håber på en FW920 skal dukke op inden september,
> hvor jeg regner med at købe min første 24' WIDE.

Hvordan står det til med problemer med FW900, er der nogen? Jeg har
ikke hørt om nogle problemer, så på den baggrund er der vel ikke grund
til at lave en efterfølger som man har gjort til F500.

Er der nogen steder hvor man kan se de forskellige modeller live? Her tænker
jeg mest på Københavnsområdet. Det eneste sted hvor jeg har set nogle af
de store skærme er hos Zitech i Birkerød.

hilsen Søren

Fra : Madsen

Dato : 08-06-01 00:14

"Søren Madsen" <s_m@email.dk> skrev:

> Hvordan står det til med problemer med FW900, er der nogen?

Jeg må sige at den udgave jeg har fået fat i er 100% perfekt.
Ikke så meget som den mindste moiredannelse på et billede
som det Mikkel Holm Schou sendte i gruppen den anden dag,
<news:9fjpta$fm9$1@news.inet.tele.dk> og der er nøjagtig
samme gode skarphed på alt, uanset om det ses på midten
eller ude i hjørnerne af skærmen. (Skulle efter sigende have
variabel dotpitch, men jeg kan ikke se det, uanset hvor meget
jeg så forsøger.)

Før har jeg blæret mig med hvor skarpt et skærmbillede der
er på den. Forleden fik jeg ny PC og valgte at kyle mit DXR3
MPEG-kort ind i skabet, da det alligevel ikke kører optimalt
under Win2k, og fordi jeg egentlig ikke har noget at bruge det
til på den nye PC. Jeg har altid betragtet skærmbilledet igen-
nem det kort, men nu hvor det er kommet ud er billedet blevet
endnu skarpere, selvom jeg faktisk ikke troede det kunne lade
sig gøre.

Alt i alt må jeg sige at være det bedste køb jeg endnu har gjort.
Selvom det er en dyr skærm er den hver en krone værd, efter
min mening. Den er tung som Bjørn skriver. Uhyggelig tung, men
det er jo heller ikke en skærmstørrelse man gider at flytte med
rundt til venner og bekendte, vel? Den bliver placeret et sted og
her skulle den så gerne blive stående, hvis bordet da kan holde.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 08-06-01 06:40

>Hvordan står det til med problemer med FW900, er der nogen? Jeg har
>ikke hørt om nogle problemer, så på den baggrund er der vel ikke grund
>til at lave en efterfølger som man har gjort til F500.

F520 er i sig selv en dyr skærm, FW900 er lige 20% dyrere - der er
altså formodentlig endnu færre, der har købt denne skærm - og derfor
er det sikkert vanskeligt at opdrive ret mange personer med erfaringer
med denne skærm.

Men vi har jo selv en flittig skriibent i denne NG, nemlig Madsen, der
selv er den lykkelige ejer af FW900 - og jeg har kun hørt absolut
rosende ord fra ham om skærmen.

Endvidere har jeg stødt på en anmeldelse i et ret seriøst PC magazin
på nettet, hvor alle readaktionens medarbejdere stort set havde F500
eller Mitsubishi 2040 stående - så de har noget at sammneligne med.
Anmelderens konklusion var, at FW900 stod mindst lige så godt som F500
- og så var der oveni den større skærmstr.
F500 (og F520) holder en dotpitch på o,22 over hele skærmen, mens
FW900 holder en på 0,23 i midten og op til 0,27 i kanterne.

Med dette in mente burde F500 (og F520) derfor stå en tand bedre end
FW900 - men hverken anmelderen og hans kollegaer, der jo havde
mulighed for direkte sammenligning, da de havde en hel readaktion fuld
af F500'er - kunne se, at dette var tilfældet.
De påstod, at FW900 stod lige så skarpt i kanten som i midten - og det
samme er Madsens erfaring.

Dog læste jeg en anmeldelse i PC World for 5-6 måneder siden, hvor de
påstod, at tekst ikke stod lige så klart ude i siderne, som inde mod
midten.

Så siden jeg taler om en evt. kommende FW920 - så kunne forbedringerne
være en konstant dotpitch på 0,22 over HELE skærmen - eller hvorfor
ikke 0,20 - Sony har jo allerede 0,15 dotpitch på tapetet til næste
generation af skærme i 21' str. - så hvorfo ikke 0,20 til 24' ?

Andre ting kunne være en ekstra mulighed for en digital indgang - der
er flere grafikkort på vej med digitale udgange.

>Er der nogen steder hvor man kan se de forskellige modeller live? Her tænker
>jeg mest på Københavnsområdet. Det eneste sted hvor jeg har set nogle af
>de store skærme er hos Zitech i Birkerød.

Desværre er Danmark et lille land - og kundesegmentet til sådanne dyre
skærme er meget lille - derfor tør forretninger simoelthen ikke tage
så dyre skærme hjem - forblot at have dem udstillet
De ved jo, at de er svære at sælge - og dem, der endelig vil købe en,
de vil næppe have en udstillingsmodel - og så bider det sig selv i
halen, for vi skærmfreaks vil jo netop gerne se på en skærm indenvi
køber.

Jeg har erfaret dette for længst .- og har opgivet at komme til at se
min skærm inden jeg køber.
Jeg har derfor måtte udvikle en god intuition og en vilje til at
efterforske nettet og news groups for anmeldelser og vurderinger af
skærme - og måttet konkludere derud fra.

Heldigvis kender jeg også et par stykker iden grafiske branche, som jo
er rigt forsynet med luxus skærme - hér henter jeg også tips og
erfaringer.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com