graviditet
Fra : Carina Kristensen

Dato : 24-06-05 17:27

Jeg har lige et spørgsmål ang det at være gravid og katte...

Jeg ved at man ikke må tømme kattebakken, men gælder det også helt fra
starten af?

Er der andre ting man skal være opmærksom på så man ikke skader barnet?

Mvh Carina

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 24-06-05 18:48

"Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> starten af?
>
> Er der andre ting man skal være opmærksom på så man ikke skader barnet?

Der er en super artikel på gruppens hjemmeside om netop Toxoplasmose
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=40&cat=4

Nina :)

Fra : Carina Kristensen

Dato : 24-06-05 20:07

det var da en oplysende artikel... Tak for linket

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-06-05 22:25

In article <42bc59f0$0$713$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Carina
Kristensen <carina_kristensen@yahoo.dk> wrote:

> det var da en oplysende artikel... Tak for linket

Jeg har vist ikke fået den opdateret på den side med de seneste facts
*ups*

Kig på http://siamis.com/Helse/toxoplasmose.html for at få den sidste
krølle på historien: Undersøgelser i 6 europæiske storbyer
(offentliggjort i British Medical Journal) viser at katte og
toxoplasmose-smitte faktisk ikke har ret meget med hinanden at gøre..

--
Knus fra Ann R

Fra : Tanja Petersen

Dato : 26-06-05 08:50

Jeg har selv fået to børn med huset fuld af katte.
Det du kan gøre er at gå ned til dig læge og få taget en blodprøve for at
undersøge om du har været udsat for smitten.

Når du tømmer bakker kan du bruge gummihandsker og vaske dine hænder
bagefter for en sikkerhedsskyld.
Jeg regner ikke med at du sutter på dine fingre efter bakketømning.

Du skal være opmærksom på vildtkød så som hare og rådyr hvis du er til
disse
retter, du skal være sikker på at det er gennemstægt. Men ellers råt kød,
vask dine hænder efter berøring, så skulle du være rimelig garderet.

Denne artikkel har jeg lånt inde på dyrlægevagten.dk

Hilsner
Tanja

Toxoplasmose

Denne sygdom skyldes en parasit (toxoplasma gondii), som blev opdaget i
1908. Parasitten optræder i hele verden og kan leve i alle varmblodede
dyr.
Katte og dyr af kattefamilien er slutvært for denne parasit, hvorfor katte
tiltrækker sig særlig opmærksomhed i forbindelse med sygdommen til
mennesker. Alle katteracer er modtagelig for sygdommen.

Mennesker kan inficeres gennem indtagelse af kød, som er råt eller delvist
kogt/stegt og som er inficeret. En anden mulighed er direkte eller
indirekte
kontakt med katte, som er inficeret, f.eks. uafdækkede sandkasser, hvor
børn
leger og katten har efterladt afføring.

Sygdommen optræder hos katte i alle aldre; men det er mere sandsynligt, at
katte under et år viser tegn på sygdommen.

Hvis katten bliver syg på grund af toxoplasmose vil den få feber, kaste op
og få diarré. Øjenforandringer og måske vejrtrækningsproblemer, kan også
være tegn på sygdommen. Endvidere kan man se bevægelsesforstyrrelser af
bagparten (slingerhed). Man kan ikke pege på et enkelt tegn, som er
entydig
for sygdommen, fordi der er variation i sygdomsbilledet.

Hvorfor har toxoplasmose betydning for mennesker?
Når mennesket bliver inficeret med parasitten, kan man blive lidt utilpas,
få lidt ømme muskler og undertiden let feber. Under sygdommen dannes
antistoffer, hvilket betyder, at man sjældent vil få sygdommen igen.

Hvis en gravid kvinde ikke har haft sygdommen, har kvinden ingen
antistoffer
mod toxoplasmose. Bliver den gravide inficeret med parasitten under
graviditeten, kan infektionen overføres til fosteret gennem moderkagen,
hvorved der er en betydelig risiko for, at barnet fødes med misdannelser.
Derfor er det en god regel, at gravide ikke spiser råt kød. Det må også
tilrådes ikke at rense kattebakker. Lugning i haver, hvor der færdes katte
bør foregå med plasthandsker.

Mennesker, som lever sammen med katte, har ikke større risiko for at få
sygdommen end mennesker, som ikke har med katte at gøre. Hvorfor? - ved
man
ikke.

Hvad kan jeg gøre?
Har man en kat, som udelukkende er indekat og som fodres med indkøbt
foder,
er der ingen mulighed for, at katten kan få sygdommen.

Er det en udekat, som fanger mus, og dermed ernærer sig af råt kød, er det
overvejende sandsynligt, at katten får sygdommen, fordi mus/rotter og
andre
dyr, som katten æder, i reglen har toxoplasma i sig.

Har man en yngre kat, som virker syg, har øjenforandringer og
vejrtrækningsproblemer skal man søge dyrlæge for at få en rigtig diagnose
og
behandling. Sygdommen kan behandles med medicin; men i nogle tilfælde er
behandling uden effekt.

En undersøgelse af afføringen fra katten kan i nogle tilfælde fortælle, om
katten har sygdommen. I andre tilfælde vil en blodprøve kunne hjælpe med
til
at bekræfte, om katten har eller har haft sygdommen, fordi man kan måle
toxoplasma antistofmængden i blodet.

Når katten bliver inficeret med toxoplasmose ,er det ikke sikkert ejeren
opdager det, fordi der kan være en betydelig variation i sygdomsbilledet.
Hvis katten har været inficeret og er kommet sig over sygdommen, vil
katten
være beskyttet mod sygdommen resten af livet.

"Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Carina

> Den har indtil videre sparet mig for at få 256 spam-mails.

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

Fra : Ghita Jallow

Dato : 26-06-05 10:27

> [...]
> starten af?
>
> Er der andre ting man skal være opmærksom på så man ikke skader barnet?

Få taget en blodprøve for at se om du evt har haft toxoplastmose for så har
du dannet antistoffer imod sygdommen.

Ghita

Fra : Carina Kristensen

Dato : 26-06-05 17:14

Okay, det må jeg jo så gøre... det med det rå kød er jeg så garderet mod for
det spiser jeg ikke tak for råddene

Men liiiiige en ting mere.. katte kan jo være jaloux anlagt, og helt klart
når der kommer en lille en så er der bare ikke helt så meget tid som der
plejede at være... hvad har i gjort for at alle trivedes??