Kan en cichlide være med unger selv om den~
Fra : Anders Christiansen

Dato : 25-06-05 23:13

Hej!

Jeg synes en af mine cichlider (trewase), som er mundruger så vidt jeg ved,
har udspilet strube som jo er tegn på, at den har æg/unger i munden - men nu
har den lige guffet en masse mad i sig - kan den så stadigvæk ha æg/unger i
munden??

Jeg skulle lige til at sætte den over i et yngleakvarie, men overvejer at
droppe det nu..

- Håber på et par hurtige svar

Venlig hilsen Anders

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-06-05 23:27

Anders Christiansen skrev:

> [...]
> æg/unger i munden - men nu har den lige guffet en masse mad i
> sig - kan den så stadigvæk ha æg/unger i munden??

Det er i hvert tilfælde en adfærd, som mine Tropheus Moori udøver
i stor stil. De spiser dog ikke noget i de første par uger af
drægtigheden. Ikke hvad jeg har bemærket i hvert tilfælde, men de
gør helt sikkert i de sidste. Jeg så det så sent som i går aftes
da jeg har to hunner, som går med skuffe lige pt.

Om de så tager føde ind til ungerne i munden, eller til dem selv,
ved jeg ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Anders Christiansen

Dato : 26-06-05 00:28

Okay det lyder godt.. Jeg har lige haft hunnen oppe af akvariet og det
virkede bestemt også som om, at der var unger. Jeg satte den over i
yngleakvariet. Nu venter jeg bare spændt på, at hun spytter dem ud.

Men det er vel vigtigt, at der løbende bliver puttet lidt mad ned til hende?

Fordi jeg kan da huske en anden gang hvor hunnen endte med at gå og spise af
sine unger - formentlig pga. jeg ikke havde fodret hende. Jeg kunne ikke se
ikke se at hun havde spyttet ungerne ud. Så denne gang vil jeg fodre i bedre
tid for at undgå dette igen..

Tak for det første svar.

Venlig hilsen Anders

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-06-05 12:13

Anders Christiansen skrev:

> Men det er vel vigtigt, at der løbende bliver puttet lidt mad
> ned til hende?

Tjo, det er der vel, men på den anden side, så skal man også passe
på med at overfodre.

> Fordi jeg kan da huske en anden gang hvor hunnen endte med at gå
> og spise af sine unger - formentlig pga. jeg ikke havde fodret
> hende.

Du stresser hende ved at flytte hende rundt og det kan sagtens
være årsagen til, at hun æder ungerne. Det behøver ikke at være
fordi, at hun er sulten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas

Dato : 27-06-05 10:56

Hvis du gerne vil have ungerne, så kan du ca. 3 uger efter æggene er blevet
befrugtet, tage hunnen op og nærmest "skylle" ungerne ud.

Men du skal være varsom med ikke at gøre det for tidlig, da ungerne ellers
ikke er ordentligt udviklede og vil dø. (Blommesækken skal næsten være væk)
Men tag en lille skål med vand fra akvariet i, og gør dine hænder våde. Så
kan du forsigtigt åbne munden på den, og skylle ungerne over i skålen. Men
pas på ikke at klemme for meget på hunnen, samt vær varsom med hvor du
placerer fingrene i forhold til hunnens øjne. De kan nemt tage skade.

Hilsen Thomas

Fra : Anders Christiansen

Dato : 27-06-05 17:10

Ja jeg plejer også at "tømme" hunnen for unger, men jeg er ikke helt klar
over hvornår hun fik dem. Så jeg må vel bare se efter når hendes mund er ved
at være overfyldt og så "tømme" hende..

Venlig hilsen Anders