Komplekse tal
Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-06-05 09:54

I forbindelse med studie er jeg nu kommet til de komplekse tal. I den
forbindelse undrer det mig lidt at formlen for rodudragning af et komplekst
tal lyder: n´te rod af modulus * cos((argument + 2*Pi*k)/n) +
i*(sin((argument + 2*pi*k)/n)
Jeg får det selv til :n´te rod af modulus * cos(argument) +
i*(sin(argument)) når jeg betragter en roduddragning som en potensopløftning
hvor man opløfter i 1/n ´te potens. Hvad jeg savner er en måde at bevise
formlen på. Men det vil vel blive en geometrisk bevisførelse ?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-06-05 11:08

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> hvor man opløfter i 1/n ´te potens. Hvad jeg savner er en måde at bevise
> formlen på. Men det vil vel blive en geometrisk bevisførelse ?

Se afsnittene "Formula 'De Moivre'" og "n-th root of a complex number":

<http://www.ping.be/~ping1339/complget.htm#modulus-and-argument>

--
Jens Axel Søgaard