Advarsel mod at købe Sony Ericsson K700i
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-06-05 16:47

Hej NG.

Bare til generel oplysning for at hjælpe andre som hurtigt kan komme i
samme situation som jeg... Jeg vil hermed kraftigt advare folk mod at
købe en ny K700i i den tro at man kan slå kameralyden fra og at den er
særligt diskret...

Mon nogen kan svare mig på om det kun gælder K700i og om det er et
lovkrav? Evt. kan vi spørge juragruppen...

Svar fra Sony-Ericsson:
--------

Kære Martin,

Tak for at du kontaktede Sony Ericsson Call Center.

Dette er ikke en fejl i telefonen, telefonen skal fungere sådan. Det
er ikke meningen at man skal kunne slå lyden fra på en Sony Ericsson
K700i.

På grund af lokale markedsregler er det muligt at aktivere/deaktivere
lyden

til kameraet i Sony Ericsson K700i når denne bliver produceret.

Dette skulle have været implementeret fra begyndelsen, men der var en
fejl i signal softwaren/hardware som ikke gjorde det muligt at ændre
dette og derfor gjorde det muligt selv at ændre det.
Fra SW R2L er denne fejl rettet, så det med alle nye salgsenheder ikke
længere er muligt at ændre lyden i kameraet hvis dette er en regel på
markedet den sælges til.
--------------

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jannik E.

Dato : 24-06-05 17:48

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in message

> Mon nogen kan svare mig på om det kun gælder K700i...

Med at man ikke kan slå kameralyden fra, så mener du vel, man godt kan sætte
hele telefonen på lydløs, men ikke kameralyden alene? Det er i hvertfald
tilfældet på min K500i.

Generelt er lydopsætningen noget hø på min udgave af K500i, da de fleste
lyde "nulstilles" til det niveau Sony Ersicsson har besluttet. Og det er IMO
alt for højt. Dvs. at selvom jeg skruer ned for kameralyd og mediaafspiller,
og vist nok også et par andre funktioner, _mens_ funktionen er i brug, så
starter funktionen på det forudbestemte lydniveau næste gang den bruges.

--
Jannik

Slet "sletdettefoerst" ved direkte mail

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-06-05 23:39

Jannik E. wrote:
> [...]
kan sætte
> hele telefonen på lydløs, men ikke kameralyden alene? Det er i hvertfald

Ja, lige nøjagtigt. Men jeg tænkte på hvad de andre producenter gør...

> [...]
er IMO
> alt for højt. Dvs. at selvom jeg skruer ned for kameralyd og

Lige mine ord. Det er sindssygt højt. De må tro at vi er høreskadede
eller dårligt hørende med de lydniveauer...

> og vist nok også et par andre funktioner, _mens_ funktionen er i
brug, så
> starter funktionen på det forudbestemte lydniveau næste gang den bruges.

Jeg må sige, at jeg er blevet vældigt skuffet over de latterlige
små-ting der... Men ellers udmærket telefon, hvis man kan hacke den for
at slippe for de lyde og det har jeg læst på internettet at man kan med
et særligt kabel...

Fra : Jannik E.

Dato : 25-06-05 18:37

> Ja, lige nøjagtigt. Men jeg tænkte på hvad de andre producenter gør...

Jvf. dit svar til Henrik Stidsen, så tror jeg ikke vores telefoner har helt
samme "problem", for hvis jeg sætter selve tlf. på lydløs, så forsvinder
kameralyden også.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-06-05 13:19

Jannik E. wrote:
> [...]
> samme "problem", for hvis jeg sætter selve tlf. på lydløs, så forsvinder

Jeg er *så* træt af de Sony-Ericsson-fjolser.

Kan godt huske jeg ca. for et halvt års tid siden så noget i fjernsynet
om nogle var bange for at teenage-børn gik rundt og tog billeder af
deres kammerater i bad og lignende og derefter mms´ede billeder rundt.

Men det er jo nok kun 1% af brugerne der kan finde på sådan noget og så
straffer man de 99% andre lovlydige brugere. I stedet burde man bruge
den almindelige lovgivning fordi det hjælper jo intet med en irriterende
kameralyd - det er udelukkende til gene for alle.

Må håbe at mobil-tlf-købere boykotter Sony-Ericsson-fjolsernes
telefoner, med den "anti-kunde-offensiv" de nu er begyndt på....

Jeg går udfra at andre producenter er så fornuftige at de godt kan se
sagen fra de lovlydige's side i stedet for at male fanden på væggen
svarende til næsten at lukke alle banker af frygt for bankrøveri eller
noget i den stil...

Fra : skibber

Dato : 07-07-05 14:26

On 25-06-2005 19:36:46, "Jannik E." wrote:
> [...]
>samme "problem", for hvis jeg sætter selve tlf. på lydløs, så forsvinder

Har lige købt en ny K700i til min søn,og den kan man heller ikke trykke C for
lydløs så kameralyden forsvinder

Min gamle K700i med den nyeste software kan godt

Jeg syntes det er ret dårligt at de har fjernet den funktion,eller i det
mindste gjort så det var muligt at halvere lyden.

Nu kikker jeg mig om her hjemme efter nogen der kan lave det hack i softwaren
så muligheden for at slå kamera lyden fra og til er tilstede.

