Bille og Trier og kritik af dansk film
Fra : Niels Søndergaard

Dato : 24-06-05 08:53

Jeg er enig i, at danske film ligner hinanden og simpelthen er for
kedelige. Men er der ikke andre end mig, der undrer sig over, at
kritikken kommer fra de to herrer, som laver de allerkedeligste af
dem?

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 24-06-05 09:00

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message
> [...]
> kedelige. Men er der ikke andre end mig, der undrer sig over, at
> kritikken kommer fra de to herrer, som laver de allerkedeligste af

Udtalelsen lød ikke på at danske film var kedelige, men at de var
uinteressante. Og det er ihvertfald ikke hvad man kan sige om Triers film.

/Rasmus

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 24-06-05 09:19

On Fri, 24 Jun 2005 09:59:31 +0200, "Rasmus Thorsø Nielsen"
<rasmus.nielsen_FJERNDETTEOGDETTE_@tele2adsl.dk> wrote:

>"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message
>>

>Udtalelsen lød ikke på at danske film var kedelige, men at de var
>uinteressante. Og det er ihvertfald ikke hvad man kan sige om Triers film.

Det kommer så sandelig an på, hvem "man" er. Men okay - hvis man
synes, det er interessant at bruge et par timer på at se maling
tørre...

Fra : Thor

Dato : 24-06-05 09:29

> [...]
> kedelige. Men er der ikke andre end mig, der undrer sig over, at
> kritikken kommer fra de to herrer, som laver de allerkedeligste af

Jo, det undrede også mig.

Måske tænker de om sig selv : Før var jeg indbilsk, nu er jeg fuldkommen.

Hilsen Thor

Fra : David T. Metz

Dato : 24-06-05 09:37

Niels Søndergaard wrote:
> [...]
> kedelige. Men er der ikke andre end mig, der undrer sig over, at
> kritikken kommer fra de to herrer, som laver de allerkedeligste af

Oh well, selv du må vel mene at de er kedelige på forskellige måder? Jeg
kan godt følge at man kan synes Triers film er kedelige, det er vel helt
ukontroversielt, men at de skal slås i hartkorn med "danske film"
generelt - det overrasker mig. De ligner ikke på nogen punkter den
dominerende trend.

Augusts produktion har de sidste mange år derimod været uambitiøs
mellemklassemainstream, og jo - det undrede også mig at han formulerede
sig som han gjorde.

David

Fra : JytteJ

Dato : 24-06-05 10:29

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Augusts produktion har de sidste mange år derimod været uambitiøs
> mellemklassemainstream, og jo - det undrede også mig at han formulerede

Det er nok ikke gået op for ham.

Jeg er enig i at det er den samme gamle garde af skuespillere vi ser igen og
igen: Mads M, Paprik S, Troels L, Nicolej K osv.
Jeg kunne ikke drømme om at anklage dem for at være dårlige, men det ville
være forfriskende med nogle nye ansigter.

Vh.
JytteJ

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 24-06-05 12:23

On Fri, 24 Jun 2005 11:28:34 +0200, "JytteJ" <missmerkur@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg kunne ikke drømme om at anklage dem for at være dårlige, men det ville
>være forfriskende med nogle nye ansigter.

Ja, bestemt. Men Danmark må jo desværre nøjes med den begrænsede
talentmasse, et lille land kan mønstre.

Fra : David T. Metz

Dato : 24-06-05 13:37

Niels Søndergaard wrote:

> Ja, bestemt. Men Danmark må jo desværre nøjes med den begrænsede
> talentmasse, et lille land kan mønstre.

- Eller har råd til at opdyrke. Hvis man skal kunne leve af det er der
ikke arbejde nok til så mange.

David

Fra : -USH-

Dato : 28-06-05 10:23

Niels Søndergaard skrev:

> Ja, bestemt. Men Danmark må jo desværre nøjes med den begrænsede
> talentmasse, et lille land kan mønstre.

Det vrimler med talentfulde skuespillere i Danmark. Men det er en hård
branche. Det er lettere at sælge en film når der står Mads Mikkelsen på
plakaten, hvorimod Jørgen Jensen ikke trækker flere tilskuere til. Det er
helt usandsynligt at der blandt Danmarks 6 mio mennesker kun er 20 som kan
spille ordentligt skuespil.

--
Venlig hilsen
-Ulrik-

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 28-06-05 15:07

On Tue, 28 Jun 2005 11:22:58 +0200, "-USH-" <tidsrejseSLET@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>helt usandsynligt at der blandt Danmarks 6 mio mennesker kun er 20 som kan

20? Jeg ville sige en håndfuld. Men det går da fremad. For ganske få
år siden var der ikke en eneste.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-06-05 20:03

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> 20? Jeg ville sige en håndfuld. Men det går da fremad. For ganske få
> år siden var der ikke en eneste.

Hvem f.eks.?

Mikkel

--
"Either you are with us, or you are with the terrorists." ( Pres., 2001)
Darth Vader: "If you're not with me, you're my enemy." (Sith, long time ago)
Master Obi-Wan: "Only Sith deal in absolutes." (Jedi, long time ago)

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 28-06-05 22:29

On Tue, 28 Jun 2005 13:02:59 -0600, "Mikkel Møldrup-Lakjer"
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Hvem f.eks.?

