ildhalet labeo..
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-06-01 21:33

jeg er ny i "akvarie verdenen"...
har netop startet et 180L akvarie op med masser af gode sager i... med
hjælp fra en erfaren akvarist naturligvis..... sådan noget ville jeg
ikke turde kaste mig ud i uden backup

nu er mit porblem så at jeg har købt mig et par ildhalede labeo'er....
flotte flotte fisk og rimeligt livlige.. her i hvertfald.....
men da vi lige havde lukket dem ud i skvariet havde de nærmest mistet
deres farver.... de var begge sådan lidt lyserødsgrå i det..... halen
også.... mærkeligt tænkte vi jo... og besluttede at give dem lidt tid
til at aklimatisere, da vi gik ud fra at det var stress..
er der nogen der har oplevet det??? at fisk mister farverne pga stress?

nu, ca et døgn efter har den ene fået sin oprindelige farve igen... og
er rigtig flot faktisk... men den anden er stadig sådan "bleg"...
hverken den sorte eller røde farve er at se.....
desuden ser det lidt ud som om den bliver jagtet af sin artsfælle.....
kan det være rigtigt??
er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?
er den bare længere om at omstille sig eller er den evt syg??
skal vi sætte den for sig selv et par dage i en bowle eller hvad vil
være bedst?
er der nogen grund til at klage til forhandleren?

i håb om hjælp
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Søren Steffensen

Dato : 02-06-01 22:52

Det er fordi den bliver jagtet af den anden ! Det bliver den ved med indtil
den anden dør...flotte fisk men skide aggresive overfor artfæller !

--
SOS - www.overclockingdk.com
icq: 102169245

Fra : [UC]Rapperand =\)

Dato : 05-06-01 10:54

"Søren Steffensen" <sorensteffensen@vip.cybercity.dk> wrote in message news:9fbn6r$2bkr$1@news.cybercity.dk...
> Det er fordi den bliver jagtet af den anden ! Det bliver den ved med indtil
> den anden dør...flotte fisk men skide aggresive overfor artfæller !

Ja :/
Har selv en Ildhalet Labeo (Labeo Bicolor), hvor jeg tidligere havde 2...
De endte i slåskamp og så kan du selv gætte resten af historien.
Den med mange farver er den dominerende, og den blege er den der bliver jaget. Jeg vil nok opfordre dig til at forære den ene væk
:o|

--
Regards Rasmus a.k.a. [UC]Rapperand
ICQ# 54047619

Proud member of United Cows
http://unitedcows.com

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 02-06-01 23:27

Sabina Hertzum skrev:
> jeg er ny i "akvarie verdenen"...

Hej Sabina, velkommen til en spændende hobby.

> har netop startet et 180L akvarie op med masser af gode sager i... med
> hjælp fra en erfaren akvarist naturligvis..... sådan noget ville jeg
> ikke turde kaste mig ud i uden backup

Fin størrelse at begynde med... hverken for stort eller for lille. Nåja, med
tiden vil du forhåbentlig mene at det er for lille...

> [...]
> til at aklimatisere, da vi gik ud fra at det var stress..
> er der nogen der har oplevet det??? at fisk mister farverne pga stress?

Ja, det har vi formentligt alle. Det er helt normalt at en fisk der af den
ene eller den anden er stresset/forvirret/konfus, kald det hvad du vil,
blegner lidt i farverne. Det ses såmænd endda også hos mennesker
Den har den der lyst, du ved, til at finde et musehul og krybe ind i det.

> nu, ca et døgn efter har den ene fået sin oprindelige farve igen... og
> er rigtig flot faktisk... men den anden er stadig sådan "bleg"...
> hverken den sorte eller røde farve er at se.....

