HD indeks
Fra : Mikael

Dato : 24-06-05 15:23

Hej,
Vi skal ned og se på en 14 mdr hund i morgen, men den ser ud som om den får
c-hofter, ingenting på albuerne...
Men hvor stor er risioen for at det udvikler sig til noget grimt?
Og hvor meget må man "udsætte" hende for?
Jeg ved at hvis en hund med c-hofter kan godt bruges til avl, hvis indekset
ligger over 100... Hendes ligger på 126...Er det lige lavt nok og kan det
ændre sig i begge retninger og hvor stor er sandsynligheden for at den gør
det?
Vi skal ikke bruge hende til avl som sådan, men det kunne da være sjovt at
prøve engang, er der nogen sikkerhed for at hvis man parrer hende med en der
er helt fri, så bliver det ikke ringere end C?
Vi er lidt i vildrede lige nu, un er en superflot hund, og de siger hun er
meget arbejddsglad, og det er trækker mest, men vi vil ikke have en hund vi
skal aflive som 5 årig pga dårlige hofter...

Med venlig hilsen Winnie

Fra : Simon

Dato : 24-06-05 19:36

"Mikael" <dsl128833@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej,
> Vi skal ned og se på en 14 mdr hund i morgen, men den ser ud som om den
> får c-hofter, ingenting på albuerne...

Er den blevet røntgenfotograferet, eller? Og hvem har vurderet den til C?

> Men hvor stor er risioen for at det udvikler sig til noget grimt?
> Og hvor meget må man "udsætte" hende for?

Det har vel allerede udviklet sig... om det vil påvirke hende er ikke til at
sige, nogle hunde lever lykkeligt hele livet med dårlige hofter (f.eks. D
eller E) , mens andre kan være hårdt plaget af B hofter. Kommer an på
hundens brug, hvordan den er blevet "trænet" som hvalp og unghund, dens
fysiske form osv.

> Jeg ved at hvis en hund med c-hofter kan godt bruges til avl,

Det kommer jo meget an på, hvilken race det er! På mange racer er der
restriktioner, der gør, at en hund med c-hofter ikke må bruges. De racer,
hvor det er tilladt, kræver så, at der anvendes en hanhund med a-hofter.

> [...]
> ændre sig i begge retninger og hvor stor er sandsynligheden for at den gør

Et indeks på 126 er faktisk meget pænt! 100 er normalen for racen og alt
over 100 vil "forbedre" racens status. Et indeks kan ændre sig, hvis flere
hunde i hundens familie fotograferes og registreres. Her skal du se på
sikkerhedstallet, som er et tal mellem 0 og 1. For at du for alvor kan
"stole" på indekset, skal du helt op på en sikkerhed over 0.75.

> Vi skal ikke bruge hende til avl som sådan, men det kunne da være sjovt at
> prøve engang, er der nogen sikkerhed for at hvis man parrer hende med en
> der er helt fri, så bliver det ikke ringere end C?

Nej, en sådan sikkerhed får du desværre aldrig. Mange faktorer spiller ind
på en hunds HD status - herunder forældredyrene. Men ting som fodring,
opvækst og brug, mener man også stadig spiller ind. Groft sagt kan du lave
hvalpe med fine hofter, som dine hvalpekøbere så "ødelægger" eller
omvendt...

> Vi er lidt i vildrede lige nu, un er en superflot hund, og de siger hun er
> meget arbejddsglad, og det er trækker mest, men vi vil ikke have en hund
> vi skal aflive som 5 årig pga dårlige hofter...

Tjaaa, det kan jeg godt forstå - hvis jeg stod og skulle bruge en
arbejdshund, ville jeg nok ikke vælge en hund med c-hofter, når jeg nu på
forhånd vidste det. Men der kan jo være ting, der trækker i den anden
retning, vi har jo desværre følelser

-Trine

Fra : x Vuf x

Dato : 24-06-05 19:46

On Fri, 24 Jun 2005 16:23:18 +0200, "Mikael" wrote:

> [...]
>Og hvor meget må man "udsætte" hende for?
>Jeg ved at hvis en hund med c-hofter kan godt bruges til avl, hvis indekset

<CHOCK>...Er det DKK, der tillader den slags?

