Hævet skrift
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-06-05 17:25

Er der en enkel og sikker måde at bruge hævet skrift på, som virker i alle
browsere?

Jeg vil gerne kunne skrive f.eks. km2 med hævet total (kvadratkilometer).

Mit dok-hoved erklærer dette tegnsæt:

med venlig hilsen,

Mikkel
--
"Either you are with us, or you are with the terrorists." ( Pres., 2001)
Darth Vader: "If you're not with me, you're my enemy." (Sith, long time ago)
Master Obi-Wan: "Only Sith deal in absolutes." (Jedi, long time ago)

Fra : Christoffer Kjeldgaa~

Dato : 24-06-05 19:26

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:
> Jeg vil gerne kunne skrive f.eks. km2 med hævet total (kvadratkilometer).

km<sup>2</sup>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-06-05 14:28

Christoffer Kjeldgaard wrote:

> km<sup>2</sup>

Eller km&sup2;

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-05 10:57

Erik Olsen skrev:

> Eller km&sup2;

Allernemmest: ²

Når man skriver med et vestligt tegnsæt, tegnet findes i dette,
og det er erklæret korrekt, er der ingen grund til at vælge en
kode i stedet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-06-05 21:14

Bertel Lund Hansen wrote:

> Allernemmest: ²
>
> Når man skriver med et vestligt tegnsæt, tegnet findes i dette,
> og det er erklæret korrekt, er der ingen grund til at vælge en
> kode i stedet.

Men da tegnet ikke findes på tastaturet, holder man [Alt] nede og taster
253. Når [Alt] slippes, kommer tegnet frem.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Leonard

Dato : 26-06-05 22:17

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Men da tegnet ikke findes på tastaturet, holder man [Alt] nede og taster
>253. Når [Alt] slippes, kommer tegnet frem.

Så synes jeg nu det er nemmere at huske &sup2, men sådan er vi jo
forskellige

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Kristian Thy

Dato : 26-06-05 23:15

Quoth Leonard:

> Så synes jeg nu det er nemmere at huske &sup2, men sådan er vi jo
> forskellige

&sup2; har også den fordel at den er platformsuafhængig. Man kan fx ikke
fremkalde det hævede total ved at trykke alt+253 i linux.

--
\\kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-05 23:41

Kristian Thy skrev:

> &sup2; har også den fordel at den er platformsuafhængig. Man kan fx ikke
> fremkalde det hævede total ved at trykke alt+253 i linux.

Selv om jeg sad på et Linuxsystem, ville jeg sørge for at tegn
fra mit tegnsæt ikke var kodede - om ikke andet så via søg og
erstat.

Det eneste tegn jeg somme tider koder, er &nbsp; fordi det ellers
er usynligt i koden, men det er endda ikke altid.

Fra : Leonard

Dato : 27-06-05 07:19

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Selv om jeg sad på et Linuxsystem, ville jeg sørge for at tegn
>fra mit tegnsæt ikke var kodede - om ikke andet så via søg og
>erstat.

Jeg koder altid & og @ og ofte bliver alle andre underlige tegn også
kodet, det klarer HTMLTidy for mig. Og da resultatet er det samme for
brugeren, så er jeg godt tilfreds med det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-05 08:04

Leonard skrev:

> Jeg koder altid & og @

Åh ja, & koder jeg selvfølgelig også for ellers er det jo en
fejl.

> Og da resultatet er det samme for
> brugeren, så er jeg godt tilfreds med det.

For den bruger der skal læse siden, er forskellen så lille at man
godt kan ignorere den, men hvis vi skal være nøjagtige, så vises
mine sider hurtigere end dine, alt andet lige.

