ATM ADSL Teledanmark
Fra : Morten Just Jensen

Dato : 02-06-01 21:21

Hej

Jeg anvender redhat version 7.1

Jeg sidder i øjeblikket og bliver lidt træt af det hele. Jeg er ikke nogen
haj men er villig til at lærer og jeg har et problem med mit ATM
netkort fra teledanmark. Jeg ville gerne på nettet med linux da jeg i
øjeblikket overvejer at droppe windows.

Jeg finder så på nettet en side
(http://www.koldfront.dk/text/netexpres.html) , der er om hvordan man får
netexpres til at kører under linux. Jeg går også igang med at finde de
forskellige ting (Jeg har hentet kernen 2.4.2 de patches)der er beskrevet på
siden indtil jeg kommer til at jeg skal hente kildekode og patches.
wget ftp://linuxcare.com.au/pub/ppp/old/ppp-2.4.0b2.tar.gz
wget http://www.math.uwaterloo.ca/~mostrows/pppd.patch.240600
wget
http://www.sfgoth.com/~mitch/linux/atm/pppoatm/pppoatm-pppd-vs-2.4.0b2+24060
0.diff.gz
jeg kan ikke komme i kontakt med de sider der er opgivet. Hvilket jo
betyder at jeg ikke kan få fat på de ting jeg skal bruge for at kunne
anvende det skrevne.

Er der nogle af jer der kan give en hjælpende mail / post der kan få mig på
sporet igen vil jeg være dybt taknemmelig.

VH Morten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-06-01 21:48

On Sat, 2 Jun 2001 22:21:25 +0200, Morten Just Jensen wrote:

> (Jeg har hentet kernen 2.4.2

Brug 2.4.5 (nyeste) i stedet.

> ppp-2.4.0b2.tar.gz
> pppd.patch.240600
> pppoatm-pppd-vs-2.4.0b2+240600.diff.gz

> jeg kan ikke komme i kontakt med de sider der er opgivet.

Jeg har lagt lokale kopier af de tre filer du havde problemer med nu:
<http://www.koldfront.dk/text/netexpres.html>

Mvh.

--
"Bob Dylan? Han har en cool röst." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Just Jensen

Dato : 03-06-01 02:14

Hej Igen

Jeg tror at det lykkes mig enten at få lavet noget koks.
Jeg mistede min lyd da jeg rodet med kernen. Billigt sluppet mener jeg selv.

pppoatm-pppd-vs-2.4.0b2+240600.diff.gz

var ikke en pakket fil men en fil med kode. Men jeg patcher den ligesom
pppd.patch.240600

og det lader til at gå godt.

Jeg får lavet hacket men da jeg kører oversættelsen får jeg fejl som der er
beskrevet lige under. Jeg finder ATM pakken og får installeret

når jeg så kalder netexpres. hvilket ser ud til at gå godt kan jeg ikke
komme i kontakt med nettet. Jeg har forsøgt med at pinge et par adresser men
uden resultat.

Netexpres configurationen har jeg
qos cbr,aal5:tx:pcr=256kbps,rx:pcr=1024kbps

Jeg sige mange tak til Adam Sjøgren for den hjælp han har givet.

MVH Morten

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 03-06-01 11:26

Morten Just Jensen wrote:
> Jeg tror at det lykkes mig enten at få lavet noget koks.
> Jeg mistede min lyd da jeg rodet med kernen. Billigt sluppet mener jeg selv.
Ja, det kan sikkert løses med tiden
> Jeg får lavet hacket men da jeg kører oversættelsen får jeg fejl som der er
> beskrevet lige under. Jeg finder ATM pakken og får installeret
Hvilken fejl får du?
Er det ved oversættelsen af ppp-2.4.0b2?
--
MVH.
Axel

Fra : Morten Just Jensen

Dato : 03-06-01 11:51

"Axel Eystein Jensen" <axel@eystein.dk> wrote in message
> Ja, det kan sikkert løses med tiden
Kan jeg oversætte kernen igen uden jeg skal igennem de andre oversættelser.
Eller skal jeg hele vejledningen i gennem en gang til for at det kan lykkes
at få lydkortet til at virke

> Hvilken fejl får du?
> Er det ved oversættelsen af ppp-2.4.0b2?
Jeg får fejlen at oversætteren ikke kan finde header atm.h. Det er dog
lykkes mig at få det hele oversat uden fejl. Efter jeg har gjort som der er
beskrevet i vejledningen. Det jeg ikke helt kan finde ud af i øjeblikket er
hvor jeg er gået galt i byen. Da jeg også kan call netexpres men jeg kan
ikke komme på nettet (ved at forsøge at pinge.). Der er i vejledningen
beskrevet noget om at man kan kigge i loggen og se nogle resultater der. Ja
I må gerne grine. men jeg kan ikke finde den.

Jeg anvende KDE har det en betydning eller er det ligegyldigt?