> [...]
>meget arbejddsglad, og det er trækker mest, men vi vil ikke have en hund vi
>skal aflive som 5 årig pga dårlige hofter...

Lad være med at avle på andet end A-hofter!!!

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de behandler deres dyr.
Mahatma Ghandi

Fra : Mikael

Dato : 24-06-05 21:17

<CHOCK>...Er det DKK, der tillader den slags?

Ja, det er DKK, det står på deres hjemmeside under HD emner.
Det vi snakker om her er en Golden retriever...
Hun er blevet fotograferet, og vuderet af en dyrlæge, men ikke sendt ind til
DKK.
Grunden til hun ikke er det, er fodi de har hendes bror, og så vil det
trække med på hans indeks. Så han må jo næsten have et højere, og det må jo
så være til hendes fordel, eller?
Trine, når du siger det kommer an på hvordan hun bliver trænet, om det
udvikler sig, kan jeg forstå det på to måder: At hun bliver slidt, og det er
dårligt, eller hun opbygger muskler til at holde det hele på plads?
Men alt ialt ville det altså være en dårlig ide, at bruge hendes som
arbejdshund?

Med hensyn til prisen... Avleren vil have det samme for hende som for en 12
ugers hvalp... Jeg har ikke den sstore forstand på det, men folk som jeg har
snakket med synes det er for meget for en 14 mdr hund, som har c-hofter

Hjælp mig!!!

Winnie

Fra : Simon

Dato : 24-06-05 21:32

> <CHOCK>...Er det DKK, der tillader den slags?
>
> Ja, det er DKK, det står på deres hjemmeside under HD emner.
> Det vi snakker om her er en Golden retriever...

Ja, men det kræver, at fotografierne sendes ind og hundens stadig har et
indeks over 100 - hvori dens eget resultat indgår... Spørgsmålet er så, om
hun kan opfylde det.

> [...]
> Grunden til hun ikke er det, er fodi de har hendes bror, og så vil det
> trække med på hans indeks. Så han må jo næsten have et højere, og det må

Deres indeks er jo nok ens på nuværende tidspunkt, men vil blive lavere,
hvis hendes billeder sendes ind.... Deres indeks ER højt på nuværende
tidspunkt, men ved du, hvad sikkerheden er? Hvis det kun er få hunde i
familien der er fotograferet - eller hvis dårlige resultater ikke er sendt
ind, siger indekstallet jo ikke ret meget...

> Trine, når du siger det kommer an på hvordan hun bliver trænet, om det
> udvikler sig, kan jeg forstå det på to måder: At hun bliver slidt, og det
> er dårligt, eller hun opbygger muskler til at holde det hele på plads?

Ja, lige netop Alt efter hvilken form for træning, kan det enten slide
på hende (f.eks. monotont løb på asfalt, hård træning før hunden er fuldt
udvokset, pludselige vrid, spring eller opbremsninger... f.eks. agility
eller apportering med fuld fart på) eller styrke hende (f.eks. svømning,
langsom og korrekt opbygning af muskler, der "holder" hoften på plads). I
øvrigt vil hundens foderstand også kunne spille ind....

> Men alt ialt ville det altså være en dårlig ide, at bruge hendes som
> arbejdshund?