Det er jo umuligt at sige, når der nu ikke var nogen.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 28-06-05 23:36

> Det er jo umuligt at sige, når der nu ikke var nogen.

Der er altså alligevel ikke en håndful?

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-06-05 12:20

On Tue, 28 Jun 2005 16:36:00 -0600, "Mikkel Møldrup-Lakjer"
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Der er altså alligevel ikke en håndful?

Jo, men det var ikke det, du spurgte om. Læs dit indlæg igen.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 30-06-05 14:44

> Jo, men det var ikke det, du spurgte om. Læs dit indlæg igen.

Meget morsomt, men vil du fortælle, hvem du mener at der er i dag, når der
for få år siden ikke var en eneste?

Mikkel

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-06-05 15:57

On Thu, 30 Jun 2005 07:44:13 -0600, "Mikkel Møldrup-Lakjer"
<mikkel@fabel.dk> wrote:

>"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Meget morsomt, men vil du fortælle, hvem du mener at der er i dag, når der
>for få år siden ikke var en eneste?

Nu om dage kan et vist antal danske filmskuespillere rent faktisk sige
replikker, så man ikke tror, de står på Det Kongelige Teaters scene.
Mit erfaringsgrundlag er ikke så stort, da jeg af andre og endnu mere
indlysende grunde stort set ikke ser danske film, men jeg har da bidt
mærke i Kim Bodnia, Mads Mikkelsen og Sonja Richter. Det er nok
derfor, de bliver brugt så meget.

Fra : PerX ...

Dato : 04-07-05 12:47

In article <jo18c1hm977tv040nkl7mdlvbqdqk5872n@4ax.com>,
Niels.Sondergaard@gmail.com says...

> [...]
> indlysende grunde stort set ikke ser danske film, men jeg har da bidt
> mærke i Kim Bodnia, Mads Mikkelsen og Sonja Richter. Det er nok

Hvad! Er du sikker på det ikke er en fejl de er sluttet igennem? Resten
af Danmark har jo altid være så glad for de der kunstige stivnakker *g*

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 24-06-05 15:29

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er enig i at det er den samme gamle garde af skuespillere vi ser igen
> og igen: Mads M, Paprik S, Troels L, Nicolej K osv.
> Jeg kunne ikke drømme om at anklage dem for at være dårlige,

Næ, jeg synes faktisk de er fremragende i den type roller, de besætter.

> men det ville være forfriskende med nogle nye ansigter.

Så skulle du se Nordkraft.

Mikkel

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-06-05 14:04

Niels Søndergaard skrev:
> [...]
> kedelige. Men er der ikke andre end mig, der undrer sig over, at
> kritikken kommer fra de to herrer, som laver de allerkedeligste af

Den kritik er relevant over for August, som selv har gjort mange af de
ting, han kritiserer. Men næppe over for Trier, som er lige så
fornyende og ukonventionel, som han kræver af andre.

Jeg er dog mindre kritisk over for August, end mange andre synes at
være for tiden. Jeg kan sagtens nyde nogle af hans engelsksprogede
produktioner, og han har i flere interview selvkritik nok til at
erkende de fejl, der er i dem. Læs Politikens interview, som startede
balladen, for nogle ærlige betragtninger om blandt andre "Åndernes
hus" og "Frøken Smilla". Jeg fornemmer, at hans hjerte ligger i de
tidlige danske produktioner - og afstikkere som "En sang for Martin" -
men at han også havde ambitioner om en international karriere og
valgte at give køb på nogle af de dyder, han ellers sætter pris på. Og
så har han også valgt nogle svære projekter, for eksempel
filmatiseringer af nogle meget litterære romaner.

Personligt ser jeg med glæde mange danske film, men er samtidig
kritisk over for den lidt for lalleglade holdning til den danske
filmbranches fortræffeligheder, som også nogle af reaktionerne på
Augusts kritik har vist.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 24-06-05 22:42

On Fri, 24 Jun 2005 15:04:14 +0200, "Peter Brandt Nielsen"
<peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

>Den kritik er relevant over for August, som selv har gjort mange af de
>ting, han kritiserer. Men næppe over for Trier, som er lige så
>fornyende og ukonventionel, som han kræver af andre.

Ukonventionel, ja. Fornyende? Nej. Han laver jo ikke noget, der ikke
er lavet før. Han bruger gamle virkemidler, der ikke er oppe i tiden,
men det er ikke fornyende, bare fjollet, påtaget og i bund og grund
bagstræberisk. Han forsøger desperat at være original, men pynter sig
ustandselig med lånte fjer. Han er en prut i en spand ymer.

> [...]
>så har han også valgt nogle svære projekter, for eksempel
>filmatiseringer af nogle meget litterære romaner.