Det er ikke helt uvæsentligt hvis vi tænker på leje af
webhotelplads. Jeg fik engang reduceret en fil med over 10 % ved
at udskifte alle koderne med de rigtige tegn. Det var ikke min
egen fil, og jeg gjorde det kun for sjov, men jeg var lidt
overrasket over at det gav så meget.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-05 23:39

Erik Ginnerskov skrev:

> Men da tegnet ikke findes på tastaturet, holder man [Alt] nede og taster
> 253. Når [Alt] slippes, kommer tegnet frem.

Ja, på et Windowssystem, men det er bedre at bruge ISO-koden:
Man holder Alt nede og taster 0178.

253 er DOS-koden fra før istiden, men det er da rigtigt at den
virker.

Hvis man husker 178, har man også nem adgang til 179 som er
ISO-koden for ³. Den får man ikke med DOS-kode 254. Hvis jeg
husker ret, var den ikke med i DOS.

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-06-05 23:46

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> ISO-koden for ³. Den får man ikke med DOS-kode 254.
> Hvis jeg husker ret, var den ikke med i DOS.

Jo, den var med i tegnsæt 850, men ikke i 437 og 865.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-05 00:19

Allan Vebel skrev:

> Jo, den var med i tegnsæt 850, men ikke i 437 og 865.

Åh - jeg brugte altid 865.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-06-05 12:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Åh - jeg brugte altid 865.

Ja, det var standarden i Danmark, fordi dettegnsæt indeholdt ø og Ø

Og så var koden for ³ i tegnsæt 850 i øvrigt [Alt]252 ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-06-05 21:51

Erik Ginnerskov wrote:

> Men da tegnet ikke findes på tastaturet, holder man [Alt] nede og
> taster 253. Når [Alt] slippes, kommer tegnet frem.

Jeg har lige testet de tre eksempler.

"km<sup>2</sup>" giver et større to-tal og større linjeafstand end
"km&sup2;" og "km²".

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-06-05 12:04

Erik Olsen skrev:

> "km<sup>2</sup>" giver et større to-tal og større linjeafstand end
> "km&sup2;" og "km²".

Det er ikke overraskende. <sup> giver hævet skrift med lidt mindre
skrifttype mens &sup2; og ² bare er et tegn i den aktuelle skrifttype.

I normale tekster vil det være bedst at undgå <sup>, men den kan være
nødvendig hvis det man vil hæve ikke findes som et selvstændigt (hævet)

Skal man skrive egentlige matematiske formler, kan man bruge sproget
MathML (<http://www.w3.org/Math/>). Firefox/Mozilla understøtter det
direkte, IE kan komme med via plugin, Opera understøtter det pt. ikke.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-06-05 13:45

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige testet de tre eksempler.
>
> "km<sup>2</sup>" giver et større to-tal og større linjeafstand end
> "km&sup2;" og "km²".

Det lyder godt, jeg vil så bruge en af de sidste to løsninger, for ellers
kommer det hævede total til at ødelægge mine linjeafstand på siden, og det
ser dumt ud!

Tak til alle for gode svar.

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-06-05 14:43

> Men da tegnet ikke findes på tastaturet, holder man [Alt] nede og taster
> 253. Når [Alt] slippes, kommer tegnet frem.

Det virker ikke i Stone's Webwriter

Mikkel
--
Guide til Guatemala på nettet:
http://lakjer.dk/mikkel/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-06-05 15:23

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse

> Det virker ikke i Stone's Webwriter

Det gør det så alligevel - fejlen skyldtes, at jeg skriver på en bærbar i
øjeblikket, og jeg var ikke opmærksom på, at tallene skal indtastes på det
numeriske tastatur, som på den bærbares tastatur skal emuleres via den blå
funktionstast.

Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-05 15:28

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Det virker ikke i Stone's Webwriter

Det virker i min (v. 4).

Har han lavet den til andre platforme end Windows?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-06-05 16:27

> Det virker i min (v. 4).
>
> Har han lavet den til andre platforme end Windows?

Der var tale om en fejl 40. news:42c00bc7$0$18648$14726298@news.sunsite.dk

Mikkel