MS Windows
briani 27239
Hvad gør jeg når det er nødvendigt at form~
Fra : BART

Dato : 25-06-05 02:33

Hej med jer!

Hvis jeg bliver nødt til at formattere harddisken på et tidspunkt pga.
alvorlig fejl i windows xp pro og dermed spilde meget tid på at
geninstallere windows xp og så mange programmer f.eks. ms office pro,
frontpage, publisher, adobe programmer og mange andre programmer.

Det samme gælder også alle drivere til de forskellige ekstraudstyr som
printer og Logitech tastatur og mus m.v.
Og så er det også alt opsætninger/indstillinger af hele systemet som jeg
mister ved formattering af harddisken.

Det betyder ofte ca. 10 timers slavearbejde med geninstallation af alt !
Men jeg kan jo bruge Norton Ghost til at tage backup af det hele (ved at
"fotografere" harddiskens skiver) men man bliver jo altid nødt til at
formattere harddisken og knokle de ca. ti timer som en slave i de gamle dage
når der skal laves om i systemet og andre ting.

Så jeg vil spørge jer om er det muligt at tage backup af alle
indstilinger/opsætninger i f.eks. outlook express, word og resten af
systemet således at gendanne disse indstillinger/opsætninger?

Jeg spørger også om man kan installere alle programmer i harddisk nr. 2 og
forbinde windows xp til dem efter formattering og geninstallation af windows
xp på harddisk nr. 1?

Jeg mener det ikke kan lade sig gøre ovenstående men er det virkelig
rigtigt eller tager jeg fejl?

Vh. Bart

Fra : Ricko.

Dato : 25-06-05 08:25

"BART" <bart-d@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> windows xp på harddisk nr. 1?
>
> Jeg mener det ikke kan lade sig gøre ovenstående men er det virkelig

Hvad med at gemme din backup på en dvd skive .

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-06-05 09:26

Den 25-06-05 03.32 skrev BART følgende:

> Så jeg vil spørge jer om er det muligt at tage backup af alle
> indstilinger/opsætninger i f.eks. outlook express, word og resten af
> systemet således at gendanne disse indstillinger/opsætninger?

Det afhænger af, hvor de forskellige programmer gemmer deres
opsætninger. Det nemmeste er nok at lave kopi af hele disken med Norton
Ghost eller et lignende program.

> Jeg spørger også om man kan installere alle programmer i harddisk nr. 2 og
> forbinde windows xp til dem efter formattering og geninstallation af windows
> xp på harddisk nr. 1?

Problemet er, at mange programmer placerer oplysninger i
registreringsdatabasen eller andre underlige steder i Windows. Det
betyder ofte, at programmerne mister deres opsætning ved en formatering
af Windows-drevet. I nogle tilfælde er det kun opsætningen der mistes, i
andre tilfælde skal programmerne geninstalleres. Programmer som kun
bruger deres egne mapper og som ligger på drev D: vil fungere helt fint
efter en formatering og geninstallation af Windows på drev C:

Man kan finde en lang række af den slags programmer her:
http://portablefreeware.com/all.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Pico

Dato : 25-06-05 09:51

BART wrote:
> Hej med jer!
>
> Hvis jeg bliver nødt til at formattere harddisken på et tidspunkt pga.
KLIP
> [...]
> altid nødt til at formattere harddisken og knokle de ca. ti timer som
> en slave i de gamle dage når der skal laves om i systemet og andre

Nu er du selv inde på at lave et "Ghost" eller et Image, hvad man nu
foretrækker at kalde dem. Du skriver ikke hvor mange Hd'er du har eller
hvilke andre muligheder du råder over, DVD brænder eller lignende.
Hvis du hurtigt vil kunne genoprette dit system med de indstillinger
osv. som du foretrækker er den hurtigste metode nok at have et
Image/Ghost af disken. Hvis du er fornuftig tager du et Image/Ghost når
systemet er nydannet med alle de indstillinger du vil have, så tager det
ingen tid at gå tilbage til "start".
Jeg har flere diske i maskinen og første disk er opdelt i flere
partioner, på første partion er XP installeret og på anden partion er
alle programmer installeret, så laver jeg et Image/Ghost af partion et
og en af partion to og gemmer på en anden fysisk disk. Kan selvfølgelig
også være på et andet medie, f. eks. DVD. Skulle det så gå helt i
skudermuder med XP er det bare at rulle XP tilbage og evt. også partion
2.
Hvis der bliver installeret nye programmer eller andet man vil have med
er det selvfølgelig nødvendigt at lave et nyt Image/Ghost ligesom de
nyeste mail mm. heller ikke er med.
Kan også bruges hvis Hd 1 går itu og man sætter en ny i.
Hele operationen tager det du nævner bare i minutter
Pico

Fra : Edmund

Dato : 25-06-05 12:45

Pico wrote:

> Hvis der bliver installeret nye programmer eller andet man vil have
> med er det selvfølgelig nødvendigt at lave et nyt Image/Ghost ligesom
> de nyeste mail mm. heller ikke er med.

Er det Outlook Express , så flyt lagringmappen til et andet drev
funktioner / indstillinger / vedligeholdelse
Så har man stadig de nye mails efter gendannelse
--
Mvh Edmund

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 25-06-05 21:21

BART wrote:
> Så jeg vil spørge jer om er det muligt at tage backup af alle
> indstilinger/opsætninger i f.eks. outlook express, word og resten af
> systemet således at gendanne disse indstillinger/opsætninger?

Ghost er nok den letteste måde.
Du kan lede meget og længe, hvis du vil finde de forskelliges programmers
indstillinger.

Du kan evt også scripte installationerne af de forskellige programmer,
således at du kan lave en fuldautomatisk gendannelse. Herved kan du også
skifte de enkelte pakker ud når der kommer nyere versioner.
Google efter AutoIT - det er et let at skripte installationer op med det.

> Jeg spørger også om man kan installere alle programmer i harddisk nr. 2 og
> forbinde windows xp til dem efter formattering og geninstallation af
> windows xp på harddisk nr. 1?

Jeg ville anbefale at have en disk til Windows+programmer, og en anden med
userprofiles og andet data som mp3 filer og billeder af julefrokosten.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 21:28

On Sat, 25 Jun 2005 03:32:46 +0200 skrev "BART" <bart-d@post.cybercity.dk> .

> [...]
>geninstallere windows xp og så mange programmer f.eks. ms office pro,
>frontpage, publisher, adobe programmer og mange andre programmer.

Skriv et langt brev til Microsoft om hvordan man undgår at komme i den situation
overhovedet, og om hvorfor man skal ud og bruge 3. parts software som Ghost....
Skriv endeligt svaret tilbage her !

VN Martin

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 25-06-05 21:30

Martin Østerberg <> wrote:
> Skriv et langt brev til Microsoft om hvordan man undgår at komme i den
> situation overhovedet, og om hvorfor man skal ud og bruge 3. parts
> software som Ghost.... Skriv endeligt svaret tilbage her !

Ny vil MS jo nok med stor sansynlighed påstå at problemerne netop skyldes at
man benytte3. parts produkter :)

/A

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 22:03

On Sat, 25 Jun 2005 22:30:06 +0200 skrev Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> .

>Ny vil MS jo nok med stor sansynlighed påstå at problemerne netop skyldes at
>man benytte3. parts produkter :)

Martin