Lige et spørgsmål? Jeg har fået kørt make install inden jeg fat ud af at jeg
have header fejlen. Men jeg har oversætter og alt det der igen uden fejl. og
kørt make install. og det lader som sagt til at det er gået godt.

På forhånd tak for hjælpen
MVH Morten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-06-01 14:20

On Sun, 3 Jun 2001 12:50:35 +0200, Morten Just Jensen wrote:

> Da jeg også kan call netexpres men jeg kan ikke komme på nettet (ved
> at forsøge at pinge.).

(Prøv f.ex. lynx http://www.opasia.dk/ - giver det fejl eller virker
det?)

> Der er i vejledningen beskrevet noget om at man kan kigge i loggen
> og se nogle resultater der. Ja I må gerne grine. men jeg kan ikke
> finde den.

Der er ikke nogen der griner, vi er alle sammen startet engang. Prøv
at kigge i /var/log - der ligger de fleste logfiler - måske hedder den
relevante messages eller syslog - men du kan altid bruge "grep pppd
/var/log/*" til at finde filer med tegnene "pppd" i

> Jeg anvende KDE har det en betydning eller er det ligegyldigt?

Det er ligegyldigt.

> [...]
> af at jeg have header fejlen. Men jeg har oversætter og alt det der
> igen uden fejl. og kørt make install. og det lader som sagt til at

Når du finder logfilen og kan fortælle hvad der står i den er det
meget nemmere at hjælpe dig - så ud på jagt!

Mvh.

Fra : Morten Just Jensen

Dato : 03-06-01 15:25

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message
> (Prøv f.ex. lynx http://www.opasia.dk/ - giver det fejl eller virker
> det?)
Jeg får fejl når jeg forsøger dette.
At den ikke kan finde Host

> Når du finder logfilen og kan fortælle hvad der står i den er det
> meget nemmere at hjælpe dig - så ud på jagt!

Jun 3 15:37:14 localhost pppd[1151]: Plugin
/usr/lib/pppd/plugins/pppoatm.so loaded.
Jun 3 15:37:14 localhost pppd[1151]: PPPoATM plugin_init
Jun 3 15:37:14 localhost pppd[1151]: PPPoATM setdevname_pppoatm
Jun 3 15:37:14 localhost pppd[1151]: PPPoATM setdevname_pppoatm - SUCCESS
Jun 3 15:37:14 localhost pppd[1152]: pppd 2.4.0b1 started by root, uid 0
Jun 3 15:37:14 localhost pppd[1152]: connect(0.101): No such device
Jun 3 15:37:14 localhost pppd[1152]: Exit.

Jeg går ud fra at det er ovenstående der ønskes. Log filen er temmelig lang
så jeg vil ikke komme med det hele her. Hvis det er nødvendigt kan jeg godt
ligge den op.

Som jeg ser det er der ikke kontakt med kortet. Jeg tænker på om jeg skulle
have noget ekstra med da jeg også har et netkort i maskinen.

Jeg spekulerer på om der et eller andet sted er gået noget galt jeg har
overset og om jeg skulle prøve forfra. Altså installere maskinen igen og så
forsøge igen (Dette er jo noget man kender til fra Microsoft)

MVH Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-06-01 15:55

On Sun, 3 Jun 2001 16:24:57 +0200, Morten Just Jensen wrote:

> [...]
> pppd[1152]: pppd 2.4.0b1 started by root, uid 0 Jun 3 15:37:14
> localhost pppd[1152]: connect(0.101): No such device Jun 3 15:37:14

Hvad siger den når du modprobe lanai?

> Jeg går ud fra at det er ovenstående der ønskes. Log filen er
> temmelig lang så jeg vil ikke komme med det hele her. Hvis det er
> nødvendigt kan jeg godt ligge den op.

Det er ikke nødvendigt med det hele, kun det relevante (se vejledning
for hvad der ca. skal komme når du installerer driveren og starter
pppd).

> Som jeg ser det er der ikke kontakt med kortet. Jeg tænker på om jeg
> skulle have noget ekstra med da jeg også har et netkort i maskinen.

Det er uafhængigt af det. Men det lyder som om du ikke har fået
lanai.o modulet ind.

> [...]
> har overset og om jeg skulle prøve forfra. Altså installere maskinen
> igen og så forsøge igen (Dette er jo noget man kender til fra

Det er sjældent nødvendigt (og spild af tid i dette tilfælde, synes jeg).

Mvh.

--
"Farvel!" Adam Sjøgren
"Ja, tak for telefoneringen." asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Just Jensen

Dato : 03-06-01 22:05

Adam Sjøgren wrote:

> Hvad siger den når du modprobe lanai?

I første omgang kunne den ikke. Men jeg gi igang med kernen en gang til og
forsøgte mig frem for at være ærlig. Efter at have den til at gå ned fik
jeg styr på nogle ting jeg tilsyneladende havde glemt.

Jeg har nu forsøgt at modprobe lanai. Med det resultat at den siger at den
ikke kan finde den. nå' men jeg ville lige start K web explorer og prøvede
så www. opasia.dk og der var hul igennem.

