BGP etc.. ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 28-06-05 12:04

Hej,

Efter tiltagende problemer hos den eksisterende linie-leverandør overvejer
jeg, om man skulle se på muligheden for at få et klasse C subnet hos RIPE
(med tilhørende BGP autonomt system), få en sekundær linie hos en anden
leverandør - og så få fat i et par routere, som kan håndtere BGP
routingen....

Hvis vi nu taler Cisco, hvor store bokse (model) er så nødvendige, for at
kunne håndtere BGP routingen ?? Det er mere for at have en idé om det
økonomiske aspekt omkring evt. hardware investeringer ....

/Brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-06-05 12:32

On Tue, 28 Jun 2005 13:04:19 +0200, "Brian Ipsen" <noone@home.net>
wrote:

> Efter tiltagende problemer hos den eksisterende linie-leverandør
> overvejer jeg, om man skulle se på muligheden for at få et klasse C
> subnet hos RIPE (med tilhørende BGP autonomt system),

Hvis du skal snakke med RIPE eller det der ligner, må du hellere få
terminologien på plads: Man får ikke "et klasse C" af RIPE. Klasser er
døde. Man får en tildeling af passende størrelse i et passende område,
og det kunne fx være et /24 eller kortere.

> Hvis vi nu taler Cisco, hvor store bokse (model) er så nødvendige,
> for at kunne håndtere BGP routingen ?? Det er mere for at have en
> idé om det økonomiske aspekt omkring evt. hardware investeringer ....

Det afhænger af, hvilken routing, man vil lave. Hvis man vil have en
fuld tabel fra hver provider, skal det være en box med rimelig meget
RAM (regn med minimum 256 MB RAM i en box, der kan udbygges til mindst
512 MB). CPU-kraften er ikke nær så afgørende, så derudover skal man
primært dimensionere efter liniehastighederne.

Normalt (for et redundans-scenarie som dit) er der dog ingen grund til
at tage en fuld tabel fra begge udbydere, eller endda blot en af dem.
Hvor meget der skal til afhænger så af, hvilket subset af fuld, man
får af udbyderen. Det kunne fx være 'alle egne + en default' eller
'alle egne og direkte forbundne + en default' eller noget helt tredje.

-A

Fra : Brian Ipsen

Dato : 28-06-05 13:53

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
> døde. Man får en tildeling af passende størrelse i et passende område,
> og det kunne fx være et /24 eller kortere.

Ok, vi kører med et /26 i øjeblikket (og skal formodentlig inden længe have
udvidet til et /25 område) - jeg har dog blot tidligere hørt/læst, at der
nogle udbydere kun inkluderer områder til og med til /24 ... måske er det
bare en skrøne efterhånden ?

> [...]
> 512 MB). CPU-kraften er ikke nær så afgørende, så derudover skal man
> primært dimensionere efter liniehastighederne.

Det er ikke så voldsom linie-hastighed, der er mere for redundansens skyld.
Så egentlig burde f.eks. en Cisco 2811 kunne klare det (den kan da udvides
godt med memory).

> [...]
> får af udbyderen. Det kunne fx være 'alle egne + en default' eller
> 'alle egne og direkte forbundne + en default' eller noget helt tredje.

BGP ekspert er jeg ikke - så selve implementeringen er der sikkert andre,
der kommer til at lave (hvis det bliver aktuelt). Lige for tiden var det
mere et spørgsmål om hvordan tingene ville se ud rent økonomisk. De 2
routere (og evt. 256 MB ekstra ram i hver af dem) koster jo en smule...
Spørgsmålet er så blot, om der skal påregnes yderligere udgifter (ud over
konsulent-assistance til setup/config, etablering af ekstra linie mv) ? Er
der nogen udgift til RIPE ? Kræver tildeling af et AS nummer medlemskab af
RIPE NCC - eller kan et AS requestes gennem f.eks. TDC, COLT, CyberCity,
Webpartner eller lignende ?

/Brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-06-05 21:21

On Tue, 28 Jun 2005 14:53:00 +0200, "Brian Ipsen" <noone@home.net>
wrote:

> Ok, vi kører med et /26 i øjeblikket (og skal formodentlig inden længe
> have udvidet til et /25 område)

Hvis I alligvel skal skifte til BGP, så drop den adresseændring til
/25, for I kommer til at skifte igen, når I har de nye adresser.

> - jeg har dog blot tidligere hørt/læst, at der nogle udbydere kun
> inkluderer områder til og med til /24 ... måske er det bare en skrøne
> efterhånden ?

Hvis man får så lille en tildeling af RIPE, får man den i 'sumpen'
(der er et særligt adresseområde), og det er der mig bekendt ingen,
der filtrerer på.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 07-07-05 18:57

wrote:

> [...]
>RIPE NCC - eller kan et AS requestes gennem f.eks. TDC, COLT, CyberCity,

Der er ingen udgift til RIPE. Du kan få en af dine internetudbydere
til at bede om et AS og et PI-adresse-range til dig.

Afhængig af internetudbyderen vil de muligvis tage et mindre gebyr for
at sende din ansøgning videre til RIPE.

/Jarlskov

Fra : Brian Ipsen

Dato : 09-07-05 18:21

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> [...]
> til at bede om et AS og et PI-adresse-range til dig.
>
> Afhængig af internetudbyderen vil de muligvis tage et mindre gebyr for

Men er det også muligt, når man skal have et ISP uafhængigt range ? -
Formålet er jo netop, at man har forbindelse til 2 forskellige ISP'ere
(multi-homed network). På den anden måde får man vel tildelt et IP subnet
samt AS fra den ene ISP - og jeg er ikke sikkert på, at man pludselig kan
tage et subnet/AS fra een ISP og få routet over igennem en anden ISP ...

Er der nogen, der ved, hvor i TDC man evt skal henvende sig, for at forhøre
sig om hvordan de håndterer links til multi-homed networks/kunder ?

/Brian

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 09-07-05 18:55

On Sat, 9 Jul 2005 19:21:28 +0200, "Brian Ipsen" <me@nowhere.net>
wrote:

>Men er det også muligt, når man skal have et ISP uafhængigt range ? -

Ja, du skal have PI-adresser.
http://www.ripe.net/ripe/docs/ir-policies-procedures.html#pa_pi

/Jarlskov

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-07-05 22:16

wrote:

> [...]

[snip]

> Men er det også muligt, når man skal have et ISP uafhængigt range ? -

Ja.

> Formålet er jo netop, at man har forbindelse til 2 forskellige ISP'ere
> (multi-homed network). På den anden måde får man vel tildelt et IP subnet
> samt AS fra den ene ISP

Nej.

> Er der nogen, der ved, hvor i TDC man evt skal henvende sig, for at
> forhøre sig om hvordan de håndterer links til multi-homed networks/
> kunder ?

Snak med din account-manager. Hvis han ikke selv kan svare, kan han
sikkert finde en der kan.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/