Ét døgn er meget kort tid i denne sammenhæng. Jeg kender ikke
meget til omtalte "ildhale-labeo", men du kunne nok have gavn af at
fræse lidt omkring på nettet efter information om hvordan netop denne
fisk lever i naturen. Altså lære lidt om dine fisks biotop. I denne for-
bindelse vil det absolut være en fordel at kende fiskens korrekte
(latinske) navn. Meget af den tilgængelige information vil være på
engelsk, og du kan ikke uden videre gå ud fra at en søgning på
"firetail labeo" giver mange resultater... Men måske?
Hvis nu dit akvarie ligger langt fra fiskens naturlige habitat må du
hverken regne med at fisken viser sig i sin fineste dragt, udviser
yngleadfærd eller lignende. Derfor er det altid en god idé at vide
mindst en smule om hvordan den fra naturens side er indrettet.
Vi er så nogle der går så meget op i at få akvariet, og dets vand,
til at ligne fiskens naturlige omgivelser så meget som muligt at det
for andre kan se ud til at nærme sig det sygelige. Min pointe er
under alle omstændigheder at viden om dyrene er en god ting.

> desuden ser det lidt ud som om den bliver jagtet af sin artsfælle.....
> kan det være rigtigt??

Jagt er jo mange ting. Der kan jo tænkes at være et særligt formål
med denne jagt. Er der tale om to fisk af modsat køn tyder det på
at der er noget ved akvariet der er "rigtigt". Er det f.eks. to hanner
kan du overveje om der er tilstrækkeligt med gemmesteder. Det
kan ofte knibe med disse i et nyanlagt (begynder)akvarie. Tag nu
ikke denne bemærkning ilde op - jeg har jo ikke set dit akvarie.
Det kan også tænkes (jeg aner det ikke) at to han-"ildhaler" i et
180L akvarie er en dårlig idé. Igen: opstøv noget viden om arten.

> er der nogen der har et bud på hvad der kan være galt?
> er den bare længere om at omstille sig eller er den evt syg??

Hvor lang tid taler vi om? Ovenfor nævnte du "et døgn". Som sagt
er et døgn ikke lang tid. Egentlige problemer af denne slags kan vi
begynde at tale om når de har stået på i uger. Mange har tidligere
nævnt akvaristikkens tre gyldne regler. Tillad mig at opsummere:
Tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed.

> skal vi sætte den for sig selv et par dage i en bowle eller hvad vil
> være bedst?

En bowle? Nej hør nu...
At isolere dem med det for øje at bringe dem sammen igen er allige-
vel ingen løsning, højst en udsættelse. Genintroduktionen kan være
endnu værre end det, du oplever nu. I et akvarie der har fungeret
gennem længere tid, men pludseligt er lidt vel domineret af en enkelt
fisk kan man af og til have gavn af at re-arrangere akvariets indret-
ning (evt. suppleret med et par dages mørke) for på den måde at
få revirdannelserne til at "starte forfra". Men det er der jo ikke tale
om her, vel?

> er der nogen grund til at klage til forhandleren?

Igen: Er det et døgn siden du plumpede fiskene i?
Skulle der endda være tale om et generelt problem med at holde
flere eksemplarer at disse fisk med ild i rumpen må du ikke engang
forvente at dyrehandleren fortæller dig om det. Jo flere fisk han får
solgt dig, jo bedre er det. Sådan er det altså bare...

> i håb om hjælp
> knus sabina

Jeg håber da at jeg formåede at kaste lidt lys, og at du vil skrive
igen om hvordan det går. Må jeg iøvrigt foreslå dig at du skimmer
gruppens gamle indlæg igennem? Der ligger lidt god begynderviden
gemt rundt omkring.

> behind every good woman, lies
> a trail of men.....*SF*

Ja, og her ligger jeg så

Mvh og endnu engang velkommen til,
Jonas

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-06-01 23:56

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote in message
> Hej Sabina, velkommen til en spændende hobby.

hej jonas.. og mange tak
tanken har ulmet i årevis men nu havde jeg chancen for at gøre noget
seriøst ved det
min kæreste har naturligvis også del i det her... han har også tidligere
holdt akvarie

> Fin størrelse at begynde med... hverken for stort eller for lille.
Nåja, med
> tiden vil du forhåbentlig mene at det er for lille...

det tror jeg nu også... men et eller andet sted skal man jo starte.....