Værktøjet findes ude på nette til over 200$ det er lidt dyrt.

Så hvis der er nogle der har lidt info ??

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-07-05 20:00

skibber wrote:
-snip-

> [...]
>
> Værktøjet findes ude på nette til over 200$ det er lidt dyrt.
>
> Så hvis der er nogle der har lidt info ??

Jeg er stadigt totalt uforstående overfor den anti-kunde-opførsel... Men
jeg ser da også frem til at nogen poster en løsning.

Fra : skibber

Dato : 08-07-05 10:11

On 07-07-2005 21:00:08, Martin Jørgensen wrote:
> [...]
>
>Jeg er stadigt totalt uforstående overfor den anti-kunde-opførsel... Men
>jeg ser da også frem til at nogen poster en løsning.

Det er ikke rart når man er i et møde der handler om ex.maskindele og man
gerne vil tage nogle snapshot hen af vejen,lyden er yderst forstyrende for de
andre deltagende.

Der kunne i det mindste havde været en mulighed for halvereing af kamera
støjen når funktionen bruges i forbindelse med arbejde.

Fra : Iddqd

Dato : 24-06-05 20:18

Martin Jørgensen wrote:

> Mon nogen kan svare mig på om det kun gælder K700i og om det er et
> lovkrav? Evt. kan vi spørge juragruppen...

Du kan jo prøve at spørge i juragruppen, men jeg er temmelig sikker at
der ikke er tale om et lovkrav. At jeg så synes det er helt ok et kamera
ikke er lydløst er så en anden sag. Det er jo ikke for at genere dig at
der er lyd, men for at mindske risikoen for at nogen bruger kameraet til
at tage krænkende billeder. Hvornår er det lige du synes kameralyden er
et problem?

Mvh

Bruno

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-05 00:14

On Fri, 24 Jun 2005 21:17:58 +0200, Iddqd wrote:

> Hvornår er det lige du synes kameralyden er
> et problem?

Hver gang den forekommer - den er mega irriterende at høre på.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-06-05 05:05

Henrik Stidsen wrote:

> Hver gang den forekommer - den er mega irriterende at høre på.

Der er vi sådan ca. 100% enige. Hvis jeg havde vidst hvordan tingenes
tilstand var inden købet, så havde jeg aldrig købt den tlf.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-05 11:13

Martin Jørgensen formulated on lørdag :

> Der er vi sådan ca. 100% enige. Hvis jeg havde vidst hvordan tingenes
> tilstand var inden købet, så havde jeg aldrig købt den tlf.

Min kan heldigvis bare sættes til lydløs, så forsvinder kameralyden
også.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-06-05 18:30

Henrik Stidsen wrote:
> Martin Jørgensen formulated on lørdag :

> Min kan heldigvis bare sættes til lydløs, så forsvinder kameralyden også.

Skal vi så ikke bytte telefon?
Hvis din telefon er max. ca. 1 år og uden skrammer selvfølgeligt...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-05 00:00

Martin Jørgensen expressed precisely :

> Skal vi så ikke bytte telefon?

Naa, hader kameralyden så det skal du ikke gøre dig forhåbninger om :)

> Hvis din telefon er max. ca. 1 år og uden skrammer selvfølgeligt...

Den er ikke engang et halvt år - men har dog fået nogen skrammer hist
og her. Og nå ja, den er simlåst til Telia/Orange en måneds tid eller
to endnu.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-07-05 21:29

> Du kan jo prøve at spørge i juragruppen, men jeg er temmelig sikker at
> der ikke er tale om et lovkrav. At jeg så synes det er helt ok et
> kamera ikke er lydløst er så en anden sag.

Kunstige begrænsninger er altid latterlige.

> Det er jo ikke for at genere dig at der er lyd, men for at mindske
> risikoen for at nogen bruger kameraet til at tage krænkende billeder.

Hvis man endeligt vil tage krænkende billeder, så er det næppe det store
problem, da man så f.eks. kunne tape højttaleren til eller blot bruge et
normalt digitalkamera, som ikke siger lyde. Det er det samme med
kopibeskyttelser på f.eks. CD. Det går mest ud over dem der betaler for
CD'erne, hvorimod piraterne hurtigt knækker beskyttelsen og distribuerer en
ikke-beskyttet udgave til dem der hellere vil downloade musikken frem for at
betale.

> Hvornår er det lige du synes kameralyden er et problem?

Når jeg skal tage billeder.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-06-05 21:50

On Fri, 24 Jun 2005 17:47:08 +0200, Martin Jørgensen
> [...]

>Fra SW R2L er denne fejl rettet, så det med alle nye salgsenheder ikke
>længere er muligt at ændre lyden i kameraet hvis dette er en regel på

Så vidrt jeg ved er der da ikke krav om lyd på mobilkameraer i DK er
der??
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-07-05 21:32

> [...]
> samme situation som jeg... Jeg vil hermed kraftigt advare folk mod at
> købe en ny K700i i den tro at man kan slå kameralyden fra og at den er

Det samme gør sig gældende for en S700i. Der er tre lyde at vælge imellem,
men den ene er værre end den anden..
Jeg har læst mig frem til at det kan løses med en softwareopdatering, men
spørgsmålet er om man skal skifte til en gammel eller ny udgave.

--
signing off.. Martin Sørensen