css - emulering af frameset
Fra : Ryan Dahl

Dato : 24-06-05 23:48

Hej,

jeg er ved at lave et web, hvor mine sider skal bestå af et
ikke-scrollende sidehoved og underliggende indhold.

Se evt. http://limpid.nl/lab/css/fixed/header som jeg tager
udgangspunkt i.

Problemet er, at mine sider har variabel højde på sidehovedet, og i
løsningen ved ovenstående link benyttes en fast højde, som skal
angives i henholdsvis height ved header-div'en og i padding-top ved
content-div'en (ved eksempel er brugt body-tag).

Hvordan får jeg læst højden på min header-div hvis jeg ikke explicit
angiver den, og hvordan anvender jeg den så til padding-top i min
content-div?

Løsningen skal bruges ved intranet, som kun benytter IE6, så der må
gerne benyttes proprietære funktionaliteter.

På forhånd tak
Ryan Dahl

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-05 20:42

Ryan Dahl wrote:
> [...]

> Problemet er, at mine sider har variabel højde på sidehovedet, og i
> løsningen ved ovenstående link benyttes en fast højde,

Det må kunne klares ud fra den nævnte skabelon, hvor du så i den fælles css
undlader at definere højde på sidehoved og padding-top på indhold. I stedet
indsætter i head du på hver enkelt side et lille ekstra stylesheet, der
definerer de to størrelser:

#sidehoved {
height: XXpx;
}
#indhold {
padding-top: XXpx;
}

XX er den størrelse, du vælger for den enkelte side.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Ryan Dahl

Dato : 25-06-05 22:23

On Sat, 25 Jun 2005 21:42:19 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
> padding-top: XXpx;
> }
>
>XX er den størrelse, du vælger for den enkelte side.

Tak for input, men jeg har ikke et begrænset antal sider. Indhold i
sidehoved, ligesom resten af siden, genereres på baggrund af
database-indhold vha. en ASP-side.

Sidehovedet indeholder bl.a. en titel og brødkrummer - længden af
begge kan naturligvis variere noget, og de kan også benytte flere
linier.

Desuden har jeg ikke en fast bredde på min side - tekstombrydning sker
i forhold til browserens størrelse og jeg benytter relativ
tekststørrelse, så brugeren kan justere denne efter smag og behag

Al den brugervenlighed betyder kort sagt, at jeg ikke kender højden på
mit sidehoved :-|

mvh
Ryan

Fra : Ryan Dahl

Dato : 26-06-05 00:05

Så fandt jeg sørme en løsning.
Hvis nogen er nysgerrige, så brugte jeg:
expression(header.offsetHeight + 'px') til padding-top i min body-tag,
og fjernede blot height-egenskaben fra min header.

/Ryan