> [...]
> blegner lidt i farverne. Det ses såmænd endda også hos mennesker
> Den har den der lyst, du ved, til at finde et musehul og krybe ind i

det kender vi jo allesammen...... og det er sådan set oså hvad jeg har
konkuderet... at den er stresset... men man vil jo gerne have viden fra
folk der har tjek på sagerne

> Ét døgn er meget kort tid i denne sammenhæng.

det havde jeg skam også en mistanke til.. .men igen... better safe than
sorry.... og jo.. det er et døgn siden..... jeg vil bare hellere melde
ud og få lidt info end bare håbe det går godt....

> [...]
> engelsk, og du kan ikke uden videre gå ud fra at en søgning på
> "firetail labeo" giver mange resultater... Men måske?

i en af de bøger en kammerart har lånt mig er faktisk alle de fisk vi
har udvalgt os beskrevet.... vores ildhaler hedder faktisk "labeo
bicolor" og det jeg kan læse mig frem til ( m,ed min begrænsede viden )
er at den faktisk kan være aggresiv... der står godt nok overfor mindre
fisk..... sååå... min søn troede at det betød at den spiste andre
fisk*G*

> [...]
> for andre kan se ud til at nærme sig det sygelige. Min pointe er
> under alle omstændigheder at viden om dyrene er en god ting.

jeg kæmper jo netop her for at få noget viden....

> [...]
> Det kan også tænkes (jeg aner det ikke) at to han-"ildhaler" i et
> 180L akvarie er en dårlig idé. Igen: opstøv noget viden om arten.

vi har netop gjort meget ud af at lave huler og skjulesteder... masser
af store og små planter ( sikkert for mange*G* hvis der er sådan noget)
og huller ind i og under de sten vi har valgt...

> [...]
> nævnt akvaristikkens tre gyldne regler. Tillad mig at opsummere:
> Tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed.

det er jeg ved at finde ud af*G* men tålmodighed hjælper mig jo ikke
hvis fisken er syg... så mister vi den jo.... derfor smed jeg
spørgsmålene herind

> En bowle? Nej hør nu...

ups... et tabuord???

> [...]
> ning (evt. suppleret med et par dages mørke) for på den måde at
> få revirdannelserne til at "starte forfra". Men det er der jo ikke

nope.... et helt nyt akvarie... men fisk fra samme akvarie hos
fornhandleren... kan det have noget at sige??? kan de have set sig
"sure" på hinanden i posen under transporten hjem

> [...]
> forvente at dyrehandleren fortæller dig om det. Jo flere fisk han får
> solgt dig, jo bedre er det. Sådan er det altså bare...

det ved jeg jo godt.. de er ihærdige*G* men med den viden jeg har kunne
støve op står der altså ikke noget om at de er aggresive overfor
artsfæller.... kun overfor mindre fisk.....

> [...]
> igen om hvordan det går. Må jeg iøvrigt foreslå dig at du skimmer
> gruppens gamle indlæg igennem? Der ligger lidt god begynderviden

jeg arbejder på det... men damn der er jo meget*G* samtidig har jeg
kigget lidt rundt på nettet og fundet nogle ok sider.... er der nogen
der kan anbefale nogle hjemmesider for akvarister??

> Ja, og her ligger jeg så

*fniz* nu ikke helt liiiige på den måde*G* men jeg tæller dig da gerne
med næste gang*GGG*

> Mvh og endnu engang velkommen til,
> Jonas

mange tak for den søde velkomst.. og jeg håber ikke jeg lyder alt for
naiv

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 03-06-01 09:25

Sabina Hertzum skrev:

> det tror jeg nu også... men et eller andet sted skal man jo starte.....

Det jeg egentlig mente var at 180L er en overskuelig størrelse,
men stadig giver nogle "udfoldelsesmuligheder" man ikke har i
f.eks. 60L.

> [...]
> er at den faktisk kan være aggresiv... der står godt nok overfor mindre
> fisk..... sååå... min søn troede at det betød at den spiste andre

Ja, den fisk som bliver spist vil jo nok synes at det er ret aggressivt

[snip]

> jeg kæmper jo netop her for at få noget viden....

Jeps, men jeg kan desværre ikke bidrage med noget konkret om
labeo bicolor.

