hund der stikker af
Fra : karsten & Pia

Dato : 28-06-05 07:58

Hej

Vi aner simpelt hen ikke hvad vi skal gøre med vores hund. Det er en 7 årig
golden retriever der er begyndt at strejfe for ca. 1 år siden.

I starten var det ikke ret tit, og han er altid løbet ned til noget familie
vi har i den anden ende af landsbyen (1km), det er så blevet oftere og
oftere, og vi er nu oppe på et par gange om ugen. Desværre er han nu også
begyndt at løbe andre steder hen hvor de har hunde, som han ser som
legekammerater, det er oftest hanhunde han løber til, så det er ikke fordi
han lugter hunhunde i brunst.

Vi har en indhegnet have på 3000 kwm hvori han har kunnet færdes frit indtil
nu, men står lågen åben er han væk med det samme og han er nu også begyndt
at grave sig under ud. Hvad stiller vi op, lige nu står han bundet i haven
når vi ikke er med ham ude, men er løsningen virkelig at sætte strøm op
eller bygge en hundegård.
Min mand mener ikke vi bør have en hund mere når vi ikke kan holde den
hjemme vi har, og det har han måske ret i, men jeg tror bare det er
hundeselskab han mangler.

Forandingen de senere år ligger i at familiens hunde er blevet voksne og
gider ikke lege og pjatte som før, hvor han stadigvæk har det typiske
goldentræk der gør han tror han er hvalp endnu. Samtidig er hans
opmærksomhedsandel i familien også blevet mindre da vi har fået flere børn.

Nogen gode råd???

MVH Pia

Fra : Hansen

Dato : 28-06-05 09:57

Hej.

Jeg har nogle naboer der havde nøjagtigt det samme problem som jer - trods
en kæmpe stor indhegnet have. Hundene havde det virkelig som blommen i et
æg, da de også havde hundelem i huset, men alligevel stak den ene hele tiden
af. Dels blev løsningen at den blev kastreret, og dels ofrede de et ekstra
hegn som de så gravede ned så den ikke kunne grave sig under og særlig
udsatte steder blev lagt tunge sten for en sikkerhedsskyld. Det har altså
virket hos dem. Hunden har ikke strejfet siden og det er meget længe siden
(et par år). Så selvom det måske er besværligt, er det måske det værd.

Med venlig hilsen
LH

Fra : karsten & Pia

Dato : 28-06-05 10:19

"Hansen" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså virket hos dem. Hunden har ikke strejfet siden og det er meget længe
> siden (et par år). Så selvom det måske er besværligt, er det måske det

Takker for svaret.

-Ja det med kasteration virker ikke, det har vi snakket med dyrlægen om, han
siger det ingen effekt har når hunden er så gammel som den er.

-Så er der det med at grave et ekstra hegn ned, det bliver en meget
besværlig omgang da vi har mange træer og buske, men måske det er den eneste
løsning (udover hundegård og strøm som vi ville være kede af).

Han er på alle punkter en sød og velopdragen hund bortset fra vores lille
problem.

MVH Pia

Fra : Hansen

Dato : 28-06-05 10:56

Jeg ved også at mine naboer så det som en håbløs opgave, men jeg ved de
aldrig har fortrudt det siden hen.

Fra : tina

Dato : 28-06-05 11:39

> Takker for svaret.
>
> -Ja det med kasteration virker ikke, det har vi snakket med dyrlægen om,
> han siger det ingen effekt har når hunden er så gammel som den er.

Vores hanhund på 6 år fik vi kastereret, mest fordi vi ikke ville risikere
at han lavede hvalpe på tæven, men han er stoppet helt med at strejfe på
trods af hans alder.

Hvis den løber til andre hanhunde, vil jeg da også mene det er fordi den
søger hunde selskab. Måske en hund mere vil være en god løsning.
Tina

Fra : x Vuf x

Dato : 28-06-05 10:33

On Tue, 28 Jun 2005 08:58:00 +0200, "karsten & Pia" <xx@£.de> wrote:

> [...]

>Vi har en indhegnet have på 3000 kwm hvori han har kunnet
>færdes frit indtil nu, lige nu står han bundet i haven

Stakkels hund...Han keder sig bravt!

>Min mand mener ikke vi bør have en hund mere når vi ikke
>kan holde den hjemme vi har, og det har han måske ret i,
>men jeg tror bare det er hundeselskab han mangler.

Din mand er lidt drastisk efter min mening, men det er
selskab hunden mangler. Ikke bare hundeselskab.

>Forandingen de senere år ligger i at familiens hunde er blevet
>voksne og gider ikke lege og pjatte som før, hvor han stadigvæk
>har det typiske goldentræk der gør han tror han er hvalp endnu.

Herligt.

>Samtidig er hans opmærksomhedsandel i familien også blevet
>mindre da vi har fået flere børn. Nogen gode råd???

Du har selv svaret! Men hvis I har fået flere børn,
kan de større så ikke lege/gå tur med hunden?

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de behandler deres dyr.
Mahatma Ghandi

Fra : karsten & Pia

Dato : 29-06-05 08:45

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Herligt.

> Du har selv svaret! Men hvis I har fået flere børn,
> kan de større så ikke lege/gå tur med hunden?

Først af alt så har han kun været bundet i haven 2 dage, og kun når vi ikke
er med ude.
Nu er det jo ikke fordi vi ikke går tur med ham eller snakker med ham i det
hele taget, det er bare sådan at selv om vi er inde har han måske lyst til
at være ude, og der har han så normalt 3000 kwm at boltre sig på......og med
hensyn til de store børn og gå tur med hunden, så er det ældste 5 år, så han
er for lille til det ansvar synes jeg. Selv om hunden går pænt og lystrer
fint.

MVH Pia

Fra : jopa

Dato : 28-06-05 11:10

karsten & Pia skriblede bla:
> Hej
>
> Vi aner simpelt hen ikke hvad vi skal gøre med vores hund. Det er en
> 7 årig golden retriever der er begyndt at strejfe for ca. 1 år siden.
>

> Nogen gode råd???

Hejsa hvis i ikke kan hegne haven totalt til er en hundegård måske
løsningen.
http://www.sandagerprofildesign.dk/

Han laver simpelthen kvalitets gårde til en rimelig pris.

Har selv en løbegård på ca 30 kvm til min schæfer.
Den er der kun når vi ikke lige har tid til opsyn.
Den render ingen steder men er rimeligt skarp trods sine kun 7 mdr så vi
tager ingen chancer med ham da han er rimelig voldsom.
Er klar over at jeres problem er at han stikker af, og det kan jo også
foresage ulykker af den ene eller anden art.
En påkørsel af bil kan få katastrofale følger.

Havde selv en gravhund der evig og altid løb over til naboen og fik den
vænnet af med det ved at jeg gik over til naboen og ventede der indtil han
kom luntende.
Jeg havde gemt mig og når så hunden kom råbte og skreg jeg af ham og jagede
ham hjem.
Det gjorde vi nogle gange og det afholdt ham fra at løbe derover.
Ved ikke om i kunne afprøve det.
Kræver selv at han render samme sted hen hver gang
Håber det lykkes for jer

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : karsten & Pia

Dato : 29-06-05 08:46

Tak for de forskellige svar.

Løsningen bliver nok at gennemgå hegnet og se hvor vi kan komme til at
ekstra sikre det, og så håbe på det er nok, og hvis det ikke er det, er en
hundegård når vi ikke er med ude måske en løsning. Min mand ønsker ikke en
hund mere lige nu, så den løsning kan jeg desværre ikke tilbyde vores hund.

MVH Pia