min kat kradser mit tapet af
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-06-05 09:12

Hej jeg har fået jordens dejligste kat det er en eruope jeg har bare det
problem at den kradser på min væg og jeg kan ikke få den til at lade
være den har et kæmpe kradse miljø som den også brugger hjælp hvad gør
jeg.

Med venlig hilsen
Jesper Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 27-06-05 10:01

Een måde at gøre det på, er flg:

Hver gang den kradser i tapetet (eller andre steder den ikke må) siger du
"puh" i en vred stemme - evt. samtidig med at du sprøjter efter den med en
vandpistol. (Det skal være i det sekund den gør det - 3 sekunder efter den
_har_ gjort det er det for sent - og du skal gøre det HVER gang den gør
det). Du skal ikke give den anden opmærksomhed når den gør det, end "puh'et"
og måske lidt vand. Hvis du rejser dig eller tager den op eller andet, så
kan du risikere at vænne den til at kradse i tapetet for at blive taget
op/få opmærksomhed eller lignende...

Hver gang den kradser i sit fine kradsemiljø roser du den i en glad stemme
og giver den opmærksomhed eller måske endda en lille bitte godbid.

Hvis du kan se at den er lige på nippet til, om lidt, at kradse hvor den
ikke må - så tag den og bær den hen til kradsemiljøet. Sæt dens poter op ad
der hvor den bedst kan lide at kradse eller lav evt. selv nogle kradselyde
mod kradsetræet med neglene.

Det vigtigste er at være konsekvent. Altid at skælde ud hvis den kradser i
tapetet og altid rose hvis den kradser hvor den må. Efter relativt kort tid
lærer den hvor du vil have den kradser og hvor du ikke vil have det.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-06-05 10:22

> [...]
> tapetet og altid rose hvis den kradser hvor den må. Efter relativt kort tid
> lærer den hvor du vil have den kradser og hvor du ikke vil have det.

Jeg gør mange af de ting du anbefaller men det hjælper ikke rigtigt

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 27-06-05 12:27

Gå ned til din lokale dyrepusher og køb noget gå vækhun/kat og sprøj der
hvor katten kradser... Vores kat gjorde det samme.. Men hun stoppede da
vi sprøjtede det der gå væk på.. Så nu har vi malet der hvor hun havde
været igang og det kan ikke ses så det er skønt..

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-06-05 23:13

In article <42bfe29c3296c@nerdgirl.dk>, Mia Warming og David Hansen
<mtune79KATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> Gå ned til din lokale dyrepusher og køb noget gå vækhun/kat og sprøj der
> hvor katten kradser..

Alternativt - køb noget Feliway hos dyrlægen. Det er en slags kunstig
markeringsduft der ligner kattens egen, og man kan på den måde være
heldig at få katten til at tro, at den allerede har markeret stedet.
Det er nemlig sandsynligt at det er markering, når den kradser i
tapetet.
Det virkede for os (her var det godt nok sofaen) - og det skræmmer ikke
katten væk, det får den bare til ikke at markere - i hvert fald i mange
tilfælde.

læs evt mere her:
http://siamis.com/Helse/omfeliwayogfelifriend.html

Det kan også være at det sted den kradser, er et rigtig vigtigt sted i
huset at mærke af, set med katteøjne; det kunne så være du skal
overveje at flytte på dit kradsetræ ;) det skal bl.a. helst stå
centralt, så katten passerer det ofte på sin vej rundt i huset. Og
gerne i nærheden af dens sovested.

--
Knus fra Ann R