> vi har netop gjort meget ud af at lave huler og skjulesteder... masser
> af store og små planter ( sikkert for mange*G* hvis der er sådan noget)
> og huller ind i og under de sten vi har valgt...

For mange planter? Nej det er der efter mine begreber ikke noget
der hedder. Mit akvarie ligner efterhånden det grønne helvede, og jo
mere vækst der er i planterne jo bedre fungerer "systemet", og jo
sjældnere behøver jeg at skifte vand. Hvis der omvendt ingen vækst er,
pga for lidt næring, lys eller andet, kunne man tænke sig at planterne
dør og ligger og rådner. Lader man dem så bare ligge kan "mange"
jo godt være lidt rigeligt ;)

> det er jeg ved at finde ud af*G* men tålmodighed hjælper mig jo ikke
> hvis fisken er syg... så mister vi den jo.... derfor smed jeg
> spørgsmålene herind

Hvis de eneste sygdomstegn er bleghed, at den gemmer sig og
er "kronisk forskrækket" så er det ikke helt endnu du skal være
urolig. Spiser den? Har du i øvrigt andre fisk end de to labeo'er?

> ups... et tabuord???

Tjah, lidt Bowle = For lidt vand, for lidt cirkulation, for få
gemmesteder. Jeg har også ladet mig høre at selve det at glasset
er buet irriterer fiskene. Fisken skal i hvert fald nok få pip.

> nope.... et helt nyt akvarie... men fisk fra samme akvarie hos
> fornhandleren... kan det have noget at sige??? kan de have set sig
> "sure" på hinanden i posen under transporten hjem

De har nok ikke set særligt meget. Posen var vel pakket ind
i gamle aviser eller noget... (?) Et par fisk i en lille pose (i mørke)
vil forholde sig helt passive, og begynde forfra når de kommer
ud. Man skal også være forsigtig med at tillægge fisk alt for
mange intelligente egenskaber...
Et gæt: I akvariet hos forhandleren gik de som sild i en tønde...
der var få eller ingen gemmesteder. Dvs. ingen muligheder for
fiskene til udfoldelse, revirdannelse osv. Det har de så fået nu
og er i fuld sving. Den ene har fra starten fået overtaget, og den
er ved at jage den anden så langt væk som muligt fra sit terri-
torie. Da der er tale om et miljø tusinde gange mindre end
naturen kan den ikke stikke ret langt væk, men den viser så sin
underkuelse ved ikke at bære farver. Med de mange gemme-
steder I har lavet, og hvis akvariet ellers er tyndt befolket kan
det være der er en plads til dem begge. Hvis det er to hanner
kan manglen på et par hunner tænkes at forhindre at denne ro
opstår, men igen: jeg kender ikke noget til labeo'er og heller
til deres vaner om pardannelse osv.
Den dominerende fisk, opholder den sig mest i et bestemt om-
råde af akvariet? Er det centralt i akvariet vil jeg læse det som
om at den betragter hele akvariet som "sit", og så er det ikke
givet at den anden nogensinde finder sin plads. Er det derimod
i den ene side af akvariet kan man håbe på at de kan enes
om at dele det mellem sig. Stadig med det lille "men" at der
måske mangler artsfæller af det modsatte køn. Det kan også
være at disse fisk fra naturens side simpelthen er enspændere
og ikke vil have nært selskab af artsfæller uanset køn. Sørens
indlæg fra i aftes (som jeg ikke havde set da jeg postede mit)
kunne tyde på at han kender fisken og mener det sidstnævnte.

> det ved jeg jo godt.. de er ihærdige*G* men med den viden jeg har kunne
> støve op står der altså ikke noget om at de er aggresive overfor
> artsfæller.... kun overfor mindre fisk.....

Tjah, Søren mener jo det de er netop det. Aggressive overfor arts-
fæller. Det kan være at du skal forsøge med et mindre antal småfisk,
f.eks. nogle danioer eller hvad ved jeg?, til at få dem på andre tanker
og give den dominerende fisk afløb for nogle aggressioner. Men det
kan jo nemt synes lidt voldsomt.

