Rute til Toscana
Fra : -= B =-

Dato : 24-06-05 11:32

Hej

Vi kører til Toscana (syd for Livorno) i næste måned med campingvogn.

Jeg har prøvet at kigge på ruter på nettet, men kan ikke lige bestemme mig
til hvilken der er bedst / hurtigst.
Skal vi køre igennem Østrig eller Schweiz?
Hvis vi skal køre igennem Schweiz, skal det så være over Basel-Luzern eller
skal det være over Bregenz-Vaduz?
På forhånd tak.

BG

Fra : -= B =-

Dato : 24-06-05 11:35

Turen starter på Sjælland.

Fra : T. Hartung

Dato : 24-06-05 14:33

"-= B =-" <nogen@etellerandet.com> skrev i en meddelelse
> Turen starter på Sjælland.

hmmm Sjælland/Jylland det er da vist ligemeget med m.h.t. turen syd for
Hamburg.

Du skal over Hannover - Braunschweig - Leipzig - München - Innsbruck -
Brenner - Verona - Bologna - Prato - Piza - Livorno, hvis du skulle følges
med mig )

Kan ikke anbefale motortrafikvejen mellem Firenze - Livorno, den er meget
trafikkeret og uden nødspor med tætstående betonautoværn.

Se evt http://www.sitecenter.dk/hartung/camping/

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-06-05 19:48

"-= B =-" <nogen@etellerandet.com> skrev i en meddelelse
> Turen starter på Sjælland.

Så ville jeg tage Gedser- Rostock - Berlin- München- Brenner- Verona-
Mantova nord- Parma- A15 til La Specia- Livorno.

Mvh AJH

Fra : -= B =-

Dato : 27-06-05 09:29

> Så ville jeg tage Gedser- Rostock - Berlin- München- Brenner- Verona-
> Mantova nord- Parma- A15 til La Specia- Livorno.
>
> Mvh AJH

@ T. Hartung
Hvorfor skal jeg køre over Leipzig hvis jeg kommer på vejen
Hamborg-Hannover? Det må da være nærmere at køre
Hamborg-Hannover-Kassel-München?

Jeg kan se at du og Allan Hansen er enige om at køre over Østrig, og vi
plejer også at køre gennem Østrig når vi skal til Italien. Jeg sad bare og
kiggede på kortet og kunne se, at tog man en lige linie fra Hamborg til
Livorno, så ser det lige langt ud gennem Schweiz eller Østrig. Vi skal ned
til en plads der ligger mellem byerne Vada og Cecina (syd for Livorno).

Nu er det nogle år siden vi sidst var på disse kanter, så hvad med
vejskatten i Østrig og Schweiz? Jeg kan huske fra turen igennem Schweiz, at
her skulle man have vinjet på både bil og campingvogn.

BG

Vi har en gang tidligere været igennem Schweiz til Italien, men det var
fordi vi skulle se Jungfrau (det blev ved kigget, og ikke turen op til
Jungfrau for det koster 145 SF pr. person)

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-06-05 12:07

> [...]
> til en plads der ligger mellem byerne Vada og Cecina (syd for Livorno).

Grunden til at jeg foreslog over Gedser er at du der får den mest lige tur,
med mindst ricici for stop.

Du kan også tage over Hamborg - Kassel - Bergenz - Milano, her kan du
muligvis ende i en kø for at komme igennem sct Bernard tunnellen og DET
tager tid.

Forskellen på disse to ture jeg har skrevet om er ca 5 km sååå...

Over Basel er turen længere, her kan der være problemer ved Frankfurt,
overhalings forbud på det meste af A5.

Men hvem har problemer med Kassel bakker når man skal til Italien?

> [...]
> at
> her skulle man have vinjet på både bil og campingvogn.

I Østrig skal du have en vinjet til bilen og betale ved Europa-brücke. I
Schweitz skal du, efter mine oplysninger have 2 gange vinjet.

> [...]
> fordi vi skulle se Jungfrau (det blev ved kigget, og ikke turen op til
> Jungfrau for det koster 145 SF pr. person)

Husk lige Milano der er det svært at passere kl 800-900, 1200-1400 og igen
ved 1700-1900, og du skal køre vest om der er der mindst trafik (nomalt).

Mvh AJH

Fra : T. Hartung

Dato : 27-06-05 17:09

> Hvorfor skal jeg køre over Leipzig hvis jeg kommer på vejen
> Hamborg-Hannover? Det må da være nærmere at køre
> Hamborg-Hannover-Kassel-München?

jep over Kassel ca. 40 km kortere - men over Leipzig er der en sprit ny plan
motorvej uden kasselbakker - billigere i brændstof - bedre/mere plads på
vejen - kan klart anbefales.

> [...]
> at
> her skulle man have vinjet på både bil og campingvogn.

I Østrig skal du betale Vignet 10 dage (er grønne i år) koster ca 8 euro -
60 kr. købes ved tankstationer eller FDM. Du skal kun have på bilen og du
skal igen købe på hjemturen - hvis du da er væk mere end 10 dage )) - ja
det koster at komme over Brenner mener det er 12 Euro med CV.

Vignette i Schweiz er helårlig og skal på bil og CV koster 2 x 190 kr = kr.
280,-

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : -= B =-

Dato : 28-06-05 08:19

Jeg har aldrig været igennem St. Bernhartunnelen, så hvordan "kø-muligheden"
er her ved jeg ikke. Jeg har prøvet St. Gotthard, og her var ingen problemer
(uge 28 ned og uge 30 hjem). Der snakkes tit om kø ved Brennerpasset. I
sidste uge læste jeg der havde været op til 6 timers ventetid (kø) på
Brennerpasset, skyldes det betalingsslusen at der tit er kø der?
Hvis ja, så er det måske godt givet ud, de højere afgifter i Schweiz, så man
slipper for at holde i en betalingssluse?

Når jeg prøver at lave ruten i Microsoft AutoRoute 2005, så foreslår
programmet når man starter i Puttgarden, at man kører vest om München og så
gennem Schweiz, men vælger jeg Rostock, så foreslår programmet München og
Brennerpasset. Der er ca. 40 km. forskel på de to ruter og 45 min. i tid, så
det der nok skal "kigge" efter, er de steder med mindst kø/ventetid, for det
viser programmet jo ikke.

Milano har jeg prøvet at dreje forkert i, så det gør man kun én gang, men
det er et flot (og meget stort) fodboldstadion de har (det passerede vi
bl.a)
I år har jeg PDA med TomTom5 til at navigere (i stedet for konen), så mon
ikke det bliver lidt lettere at dreje de "rigtige" steder. ))

BG