Problemer med firefox vs IE
Fra : Adam Ellesøe

Dato : 27-06-05 13:31

Min side www.odontpoker.dk ser meget grim ud med firefox i forhold til IE,
Hvad kan jeg gøre?
MVH Adam

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 27-06-05 13:49

On Mon, 27 Jun 2005 14:30:40 +0200, Adam Ellesøe
<adam_ellesoe@hotmail.com> wrote:

> Min side www.odontpoker.dk ser meget grim ud med firefox i forhold til
> IE,
> Hvad kan jeg gøre?

Du sætter højden af #centerbox til 440px, og så fylder du indhold i boksen
der fylder mere end 440px.
Det giver ikke noget problem i IE, da den ikke kan finde ud af at
overholde højde angivelser, men det giver et problem i standard
overholdende browsere. Hvis du fjerner højde angivelsen, så skulle boksen
udvide sig ligesom i IE.
Brug altid firefox til at udvikle i og ret derefter til i IE, så undgår du
problemer som dette.

--
Ryan Kristensen

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 27-06-05 14:12

> Du sætter højden af #centerbox til 440px, og så fylder du indhold i boksen
> der fylder mere end 440px.
Det hjalp, men hvorfor er der forskel på breden af min centerbox, selectbox
og topbox?? jeg har jo sat dem alle til 800px??
PS Tak for det hurtige svar og det gode råd..

Adam

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-06-05 15:04

Adam Ellesøe skrev:

> Det hjalp, men hvorfor er der forskel på breden af min centerbox, selectbox
> og topbox?? jeg har jo sat dem alle til 800px??

Du har specificeret 10px padding i hver side på din centerboks. Det skal
lægges oven i bredden, der derfor kommer op på 820px. IE i quirksmode
anvender en forkert beregningsmodel for bredder, og tilføjer i stedet
padding "indad" - derved bliver den fulde bredde 800px, mens den bredde
du har til rådighed, kun er 780px.

Se den artikel jeg henviste til før for en uddybende forklaring.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 27-06-05 23:33

> [...]
> anvender en forkert beregningsmodel for bredder, og tilføjer i stedet
> padding "indad" - derved bliver den fulde bredde 800px, mens den bredde
Hej Jens, Jeg har læst artiklen, den var rigtig god til at forklare omkring
doctype, og jeg har standardsættet doctypen (ved egentlig ikke hvorfor den
ikke var det). Og det virkede... Men. Mit forhåbentligt sidste spørgsmål...
Hvorfor "overser" firefox min css: form{ margin: 0; padding: 0; }????

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-05 08:18

Adam Ellesøe skrev:

> Hej Jens, Jeg har læst artiklen, den var rigtig god til at forklare omkring
> doctype, og jeg har standardsættet doctypen (ved egentlig ikke hvorfor den
> ikke var det). Og det virkede...

O.k. - man kan nu ikke se nogen ændring på <http://www.odontpoker.dk/> -
men det er måske en anden side du har ændret?

Det er en god ide at give et link til den side man arbejder på.

> Hvorfor "overser" firefox min css: form{ margin: 0; padding: 0; }????

Det gør den ikke. Den luft du får omkring formen skyldes p-elementet
inden i formen.

Prøv at tilføje:

form p{ margin: 0; padding: 0 }

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 28-06-05 12:54

> O.k. - man kan nu ikke se nogen ændring på <http://www.odontpoker.dk/> -
> men det er måske en anden side du har ændret?
>
> Det er en god ide at give et link til den side man arbejder på.
Undskyld havde bare glemt at uploade ændringerne til serveren Men nu er
de der...

> Det gør den ikke. Den luft du får omkring formen skyldes p-elementet
> inden i formen.
>
> Prøv at tilføje:
>
> form p{ margin: 0; padding: 0 }
Dette hjælper desværre kun en lille smule :-| og hvorfor er browserne ikke
enige om der skal centreres eller ej??

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-06-05 13:26

Adam Ellesøe wrote:

> hvorfor er browserne
> ikke enige om der skal centreres eller ej??

Alle standards-kompatible browsere er enige om, hvordan man centrerer en
boks. Problemet er de browsere, der ikke forstår standarden - men det kan
omgås:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-06-05 13:35

Adam Ellesøe skrev:

> Undskyld havde bare glemt at uploade ændringerne til serveren Men nu er
> de der...

Fino.

> Dette hjælper desværre kun en lille smule :-|

Det skal tilføjes i bunden - ellers bliver det overstyret af andre
linjer.

Men der er stadig elementer der ikke bliver påvirket. Prøv i stedet
følgende:

#nyhedsbox *{ margin: 0; padding: 0; text-align: center;}

Det centrerer samt fjerner margen og fyld fra alle elementer under din
nyhedsboks.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 01-07-05 18:37

> #nyhedsbox *{ margin: 0; padding: 0; text-align: center;}
>
> Det centrerer samt fjerner margen og fyld fra alle elementer under din
> nyhedsboks.
Det hjalp sgu har bare c/p den ind i css, ved ikke om det er rigtigt,
men det virkede...
Er imidlertid stødt på et andet problem: <ul>, det er nemmere at se
problemet her:
http://www.odontpoker.dk/opval.htm (ser fin ud i IE, men FF... uha, og
hvorfor overlapper billederne hinanden??)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-07-05 22:30

Adam Ellesøe wrote:

> Er imidlertid stødt på et andet problem: <ul>, det er nemmere at se
> problemet her:
> http://www.odontpoker.dk/opval.htm (ser fin ud i IE, men FF... uha,

Hvis du i css tilføjer denne linje til ul.online, vil din liste falde på
plads:

padding-left:0px;

> og
> hvorfor overlapper billederne hinanden??)