> jeg arbejder på det... men damn der er jo meget*G* samtidig har jeg
> kigget lidt rundt på nettet og fundet nogle ok sider.... er der nogen
> der kan anbefale nogle hjemmesider for akvarister??

Jeg forsøgte lige "labeo bicolor" på www.google.com. 644 hits. Det
var da en begyndelse ;)
Ellers kan det godt være at mine favorit-links falder lidt udenfor
hvad du søger lige nu... Min interesse er ret ensidigt syd- og mellem-
amerikanske cichlider. Jeg prøver alligevel med nogle få forslag:

http://www.aquariacentral.com/
http://www.thekrib.com/
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/index.htm
http://www.aquaplant.org/
http://www.kak.dk/ (der er nogle rimeligt gode artikler)
http://www.aarhus-akvarieforening.dk/ (ditto)
http://www.fishbase.org/

Der er maaange. De fleste sider har jo også en link-samling. Som
tidligere nævnt er Google også meget anvendelig.

Mvh Jonas

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-06-01 10:27

> Det jeg egentlig mente var at 180L er en overskuelig størrelse,
> men stadig giver nogle "udfoldelsesmuligheder" man ikke har i
> f.eks. 60L.

den fangede jeg jo godt grunden til at det blev 180 liter var at min
svigerfar skulle af med hans... og så kunne vi overtage det med alt
tilbehør..... han var blevet træt af det.....

> Ja, den fisk som bliver spist vil jo nok synes at det er ret
aggressivt

hehee... jooo det kunne man jo mene*G*

> Jeps, men jeg kan desværre ikke bidrage med noget konkret om
> labeo bicolor.

desværre... men jeg må i gang.... damn je ghar mange jern i ilden*G*

> [...]
> pga for lidt næring, lys eller andet, kunne man tænke sig at planterne
> dør og ligger og rådner. Lader man dem så bare ligge kan "mange"

hehe... jeg regnede med at du ville sige noget i den retning*G*
vi har pt 10 planter i akvariet... i forskellige størrelser.... så har
vi nogle store lavasten med gemmesteder i og nogle bunker af flotte sten
min søn har været med til at finde og putte i..... alt i alt synes vi
selv det ser flot ud....

> Hvis de eneste sygdomstegn er bleghed, at den gemmer sig og
> er "kronisk forskrækket" så er det ikke helt endnu du skal være
> urolig. Spiser den? Har du i øvrigt andre fisk end de to labeo'er?

uha ja*G* jeg tør næsten ikke komme frem og fortælle hvad jeg har.....
men i flæng kan jeg nævne labeo, pragtsmerling, alm. neon, scalara,
elefantfisk, malle, kampfisk..... i alt 20 fisk.....

> Tjah, lidt Bowle = For lidt vand, for lidt cirkulation, for få
> gemmesteder. Jeg har også ladet mig høre at selve det at glasset
> er buet irriterer fiskene. Fisken skal i hvert fald nok få pip.

det var nu også mere et naivt håb om at man kunne isolere den så den
kunne få lidt ro.. men det kan jeg jo så forstå at det ikke hjælper....

> [...]
> vil forholde sig helt passive, og begynde forfra når de kommer
> ud. Man skal også være forsigtig med at tillægge fisk alt for

måske*G* på det plan er jeg nok lidt naiv... har et håb om at alle
levende væsner har følelser på et eller andet plan*G*

> [...]
> indlæg fra i aftes (som jeg ikke havde set da jeg postede mit)
> kunne tyde på at han kender fisken og mener det sidstnævnte.

jeg har ikke oplevet at den farvede opholder sig et bestemt sted... ser
mere den er over hele akvariet..... men jeg skal da i gang med at finde
ud af noget kan jeg se

> [...]
tanker
> og give den dominerende fisk afløb for nogle aggressioner. Men det

det er jo det.... det ser faktisk lidt vildt ud som den jager den rundt
i hele akvariet....

