Manglende udfoldning af menu?
Fra : Tidemann

Dato : 26-06-05 10:10

Hej NG
Jeg har stillet spørgsmålet i webdesign.html uden resultat,
så jeg prøver lige her da det måske har noget med FP at gøre!

Den side her:
http://www.ragdollys-cat-link.dk/randers/kalender2005.html
er lavet med en liste-menu, som folder sig ud, bare ikke i IE!

Men den mangler udfoldningen, og jeg kan ikke lige
regne ud hvad der er galt. Den er lavet med
<!--webbot bot="Include" U-Include="menu/menu.html" TAG="BODY" -->

Kan det ikke lade sig gøre at lave med FP, mon?

Den her kan godt folde ud, den er lavet med
<!--#include file="menu/menu.inc"-->
http://www.ragdollys-cat-link.dk/randers/kalender2005.shtml

Hjælp modtages med kyshånd! <\

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-06-05 17:02

1. Man kan godt lave en hjemmeside, der folder sig ud, hvis man benytter sig
af fx FP2003 - men udfoldelige menuer kan fx laves i javascript - igen af de
ovenstående links folder sig ud i ÌE 6.0 - og i øvrigt virker den temmelig
rodet - men det er en anden sag. Det er ikke helt let at finde ud af hvad
det er for menuer, du gerne vil have til at folde sig ud - og der findes en
række "døde"links på siden.

2.javascript fungerer ikke altid ens i de forskellige browsere - man
skal/bør altid prøve sine hjemmesider i flere af de toneangivende browsere
før man sender den ud - hvis man ikke gør det, risikerer man at man ikke kan
få skidtet til at fungere som man gerne vil have det i alle browsere.
--
ahw

Fra : Tidemann

Dato : 26-06-05 17:26

"Arne H. Wilstrup" skrev
> 1. Man kan godt lave en hjemmeside, der folder sig ud, hvis man benytter sig
> af fx FP2003 - men udfoldelige menuer kan fx laves i javascript - igen af de
> ovenstående links folder sig ud i ÌE 6.0 -

Jeg skal lige tilføje at det ikke er min side og grunden til at jeg spørger
er, at
hende der har lavet Originalsiden har problemer med at includere menuen.
http://www.randers-beredskab.dk/kalender2005.htm

og hun har vel valgt at det _ikke_ skulle være javascript...........:0)

>og i øvrigt virker den temmelig rodet - men det er en anden sag.
>Det er ikke helt let at finde ud af hvad
> det er for menuer, du gerne vil have til at folde sig ud -

Den her, som skal ses i Opera eller Mozilla for at virke
http://www.ragdollys-cat-link.dk/randers/kalender2005.shtml
(det er jo kun den der virker) :0))

>og der findes en række "døde"links på siden.

Døde links skal du ikke tage dig af, da det er mit websted der bliver brugt
til test.......
Jeg ville bare prøve at hjælpe, men kunnen ikke få det til at virke med FP!

Men det vil altså sige at hun _skal_ bruge FP2003 for at det lykkes??
Min er vist FP2000! :0)

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-06-05 18:03

CSS ikke er ens til alle browsere, derfor kan man opleve problemer eller
"fejl" i en browser som fx IE i forhold til andre browsere. Der findes
forskellige løsninger, der kan klare dette problem,men der må du selv søge
på nettet.
FP 2003 kan lave udfoldelige menuer via et script-system, der kan læses i de
fleste toneangivende browsere - jeg har eksperimenteret med det i FP2000
uden særlig opløftende resultat, men i FP2003 er det lykkedes udmærket.
Se også http://www.webdesign101.dk

Men når du spørger polemisk om man _skal:_ bruge FP2003 for at det lykkes,
så vil jeg sige: ja! og det gør jeg lige så polemisk fordi du befinder dig i
en FP-gruppe, hvor det svar du nødvendigvis må få er svar, der explicit
knytter sig til netop det program.
Det er muligt at du kan finde svaret andre steder og med andre metoder end
lige netop med FP, men denne gruppe handler jo netop om FP, så derfor dette
svar

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-06-05 17:09

> [...]
> <!--webbot bot="Include" U-Include="menu/menu.html" TAG="BODY" -->
>
> Kan det ikke lade sig gøre at lave med FP, mon?

Hverken IE, FF eller OP vil folde menuen ud, det er formentligt i CSS at
fejlen ligger. eller i måden du inkluderer på. Jeg ved ikke hvad nyere
versioner af FP kan, men 2000 kan ikke inkludere på den måde som du gør.

Hvis man har muligheden for at bruge serverside inkluderinger baseret på ASP
eller PHP bør man bruge dem for der er ikke så mange steder der understøtter
FP. Mange webhoteller kører rent faktisk på Linux og simulerer både ASP og
serverudvidelserne til FP og disse er ikke ligeså gode som de originale. Jeg
har brændt nallerne på det dengang jeg lavede hovedopgave og på et 56k modem
er det ikke sjov at starte forfra en halv snes gange.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 26-06-05 17:45

Den må du vist forklare nærmere - hvad mener du med at der ikke er så mange
steder, der understøtter FP?
Alle browsere kan læse hvad der er fremstillet i FP i al almindelighed.

--
ahw

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42bed307$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-06-05 18:35

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Den må du vist forklare nærmere - hvad mener du med at der ikke er så
mange
> steder, der understøtter FP?
> Alle browsere kan læse hvad der er fremstillet i FP i al almindelighed.

Hvis webserveren understøtter det, så kan browserne forstå det. Alt hvad der
i kildekoden er i kategorien "bot" kan kun vises hvis webserveren
understøtter det. Hvis webserveren er ISS og regelmæssigt opdateres er det
ikke noget problem Men hvis webserveren er Apache på *nix er det et stort
problem. Webserveren er nemlig nøglen der afgør om de "specielle" FP ting
virker eller ej.

Udover det, er det ikke "nok" at en side virker i IE som FP er skæddersyet
til. Uden de korrekte serverudvidelser vil det i øvrigt heller ikke fungere
i IE.

I forhold til den angivne side tror jeg mest på at fejlen ligger i CSS for
jeg kan se menuen, hvis serveren ikke havde den fornødne understøttelse
ville jeg formentlig ikke kunne se menuen. Det kan jeg ikke afgøre uden at
have set den rå kildekode før serveren parser den.

Den kildekode jeg kan se, ligner pænt sagt, en losseplads for giftigt affald
Men det har "kludedukken" sikkert en god forklaring på (Nu får jeg
tæsk, så jeg løber.)

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Tidemann

Dato : 26-06-05 19:03

"Johnny Winther Ronnenberg"

> [...]
> ville jeg formentlig ikke kunne se menuen. Det kan jeg ikke afgøre uden at
> have set den rå kildekode før serveren parser den.

Du kan få et par css koder, men jeg ved ikke om de er ok?
Jeg har ikke tjekket dem!
http://www.ragdollys-cat-link.dk/randers/css/rbr_ny_menu1.css
http://www.ragdollys-cat-link.dk/randers/css/rbr_skrift.css

> Den kildekode jeg kan se, ligner pænt sagt, en losseplads for giftigt affald
> Men det har "kludedukken" sikkert en god forklaring på (Nu får jeg
> tæsk, så jeg løber.)

Du kan få en der er pænere ;))
Jeg har ryddet lidt op, men jeg har som sagt "kun" kopieret hendes side af.