Det vil jeg ikke gøre mig til dommer over! Ved at jeg ikke selv ville "ofre"
følelser og træning på en hund, jeg, allerede før jeg får den hjem, ved ikke
er i orden - det har jeg gjort én gang og jeg "hænger" stadig på ham
Noget helt andet er, at jeg ikke ville købe hunden med avl for øje - her må
jeg skuffe dig. Der er MANGE goldens i DK og dermed ingen som helst grund
til at avle på en hund med c-hofter, med mindre hunden er fuldstændig
fantastisk på andre punkter. (det synes man selvfølgelig altid selv ens hund
er, men hvis udstillingsdommere, markprøvedommere osv. også syntes det, er
det en lidt mere objektiv pegepind)

> [...]
> 12 ugers hvalp... Jeg har ikke den sstore forstand på det, men folk som
> jeg har snakket med synes det er for meget for en 14 mdr hund, som har

Det synes jeg også umiddelbart.... hvilken prægning, træning osv. har hunden
fået? Selvfølgelig koster det, hvis hun f.eks. næsten er klar til jagt eller
markprøver....

> Hjælp mig!!!

Hvorfor vil du ikke have hvalp?

-Trine

Fra : Mikael

Dato : 25-06-05 00:43

> [...]
> selv ens hund er, men hvis udstillingsdommere, markprøvedommere osv. også
> syntes det, er det en lidt mere objektiv pegepind)

Ja detver jo lige det, hun har allerede været til mange udstillinger, og hun
har fået meget floyye resultater med hjem!

> Det synes jeg også umiddelbart.... hvilken prægning, træning osv. har
> hunden fået? Selvfølgelig koster det, hvis hun f.eks. næsten er klar til
> jagt eller markprøver....

Den har ikke fået noget specielt træning, men hun har som sagt vundet meget
på udstilling, men hvad hælper det rigtigt på noget hvis vi ikke kan avle på
hende alligevel, og vi har været afsted et par gange med vores egen, og han
er dygtig, men det er altså ikke lige os eller ham...

> Hvorfor vil du ikke have hvalp?
Det vil vi også gerne, vi er skrevet op til en, men du ved godt det der med
så ser man lige et billede og så er man bare helt solgt!
Og vi har jo haft hvalp, og det er også dejligt, men med den 14 mdr var der
bare nogle af de knap så sjove ting man blev fri for: Renligheds træning, og
bæren op og ned af trapper indtil hun var et år.
Det er ikke fordi jeg ikke vil lægge noget arbejde i det, men hun så bare så
lækker ud på billedet, men nu tager vi ned og kigger i morgen, og ser lidt
på hendes sind osv, det kan jo være hun slet ikke passer ind i vores lille
familie....
Vi tager ingen penge med, så vi bliver nødt til at kører derfra uden hende i
første omgang, og så kan det være man tænker lidt mere klart efter nogle
timer...
Ellers må manden hive mig ned på jorden igen, jeg vil SÅ nødigt op og aflive
hende om nogle år, fordi hun ikke kan gå, det ville simpelthen være det
værste!

Winnie

Fra : x Vuf x

Dato : 25-06-05 08:52

On Fri, 24 Jun 2005 22:16:49 +0200, "Mikael" wrote:

><CHOCK>...Er det DKK, der tillader den slags?

>Ja, det er DKK, det står på deres hjemmeside under HD emner.

Tak for bekræftelsen!
Tænk lige over, hvad der foregår i den åhhh så seriøse forening!

> [...]
>hendes bror, og så vil det trække med på hans indeks. Så han må
>jo næsten have et højere, og det må jo så være til hendes fordel,

Nej, men det er til hans bagdel! Han kan ikke bruges til avl,
når hans kuldsøskende har så dårlige HD-tal! Derfor vil opdrætteren
skjule hendes HD-resultat!

> [...]
>men folk som jeg har snakket med synes det er for meget for en
>14 mdr hund, som har c-hofter. Hjælp mig!!!

Gerne Winnie. Det er fornuftigt af opdrætteren at ta' samme pris
uanset alder. Det primære i denne sag er, at opdrætteren sælger
dig en hund, der ikke må avles på, uden at pointere dette!
Du skal også regne med, at det kun bli'r værre og derfor kommer
til at koste dig en bondegård i dyrlægeregninger!