> [...]
>
> Der er maaange. De fleste sider har jo også en link-samling. Som
> tidligere nævnt er Google også meget anvendelig.

google er absolut den bedste søgemaskine på netttet jeg skal i gang
nu her.... det er jo helligdag
--

læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 03-06-01 11:58

Sabina Hertzum skrev:

> [...]
> vi nogle store lavasten med gemmesteder i og nogle bunker af flotte sten
> min søn har været med til at finde og putte i..... alt i alt synes vi

Der er jo dem der mener at det idéelle er 1 plante pr. 10L. Det
har selvfølgelig noget at gøre med hvilke. Men 10 er ikke "mange"
i 180L, medmindre halvdelen er granvoksne Echinodorus "model 40cm".
Hovedsagen er at I er tilfredse. Finpudsningen aht. fiskene kan
komme sidenhen.

> uha ja*G* jeg tør næsten ikke komme frem og fortælle hvad jeg har.....
> men i flæng kan jeg nævne labeo, pragtsmerling, alm. neon, scalara,
> elefantfisk, malle, kampfisk..... i alt 20 fisk.....

Altså, den spiser?
Din fiskesammensætning vil jeg undlade at kommentere særlig
meget Men blot sige at "det verdensomspændende selskabs-
akvarie" ikke lige siger mig så meget. Jeg foretrækker at fokusere
på én art, og supplere med "sekundære" arter fra samme eller
en nærtliggende biotop. Men der er jo forskellig tilgang til tingene.
Af din bestand kender jeg ikke spor til hverken labeoen eller
elefantfisken (indisk eller afrikansk? :-]). Men, øøh, det lyder
umiddelbart ikke som noget scalarene er synderligt begejstrede
for... Tillad mig at komplimentere din dyrehandlers salgsevner,
no offense

> det var nu også mere et naivt håb om at man kunne isolere den så den
> kunne få lidt ro.. men det kan jeg jo så forstå at det ikke hjælper....

Hvis hensigten er at den skal tilbage igen, så tror jeg ikke på
idéen. Det kan selvfølgelig forsøges.

> måske*G* på det plan er jeg nok lidt naiv... har et håb om at alle
> levende væsner har følelser på et eller andet plan*G*

Fiskeplanet er bare, well... lavt. Nej, fisk har sq ingen følelser,
de er dumme, det er jo bare fisk. Og så er de altså bare en kilde
til mange timers fascination, forundring, fordybelse og begejstring.
Særligt hvis man gør lidt ud af at tilpasse forholdene[1] til dem.

> det er jo det.... det ser faktisk lidt vildt ud som den jager den rundt
> i hele akvariet....

Tjah... måske er det, som Søren (nærmest) skrev, bare en
fisk man kun har én af...

Jeg fik lige lyst til at tilføje et link til en historie:
http://www.chamberlain.dk/forside.php3?artikel=hobby

Mvh Jonas

[1] Forholdene i et akvarie vil pr. definition altid være ikke-
ønskværdige for dets beboere. Der er i forhold til naturen
altid for lidt plads og for lidt udskiftning af vandet. Når alt
kommer til alt er der jo tale om dyr, man holder i fangen-
skab. Men vi kan tilstræbe "naturlige betingelser" så meget
som muligt ved at sætte os ind i fiskenes naturlige levevilkår
mht. vandet (hårdhed, pH, strømforhold mm.), foderet
(vegetabilsk/animalsk, variation, dødt/levende mm.),
indretning (huler, rødder, flydeplanter mm.). Og dertil alt
hvad man ellers har lyst og vilje (og økonomi) til.
Selvfølgelig er jeg lidt inde på "området for viderekomne"
her og man behøver ikke være kemiker for at holde akvarie,
somme tider kan man bare slet ikk' la' vær' når først man
er smittet med den forfærdelige akvaritis-virus.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-06-01 12:39

> [...]
> i 180L, medmindre halvdelen er granvoksne Echinodorus "model 40cm".
> Hovedsagen er at I er tilfredse. Finpudsningen aht. fiskene kan

jeg ved ikke om det trøster men de fem af dem går fra bund til
vandoverflade og flyder hen over overfladen så de fylder rigeligt....
men jo.. vi er tilfredse.....