Prøv at sætte en margin-bottom på Billede048sh.jpg

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 02-07-05 13:10

> Hvis du i css tilføjer denne linje til ul.online, vil din liste falde på
> plads:
> padding-left:0px;
Sørme så... havde ellers prøvet padding: 0px; uden held... men nu ser det
smukt ud

> Prøv at sætte en margin-bottom på Billede048sh.jpg
Har sat...
img.ny {
/* margin: 10px 0px 0px 0px; */
margin-bottom: 10px;
margin-top: 10px;
}
Uden meget held, men det var måske ikke lige det du mente jeg skulle?? Skal
jeg lave en <div id="billede"> ??
.... Og så lige en sidste, hvordan fjerner jeg luften over min topbox??
--
MVH Adam G. Ellesøe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-05 23:06

Adam Ellesøe wrote:

> Har sat...
> img.ny {
> /* margin: 10px 0px 0px 0px; */
> margin-bottom: 10px;
> margin-top: 10px;
> }

Jeg prøvede med held at indsætte dette i din css:

table {
clear:both;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 03-07-05 01:07

> Jeg prøvede med held at indsætte dette i din css:
>
> table {
> clear:both;
> }
Hold da op ;-D .. works like magic.. Hvordan finder du ud af disse ting? -
Det er jo ikke fordi jeg ikke har læst om clear, men ... anyway.. thanks..

De to sidste spørgsmål ang. FF vs. IE:
1. Hvordan fjerner jeg "luften" over min topbox? (har sat margin-top og
padding-top: 0px;)
2. Hvordan får jeg min centerbox til at følge billederne?
http://www.odontpoker.dk/default.asp?id=medlemmer
(virker i IE)
Det skulle vist være det, tusind tak for hjælpen .. foreløbig
--
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-07-05 16:56

Adam Ellesøe wrote:

> Hold da op ;-D .. works like magic.. Hvordan finder du ud af disse
> ting?

Jeg har i Firefox et indbygget værktøj, der tillader mig at pille i andres
css - på min egen skærm alene, naturligvis.

> De to sidste spørgsmål ang. FF vs. IE:
> 1. Hvordan fjerner jeg "luften" over min topbox? (har sat margin-top
> og padding-top: 0px;)

Tilføjer margin-top:0; til body

> 2. Hvordan får jeg min centerbox til at følge billederne?
> http://www.odontpoker.dk/default.asp?id=medlemmer
> (virker i IE)

Den har jeg ikke et bud på lige nu. ;(

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 04-07-05 11:33

> Jeg har i Firefox et indbygget værktøj, der tillader mig at pille i andres
> css - på min egen skærm alene, naturligvis.
Det lyder smart, kunne man få et link?? :-}

> Tilføjer margin-top:0; til body
Smukt...

> Den har jeg ikke et bud på lige nu. ;(
Der fik jeg dig
anyway, tusind tak for hjælpen...
--
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Frank

Dato : 05-07-05 23:02

Adam Ellesøe skrev:

> Det lyder smart, kunne man få et link?? :-}

Der findes flere FF-udvidelser til at pille ved CSS, men "Web Developer" er et
godt bud på et multiværktøj som kan det og meget andet:
http://chrispederick.com/work/firefox/webdeveloper/
mvh
Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-06-05 14:43

Adam Ellesøe skrev:

> Min side www.odontpoker.dk ser meget grim ud med firefox i forhold til IE,
> Hvad kan jeg gøre?

Ryan har givet en ide til hvor du kan starte. Her kommer en anden.

Brug en doctypeerklæring der sætter standardmode. På den måde er det
lettere at få siden til at fungere på tværs af browsermærker (IE,
Firefox, Opera, m.fl.). Vær opmærksom på at hvis du skifter til en
standardsættende doctype er det formentlig visningen i IE der kommer til
at ligne den i Firefox - ikke omvendt. Men retter man siden til
efterfølgende, kan den lettere komme til at se fin ud i begge browsere.
Til gengæld kan man så blive nødt til at tage særhensyn til ældre
IE-udgaver (IE5.x).

Se mere her: <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-06-05 15:03

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev:

> Til gengæld kan man så blive nødt til at tage særhensyn til ældre
> IE-udgaver (IE5.x).

Ovennævnte foranlediger mig til (igen) at spekulere på, hvor meget hensyn
man bør tage til ældre browserudgaver.
Det er klart at der bør stilles strengere krav til firmasider end private
sider, men hvor længe skal vi blive ved med at lave krumspring for at tækkes
de brugere, som ikke har opdaterede browsere?
For mit eget vedkommende koder jeg kun til nyere browsere - dog skeler jeg
lige til om indholdet i det mindste er læsbart i nn4 og ie5.*. men længere
går jeg ikke.
Hvad gør I? Og hvad er argumenterne?

X-postet til dk.edb.internet.webdesign, hvortil der også er lavet
opfølgning.

--
Kurt Lund