> Det er sjældent nødvendigt (og spild af tid i dette tilfælde, synes jeg).

Dette var ikke nødvendigt. Det kører lige nu. Dog har jeg ikke prøvet at
genstart maskine. Men jeg er mildest talt lidt forvirrende.

Endnu engang mange tak for hjælpen.

MVH Morten

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 04-06-01 13:54

Morten Just Jensen wrote:
> Jeg har nu forsøgt at modprobe lanai. Med det resultat at den siger at den
> ikke kan finde den.
Jeg kan ikke lige huske det helt præcist, måske kan nogle andre svare?
Men man kan da ikke modprobe lanai-modulet, hvis den er kompileret ind i
kernen og ikke kompileret som modul?
--
MVH.
Axel

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-06-01 14:01

On Mon, 04 Jun 2001 14:54:14 +0200, Axel Eystein Jensen wrote:

> Jeg kan ikke lige huske det helt præcist, måske kan nogle andre
> svare? Men man kan da ikke modprobe lanai-modulet, hvis den er
> kompileret ind i kernen og ikke kompileret som modul?

Nej (da). Men hvorfor skulle man vælge det?

Mvh.

--
"... men Bruce Willis skal nok ordne det." "Nej, for satan, Adam Sjøgren
Bruce Willis er syg - hans mor har lige ringet" asjo@koldfront.dk

Fra : Morten Just Jensen

Dato : 04-06-01 16:29

Adam Sjøgren wrote:

> Nej (da). Men hvorfor skulle man vælge det?

Er der mulighed for at jeg har kompileret det sammen med kernen??? er det
noget skidt hvis det skulle være sket eller kan man godt leve med det?

Mvh Morten

Fra : Morten Just Jensen

Dato : 04-06-01 17:20

Lige et spørgsmål mere til denne diskusion. Jeg kalder op med
/usr/sbin/pppd call netexpres

hvordan lukker jeg forbindelsen igen?

Morten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-06-01 18:01

On Mon, 4 Jun 2001 18:19:35 +0200, Morten Just Jensen wrote:

> Lige et spørgsmål mere til denne diskusion. Jeg kalder op med
> /usr/sbin/pppd call netexpres

> hvordan lukker jeg forbindelsen igen?

Lige som du plejer med pppd.

Jeg bruger* "poff", som er et script der sender en kill -TERM til
pppd.

Tilsvarende er der et lille "pon" script.

Mvh.

*: Nå ja, "brugte" egentlig.

--
"Så lukker jeg øjnene i Adam Sjøgren
Og tæller så langsomt til ti" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-06-01 17:57

On Mon, 4 Jun 2001 17:29:24 +0200, Morten Just Jensen wrote:

> Er der mulighed for at jeg har kompileret det sammen med kernen???

Hvis du har sat en [*] ud for driveren i "make menuconfig" i stedet
for [M], ja.

> er det noget skidt hvis det skulle være sket eller kan man godt leve
> med det?

Det gør kun forskel når man skal have det til at spille, så er det
smartere at have driveren som modul, så man ikke skal reboot'e hele
tiden.

Mvh.

--
"Equally amazing is my own story of yesterday Adam Sjøgren
afternoon, when I actually died of boredom!" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-06-01 14:18

On Sun, 3 Jun 2001 03:14:09 +0200, Morten Just Jensen wrote:

> pppoatm-pppd-vs-2.4.0b2+240600.diff.gz

> var ikke en pakket fil men en fil med kode.

Det er sandsynligvis din browser der har været så "venlig" at pakke
den ud - den er pakket på serveren:

$ file pppoatm-pppd-vs-2.4.0b2+240600.diff.gz
pppoatm-pppd-vs-2.4.0b2+240600.diff.gz: gzip compressed data, [..snip..]

> Jeg får lavet hacket men da jeg kører oversættelsen får jeg fejl som
> der er beskrevet lige under. Jeg finder ATM pakken og får
> installeret

Du har altså oversat pppd uden problemer og installeret den?

> når jeg så kalder netexpres. hvilket ser ud til at gå godt kan jeg
> ikke komme i kontakt med nettet.

Får du linier a la disse i din log:

pppd[]: Using interface ppp0
pppd[]: Connect: ppp0 <--> 0.101
pppd[]: local IP address 195.215.252.78
pppd[]: remote IP address 195.249.9.100

(med andre ip-adresser, naturligvis)?

> Jeg har forsøgt med at pinge et par adresser men uden resultat.

Har du prøvet andre ting? web f.ex.?

(Mange websites svarer efterhånden ikke på ping længere (det er slået
fra i routerne rundt omkring)).

Har du sat nameserverne ind i konfigurationen?

> Netexpres configurationen har jeg qos
> cbr,aal5:tx:pcr=256kbps,rx:pcr=1024kbps

Det skulle være fint nok.

> Jeg sige mange tak til Adam Sjøgren for den hjælp han har givet.

Det var så lidt - jeg håber ikke du giver op så tæt på målet!

Mvh.