> Altså, den spiser?

ja den gør

> [...]
> umiddelbart ikke som noget scalarene er synderligt begejstrede
> for... Tillad mig at komplimentere din dyrehandlers salgsevner,

hehe*G* det har faktisk intet med min forhandlers evner at gør... nok
mere uvidenhed og et ønske om at give ungerne noget at se på*G*
det med at focusere på en art er nok noget der kommer med tiden....
dette er som sagt vores første akvarie.... og lige så meget et familie
akvarie som noget som helst andet*G*
mht scalaraerne.... den eneste de reagerer på er faktisk kampfisken....
de spiller fra tid til anden med musklerne overfor hinanden men ellers
ike noget voldsomt*G*

> Hvis hensigten er at den skal tilbage igen, så tror jeg ikke på
> idéen. Det kan selvfølgelig forsøges.

naaa.. jeg stoler på dig og lader være

> [...]
> til mange timers fascination, forundring, fordybelse og begejstring.
> Særligt hvis man gør lidt ud af at tilpasse forholdene[1] til dem.

det er jo bare fisk..... det er lidt som at sige at en kat bare er et
kræ...
jeg ved heldigvis godt jeg er naiv..... og jeg ønsker ikke at tro at alt
er instinkter*G* lad nu bare mig gøre det

> Tjah... måske er det, som Søren (nærmest) skrev, bare en
> fisk man kun har én af...

det finder jeg jo nok ud af efterhånden

> [...]
> somme tider kan man bare slet ikk' la' vær' når først man
> er smittet med den forfærdelige akvaritis-virus.

hvis man er dyreinteresseret vil INTET være i henhold til
fisken/katten/hunden eller hvad man nu holder af, til durets normale
levevilkår... men man gør det jo det bedste man kan....

kemi har jeg nok af i mit job.. hvis jeg begynder at interesserer mig
for det i akvarie verdenen ender det med at jeg begynder at blande
frisørting og akvarieting sammen*G* jeg tror jeg holder mig til basic og
lader det indviklede være op til andre.....

Fra : Katjastrofen

Dato : 03-06-01 00:38

Læste Jonas's grundige svar :) - dejligt nogle giver sig tid til at forklare
nogle ting.

Jeg ved ikke så meget om labeo
Men ved, at med cichlider gælder det, at den dominerende han farver ud, og
den underdanige han, mister farverne, for ligesom at signalere, at den anden
har magten!

Måske kan det simpelthen skyldes, at de har fået dannet et hierarki :)

katjastrofen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 03-06-01 00:48

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> wrote in message
> Læste Jonas's grundige svar :) - dejligt nogle giver sig tid til at
forklare
> nogle ting.

det har du så evigt ret i.....

> [...]
ud, og
> den underdanige han, mister farverne, for ligesom at signalere, at den

det kan jo sagtens være det... jeg skal jo være ærlig og sige at jeg er
hovedsagelig kattemennske... men at akvarier altid har interesseret
mig.. og nu hvor min søn er 7 år kan han være en del af det... han
hygger sig vildt....

> Måske kan det simpelthen skyldes, at de har fået dannet et hierarki
:)

det må jeg heller holde øje med så

Fra : ha

Dato : 03-06-01 10:48

Hej Sabina, jeg har 2 nøjagtig magen til. Jagten foregår nærmest på fuldtid.
Har læst mig til, at det er hunnen som jagter hannen (ikke fordi jeg vil
sammenligne med noget)!
JEg er kommet lidt udover "problemet" ved at sørge for tilstrækkeligt med
gemmesteder til den stakkels han, så han kan få lidt ro engang imellem. Men
selvom der er rolig, kan der pludseligt fare en djævel i hunnen, og så går
jagten igen.
Mærkelige fisk, men underholdende.

mvh
me

Fra : J. K. J

Dato : 03-06-01 18:29

Hej Sabina
Labeo er en rigtig køn fisk.
Så er alting også sagt. Jeg har prøvet et par gange. Den giver alt for meget
uro i et selskabsakvarium både dag og nat.
Den finder hele tiden een eller anden fisk som skal jagtes.

Mit råd til dig er - GÆT SELV.
Du kan evt. først tage et fotografi som erindring.

Hilsen
Jørgen