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 25-06-05 09:12

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du skal også regne med, at det kun bli'r værre og derfor kommer
> til at koste dig en bondegård i dyrlægeregninger!

For ikke at nævne, at de dårligste resultater skjules, så selvom nogle
avlsdyr på papiret, ligger lige på grænsen.... Så ligger de reelt laaaangt
under lavmål, og burde slet ikke have været brugt i nogen form for avl.
Når man føler det nødvendigt, at skjule noget af sit avl, så må ens
gennemsnit vel næsten ligge så lavt, at end ikke Den Blå Avis vil optage ens
annoncer.

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 25-06-05 22:34

On Sat, 25 Jun 2005 10:11:34 +0200, "Benny Mortensen 9700" wrote:
> [...]

>noget af sit avl, så må ens gennemsnit vel næsten ligge så lavt,
>at end ikke Den Blå Avis vil optage ens annoncer.

Du mener vel "Gul og <aldeles ikke> Gratis"? Det viser i al sin
vederstyggelige klarhed, hvordan DKK kan holde statistikken lav!

Fra : Simon

Dato : 25-06-05 22:46

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> wrote in message

> Tak for bekræftelsen!
> Tænk lige over, hvad der foregår i den åhhh så seriøse forening!

Nu udsteder DKK ikke avlsrestriktioner, men overlader den slags til
specialklubberne, der jo alt andet lige burde have mere styr på
avlsmaterialet inden for den enkelte race. DKK har derimod et etisk
"regelsæt", som jo så kan tolkes i mere eller mindre fornuftig retning.

-Trine

Fra : Martin Vollert

Dato : 25-06-05 15:06

Også skrev Vollert
> <CHOCK>...Er det DKK, der tillader den slags?
>
> Ja, det er DKK, det står på deres hjemmeside under HD emner.

Hey tak for tippet, var lige inde og se om min hund Noah (Schæfer) var der
og sørme om han ikke stod der men et index på 110,64 og et sikkerheds tal på
58.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : JSC-privat

Dato : 26-06-05 20:09

"Mikael" <dsl128833@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Grunden til hun ikke er det, er fodi de har hendes bror, og så vil det
> trække med på hans indeks. Så han må jo næsten have et højere, og det må

En avler der spekulere i dette er i mine øjne dybt useriøs og jeg kunne
aldrig drømme om at handle hund sådan et sted!!

Prøv at overveje at avleren har beholdt hunden fordi at den sandsynligvis
har et godt udseenden eller nogle fine forældre. Nu er det så konstatere at
hofterne ikke er gode nok til avleren, så nu skal hunden sælges, er det
sådan en hund du vil have???

Noget andet er at det i mine øjne er kritisabelt at ville avle på en hun med
C-hofter, når der inden for racen findes tilstrækkeligt med gode hunde....

Mvh.

Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-05 09:25

> [...]
> Det vi snakker om her er en Golden retriever...
> Hun er blevet fotograferet, og vuderet af en dyrlæge, men ikke sendt ind

Det er for ringe.

> Grunden til hun ikke er det, er fodi de har hendes bror, og så vil det
> trække med på hans indeks. Så han må jo næsten have et højere, og det må
jo
> så være til hendes fordel, eller?

Endnu en grund til at undgå den opdrætter, jeg stynes I skal sige det til
DKK og til raceledelsen for DRK.

> [...]
er
> dårligt, eller hun opbygger muskler til at holde det hele på plads?

Nej, hun bliver slidt ned og ender som invalid.

> Men alt ialt ville det altså være en dårlig ide, at bruge hendes som
> arbejdshund?

Helt klart.

> [...]
har
> snakket med synes det er for meget for en 14 mdr hund, som har c-hofter

WHAT ?

Løb skrigende bort og find en anden opdrætter.

--
mvh / regards http://makeashorterlink.com/?L27A21C4B
Christian http://makeashorterlink.com/?Q1BA32C4B

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-06-05 02:26

> Lad være med at avle på andet end A-hofter!!!

