Løsningen er 1 - men hvorfor?
Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 25-06-05 20:28

Fandt lige denne lidt interessant artikel på politiken. Nogen som måske
kan fortælle hvorfor løsningen er 1 ?
(Læs på politiken eller læs lige nedenfor)

Løsningen er 1 - men hvorfor?
Hos forsvaret holder man kortene helt tæt ind til uniformen, når det
gælder svarene til intelligenstesten på sessionen. Det er lykkedes at
holde prøven tophemmelig i alle 50 år.
Af Tea Sletved
»Ja, ja. Svaret er 1 - jeg kan godt læse svaret - men hvordan f...
bliver det så det?«.

Den irriterede mand i den anden ende af røret har siddet hele morgenen
og kæmpet med onsdagens udgave af Politiken. Faktisk var han i flere
timer blevet hængende på side 6, for her havde vi trykt opgaver fra den
intelligenstest, som unge måskeværnepligtige skal igennem, så forsvaret
kan afgøre, om de små grå rykker hurtigt nok til at springe i trøjen.

Manden, der ringede fortvivlet ind til Politiken, fik ikke noget svar.
Undertegnede journalist indrømmer blankt, at evnerne ikke ligger i
retning af forsvaret, firkanter og talrækker, så derfor gik turen op og
ned ad trapper og gange i Politikens Hus efter hjælp. Ingen kunne løse
opgaven.

Nu hedder det sig så, at ingen nogen sinde har løst alle 78 opgaver i
intelligenstesten - måske det her er opgaven, der sikrer, at
uløseligheden forbliver intakt.

Tavshed i forsvaret
Hos forsvaret holder man kortene helt tæt ind til uniformen. Det er
lykkedes at holde prøven tophemmelig i alle 50 år, hvor 2 millioner unge
mænd har siddet år efter år og svedt over de fuldstændig samme opgaver.
Tavshedsproceduren kan der åbenbart ikke pilles ved.

Sidste forsøg på at bevare en rest værdighed og svare på den stigende
mængde opkald, der fulgte i kimende strøm efter den første frustrerede
mand, ledte journalisten til manden bag intelligenstesten, Børge Prien.

Han kiggede længe, og så lidt længere på den efterhånden godt krøllede avis.

»Ja, ja. Selvfølgelig bliver det 1«, sagde han så. Men ikke et ord om
hvordan.

Hermed en indtrængende opfordring til den læser, der måske kender
forklaringen, om at henvende sig til Politiken, så vi kan få løst mysteriet.

Opgaven lyder altså: Hvad er det sidste tal i rækken?

572937 - 84632 - 4657 - 624 - 38.

Nogen som måske kan fatne lommeregneren og genneskue det?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-06-05 20:40

Jesper Staun Hansen skrev

> Nogen som måske kan fatne lommeregneren og genneskue det?

Det kunne folk den 20/6 (Tråd af Lars Kyndi Laursen)
http://tinyurl.com/ar3tf

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-06-05 21:10

Sune Storgaard skrev:

> Det kunne folk den 20/6 (Tråd af Lars Kyndi Laursen)
> http://tinyurl.com/ar3tf

Jeg kan se, at Jens Axel Søgaard foreslår, at løsningen er: "Tallenes sum
falder med ti, en, ti, en og til sidst ti igen."

Sådan løste jeg den ikke. I folkeskolen kan jeg huske, at vi blev belemret
med mange opgaver af den type, og her gjalt det oftest om at tage tværsummen
så mange gange, at resultatet blev etcifret. Rækken vil da se således ud:

6 5 4 3 2

Så kræver det ikke nogen Einstein at regne ud, at det sidste tal skal være
1. Specielt fordi den totale tværsum af hvert tal svarer til antallet af
cifre i tallet.

--
Mvh. Peter

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-06-05 20:59

Jesper Staun Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> writes:

> Fandt lige denne lidt interessant artikel på politiken. Nogen som måske
> kan fortælle hvorfor løsningen er 1 ?

Hvis du lige læser et par dage tilbage her i gruppen vil du få svaret.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-06-05 20:54

Jesper Staun Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> writes:

> Fandt lige denne lidt interessant artikel på politiken. Nogen som måske
> kan fortælle hvorfor løsningen er 1 ?
> (Læs på politiken eller læs lige nedenfor)

Hvis du læser tråden med
<URL:news:Xns967BEA4D2B046larskyndidk@aa635.kyndi.dk>, så vil du se at
det allerede er blevet diskuteret (og det link er endda også givet :).

Til en anden gang bør nu nok overveje ikke at kopiere hele artiklen
med ... og ikke kun fordi det er ulovligt, det er også spild af plads
når der er et link :)

/L

Fra : Otto J.

Dato : 27-06-05 11:55

> Nu hedder det sig så, at ingen nogen sinde har løst alle 78 opgaver i
> intelligenstesten - måske det her er opgaven, der sikrer, at
> uløseligheden forbliver intakt.

Nu er det nogle år siden, så om jeg lige havde pågældende rigtig ved jeg
ikke (det tror jeg nu ikke...), men jeg havde da 73 af de 78... Det kan da
ikke være helt skidt

Mvh. Otto