Rensning af spandfilter
Fra : Henrik Jensen

Dato : 26-06-05 16:25

Hej,

jeg har købt et spandfilter, Via Aqua. VA-230 spandfilter. 600 L/T , og er
kommetlidt i tvivl om hvor ofte det skal renses, og hvordan? Mange siger
postevand, andre akvarievand. Der er 2 kurve, i den nederste er der
keramikrør og filtersvamp, i den øverste er der også filtersvamp og ovenpå
det er der vat. Hvad for noget af det skal renses/skiftes?

MVH

Henrik Jensen

Fra : Thomas B

Dato : 26-06-05 18:05

"Henrik Jensen" <henrik_jensen@mail.dkkk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> jeg har købt et spandfilter, Via Aqua. VA-230
> spandfilter. 600 L/T

Ja et spand filter er en god ting

> og er kommetlidt i tvivl om hvor ofte det skal renses,

Det er svært at sige. der er mange ting der spiller ind. Hvilken type fisk
osv. Har man mange maller så skal man rense ofte da de sviner meget. Jeg
renser først mit spandfilter når jeg kan se at der er tydeligt ned gang i
ind udstrømningen. Hos mig bliver det til 2-3 gange pr år.
Men laver men et lille forfilet på udstrømeren som nupper sådan noget som
planterester osv. så kan der godt gå meget længer tid imellem en rensning af
spandfiltret.jo længertid der går uden man rør spandfiltret jo bedre er det.
Der bliver ligeså stille op bygget baktier i filtret som nedbryder div. ting
og sager.

Det skal så lige siges at jeg også bruger et indvendigt filter til at nuppe
slam med der er kun filtervat i som jeg renser en gang om ugen.

>og hvordan? Mange siger
> postevand, andre akvarievand.

Jeg renser filterne med alm. poste vand skylder dem igennem indtil de er
rene. ehfi substrat og keramikrør der bruger jeg akvarievand nupper en spand
og aftapper vand fra akvriet som jeg bruger til at skylde skidet af med

> Der er 2 kurve, i den nederste er der
> keramikrør og filtersvamp, i den øverste er der også
> filtersvamp og ovenpå
> det er der vat.

Jeg bruger aldrig filtervat i mine spandfilter da jeg syntes at det slammer
alt forhurtigt til.

Sådan noget som filter vat genbruger jeg til det ikke kan mere skylder det
igennem så kan det bruget mange gange.
jeg køber en pose filter vat af gangen. Der er til langtid. Vil ikke bruge
så mange penge på det orginale filter vat som man køber til de spandfilter.

Mvh. Thomas

Fra : Per W.

Dato : 27-06-05 08:13

"Henrik Jensen" <henrik_jensen@mail.dkkk> skrev i melding
> [...]
> keramikrør og filtersvamp, i den øverste er der også filtersvamp og ovenpå
> det er der vat. Hvad for noget af det skal renses/skiftes?

Vask det med kaldt vann fra springen, skyll alle kurvene til det ikke kommer
med dritt, press også svampene slik at du blir kvitt all dritten inni dem.

/Per W.