Hørt hørt!!!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-05 09:23

> <CHOCK>...Er det DKK, der tillader den slags?

Det behøver det ikke være, fx. har lab lavet meget strikse avlsrestriktioner
på flere arvelige lidelser så DKK er ikke uansvarlige.

> Lad være med at avle på andet end A-hofter!!!

Helst A, men B kan tillades hvis der er andre kvaliteter, men aldrig ringere
end B imo.

Fra : Mikael

Dato : 25-06-05 15:14

Hej igen...
Tak for alle besvarelserne...
Vi har været nede og se hende, og hun er en helt igennem flot og fornuftig
hund...
Og jo avleren har fortalt mig at det nok var et problem med avl, men det er
heller ikke det vi primært skal bruge hende til...
Vi fik nummeret på hendes dyrlæge som har bedømt billederne, og hende skal
vi have ringet til, når hun engang har tænkt sig at tage telefonen, det er
en dyrlæge i Nykøbing Mors, som hedder Marianne Klitgård, er der nogen der
kender hende?
Men vi aftalte, mig og kæresten, på vej hjem i bilen at vi skulle ihvertfald
også ringe til vores egen dyrlæge...
Problemet med hende er at det øverste i selv hofteskålen, den der spids der
går ud, er rundet istedet for, ja, spids... Det er det eneste... Der er alt
den plads som skal være der, og heller ikke for meget, på resten af hoften,
og der er ingen gevækster der hvor den skulle være spids. Den er nok luft så
det er heller ikke noget der gnaver, begge forældre er fri, og deres
forældre, hun er den eneste der er kommet ud med c-hofter.
Men hun er som sagt ikke blevet beømt i DKK endnu.
Hun er begyndende jagthund.
Og det min dyrlæge sagde var, at der højest sandsynligt ikke ville blive
noget med hende, for de c-hunde som hun kendte blev der først noget med når
de var over 10 år, hvis det overhovedet blev værre, hun sagde også at hvis
hun var i god form, og vi kunne blive ved med det, så ville det også være en
stor hjælp til at holde på det hele... (og det er hun) Dyrlægen sagde også
at hvis det ellers var et fornuftigt hoved der sad på hende, så ville hun
selv tage chancen.
Jeg tror bestemt ikke kennelejerne er ude på at fører os bag lyset, de er
meget anerkendt og sælger hunde til det meste af verden, så det tror jeg
simpelthen ikke de vil risikerer, og de virkede meget reelle.
De var gode tiol at forklarer os hvad det forskellige inden for HD betød, og
hvad der var galt med hende osv.

Nå, men jeg vil sætte mig ind i tænkeboksen igen...
Winnie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-05 09:29

> [...]
> kender hende?
> Men vi aftalte, mig og kæresten, på vej hjem i bilen at vi skulle

Forhåbentligt fraråder han / hun jer at købe hunden, dog kan man øjne
muligheden for en god forretning for det bliver en ung C hund hvis du
skal træne markprøve seriøst med den.

> [...]

> forældre, hun er den eneste der er kommet ud med c-hofter.
> Men hun er som sagt ikke blevet beømt i DKK endnu.

Bed opdrætteren om at sende billederne ind, og se resultatet, ellers afvis
al handel.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-05 09:21

> [...]
> Hej,
> Vi skal ned og se på en 14 mdr hund i morgen, men den ser ud som om den

Jeg ville aldrig købe en C hund, hvilken race ?

> [...]
> ændre sig i begge retninger og hvor stor er sandsynligheden for at den gør

Jeg ville aldrig avle på en C.

> [...]
der
> er helt fri, så bliver det ikke ringere end C?

Ingen garanti overhovedt.
Vil du avle skal du tilføre racen noget positiv, og det gør du IMO ikke ved
at avle på en C hund.

> [...]
vi
> skal aflive som 5 årig pga dårlige hofter...

Hvis forældrede har samme karakterer så vil jeg sige uansvarlige opdrættere.