Styleswitcher.js - men hvordan?
Fra : Preben Larsen

Dato : 28-06-05 12:15

Hej!

Jeg har fået et godt råd her på forumet og er blevet henvist
hertil:

http://www.netsteder.dk/artikler/styleskift/styleskift.html

- når det handler om at lave styleskift!
Det har jeg forsøgt mig med - men det virker ikke rigtig og jeg
er ikke nogen ørn til .js.
Er der nogen der kan hjælpe?
Siden validerede udmærket, inden jeg satte koderne ind!
www.nielsenuniversal.frac.dk

Mvh
Preben Larsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-05 12:31

Preben Larsen skrev:

> Det har jeg forsøgt mig med - men det virker ikke rigtig og jeg
> er ikke nogen ørn til .js.
> Er der nogen der kan hjælpe?

Du har glemt et anførselstegn i begge dine links:

onkeypress="setActiveStyleSheet('Print Preview'); return false;">

- efter den første gang "return false;"

> Siden validerede udmærket, inden jeg satte koderne ind!

Det kan være lidt bøvlet at få valideret javascriptblokke i html/xhtml.
Det letteste er normalt at lægge så meget som muligt i eksterne
js-filer. Det kan du fint gøre med alle funktionerne (ved dog ikke om
det giver problemer med regelsættet på frac.dk)

Alternativt kan du bruge følgende, lettere forvirrende kommentar:

<script type="text/javascript">
<!--//--><![CDATA[//><!--
... (javascript her)

//--><!]]>
</script>

Den sikrer at det kan validere og bruges i såvel html som xhtml.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Preben Larsen

Dato : 28-06-05 12:57

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> det giver problemer med regelsættet på frac.dk)
>
> Alternativt kan du bruge følgende, lettere forvirrende kommentar:

&gt; ... (javascript her)
&gt;
&gt; //--><!]]>
> </script>
>
> Den sikrer at det kan validere og bruges i såvel html som xhtml.

Det virker sådan set udmærket første gang - men jeg kan ikke komme tilbage
til /index.html med tilbage-pilen?

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-06-05 12:50

On Tue, 28 Jun 2005 13:15:24 +0200, Preben Larsen <prelar@stofanet.dk>
wrote:

> Det har jeg forsøgt mig med - men det virker ikke rigtig og jeg
> er ikke nogen ørn til .js.
> Er der nogen der kan hjælpe?
> Siden validerede udmærket, inden jeg satte koderne ind!

Hvorfor ikke fortsætte med at holde siden valid?
Først og fremmest:
<script type="text/javascript" src="/scripts/styleswitcher.js" />
Du linker til et ikke eksisterende javascript (det er selvfølgelig en god
idé, at lægge javascriptet eksternt, men så skal du næsten også uploade
scriptet) og derudover afslutter du dit script tag i samme linie. (/>)
Prøv at skriv sådan:
<script type="text/javascript">
Du kan også se i validatoren:
Line 97, column 8: end tag for element "script" which is not open
Det tyder på, at script allerede er lukket.

I dit kald til funktionen har du lidt fejl:
onkeypress="setActiveStyleSheet('Larger Fonts')">Larger Fonts</a>

Onclick attributten bliver ikke afsluttet. Husk " efter
setActiveStyleSheet('Print Preview');
Validatoren siger:
Line 198, column 21: literal is missing closing delimiter.

Derudover glemmer du return false ved onkeypress. Hvis du retter de ting,
så skulle det virke. - Og være valid (dog med nogle advarsler, som du kun
kan komme udenom ved at lægge javascriptet eksternt eller bruge:

Ryan Kristensen

Fra : Preben Larsen

Dato : 28-06-05 13:59

Hej Ryan Kristensen

Jeg har rette alle de fejl, du anfører og siden validere også fint - men jeg
kan ikke komme tilbage til index.html når jeg har brugt Return pilen??
Kan du også se hvor denne fejl ligger?

www.nielsenuniversal.frac.dk

Med venlig hilsen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-06-05 14:20

On Tue, 28 Jun 2005 14:59:29 +0200, Preben Larsen <prelar@stofanet.dk>
wrote:

> Jeg har rette alle de fejl, du anfører og siden validere også fint - men
> jeg
> kan ikke komme tilbage til index.html når jeg har brugt Return pilen??
> Kan du også se hvor denne fejl ligger?

Jeg kan ikke få siden til at virke, da du udkommentere dit print preview
stylesheet og glemmer at lukke den igen, så alt javascriptet ikke kan
afvikles.
Derudover har du også udkommenteret linkene der skal bruges til at afvikle
javascriptet.

Hvad mener du med return pilen?

--
Ryan Kristensen

Fra : Preben Larsen

Dato : 28-06-05 14:31

> [...]
> afvikles.
> Derudover har du også udkommenteret linkene der skal bruges til at afvikle

Hej Ryan

Jeg fjerner lige udkommentringen væk!
Det var for ikke at de besøgende skulle blive hængende i Print Preview
versionen!

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-06-05 14:52

On Tue, 28 Jun 2005 15:30:59 +0200, Preben Larsen <prelar@stofanet.dk>
wrote:

> Jeg fjerner lige udkommentringen væk!
> Det var for ikke at de besøgende skulle blive hængende i Print Preview
> versionen!

Ok, nu ser det ud til at virke (i IE).
Og så er det, at du gerne vil tilbage til index.html når du trykker på
return pilen/tilbage pilen.
Dette kan jeg ikke helt forstå.
Er return pilen/tilbage pilen = browserens tilbageknap?
Og hvornår forlader du index.html?
Det eneste problem jeg kan finde på siden er, at du mangler et link
tilbage til dit default stylesheet.

--
Ryan Kristensen

Fra : Preben Larsen

Dato : 28-06-05 15:34

> [...]
> Og hvornår forlader du index.html?
> Det eneste problem jeg kan finde på siden er, at du mangler et link

Her virker det ikke i min browser IE!
Når jeg lukker op på denne url:
http://www.nielsenuniversal.frac.dk/index.html
- får jeg mit default stylesheet og det kan jeg ikke komme ud af eller
tilbage til index.html (startsiden)

Mvh
Preben

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-06-05 16:15

On Tue, 28 Jun 2005 16:33:30 +0200, Preben Larsen <prelar@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
> http://www.nielsenuniversal.frac.dk/index.html
> - får jeg mit default stylesheet og det kan jeg ikke komme ud af eller

Når du åbner index.html, så får du dit default stylesheet, det er vel
sådan det skal virke. Når du så trykker på larger fonts, sker der så ikke
noget? - Har du prøvet at trykke reload et par gange?

Og hvordan vil du gå tilbage til index.html, når du allerede er på
index.html?

--
Ryan Kristensen