Det ville jeg kalde nemme projekter, eftersom han jo allerede har fået
handlingen til sin drejebog serveret af romanforfatteren. Det er altid
nemmere at bearbejde andres arbejde end at starte fra bunden selv.
Bille August er god til intimitet og kammerspil, men kan absolut ikke
lave action. Smilla er en katastrofe, og Return to Sender falder tungt
til jorden, da der begynder at komme gang i handlingen. Det ville
klæde ham at bruge en 2nd unit-instruktør til action-sekvenserne og
give dem noget mere plads i stedet for at barbere dem ned til det rene
ingenting af angst for at miste sit "seriøse" image.

> [...]
>kritisk over for den lidt for lalleglade holdning til den danske
>filmbranches fortræffeligheder, som også nogle af reaktionerne på

Den danske filmbranche er en flok lallende, opblæste amatører. Den
eneste danske film, der har kunnet vække min interesse og respekt i
lange tider, er Kongekabale.

Fra : David T. Metz

Dato : 25-06-05 09:51

Niels Søndergaard wrote:
> Han er en prut i en spand ymer.

Antal hits:
Google: 0
Google groups: 1 (Niels' indlæg)

Konklusion: "En prut i en spand ymer" er en fornyelse.

David

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 25-06-05 09:56

> Antal hits:
> Google: 0
> Google groups: 1 (Niels' indlæg)
>
> Konklusion: "En prut i en spand ymer" er en fornyelse.
>
> David

Se DET var sjovt! Tak, David
--
Jonas

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-06-05 18:16

> [...]
> Google: 0
> Google groups: 1 (Niels' indlæg)
>
> Konklusion: "En prut i en spand ymer" er en fornyelse.

Det lyder klart som en film, jeg gerne vil se!

Mikkel

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-06-05 17:18

On Sat, 25 Jun 2005 10:51:03 +0200, "David T. Metz"
<dtm@tdcadsl.invalid> wrote:

>Antal hits:
>Google: 0
>Google groups: 1 (Niels' indlæg)
>
>Konklusion: "En prut i en spand ymer" er en fornyelse.

Det er desværre ikke rigtigt. Jeg mener, Jarlen introducerede det -
formentlig i en Walter og Carlo-film eller -udsendelse.

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-06-05 18:52

> Det er desværre ikke rigtigt. Jeg mener, Jarlen introducerede det -
> formentlig i en Walter og Carlo-film eller -udsendelse.

Jarlen har meget på samvittigheden - på godt og ondt.

"Stranden - det er der, hvor samfundet ender."

--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 27-06-05 12:32

Niels Søndergaard skrev:
> [...]
> og grund bagstræberisk. Han forsøger desperat at være original, men
> pynter sig ustandselig med lånte fjer. Han er en prut i en spand

At bringe noget tilbage fra en mørk kringelkrog i filmhistorien kan
godt være fornyende og udfordrende for nutidens filmverden.

> [...]
> fået handlingen til sin drejebog serveret af romanforfatteren. Det
> er altid nemmere at bearbejde andres arbejde end at starte fra

Det er vist en evig diskussion, hvad der er sværest. At jeg kalder dem
svære projekter, har at gøre med at de er bøger, som ikke kun er
plotdrevne, men også lever på de af deres litterære kvaliteter, der er
svære at oversætte til film. Det gælder både "Smilla" og "Åndernes
hus". Som jeg skrev, er der i Politikens interview med August nogle
ærlige betragtninger om hans vanskeligheder med netop dette.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-06-05 17:21

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote in message

> [...]
> svære projekter, har at gøre med at de er bøger, som ikke kun er
> plotdrevne, men også lever på de af deres litterære kvaliteter, der er

Da de fleste bøger, der filmatiseres, er bøger med en del læsere, er det
faktisk tit sværere end at lave en film, man "selv finder på." Tilskuerne
vil som regel allerede sidde med deres eget billede inde i hovedet af,
hvordan tingene ser ud, hvordan stemningen skal være, etc. Se bare al
balladen, fordi Peter Jackson havde lavet et par mindre ændringer og
udeladelser i "Ringenes Herre" Laver man historien selv, slipper man for et
stort forventningspres, så jeg vil faktisk påstå, at det er lettere.

Fra : Brian P

Dato : 26-06-05 09:43

Jo. Deres sidste film er kedelige og kritikken forekommer mest af alt
som desperate forsøg på at skabe PR for døde hvaler.

Men ændrer ikke ved, at d'herrer har ganske ret. Som jeg ser det har
de desuden noget at have deres kritik af dansk film i og kan udtale sig
med en vis autoritet, modsat de fleste filmkritikere, som ikke har
meget at have deres ros i - og mange fra branchen, som har travlt med
at klappe hinanden på skuldrene.

Den danske filmanmelderstand, Susanne Bier m.fl. ("jeg har kun set een
af Lars' film, Dogville, og den faldt jeg i søvn til...") har jeg
mistet al respekt for, men både Trier og August skal nok komme igen.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-06-05 19:48

Brian P skrev:
> Den danske filmanmelderstand, Susanne Bier m.fl. ("jeg har kun set
> een af Lars' film, Dogville, og den faldt jeg i søvn til...")

Hvem sagde sådan? Bier?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Brian P

Dato : 26-06-05 20:01

Ja, det var Bier, citeret efter hukommelse. Udtalelsen faldt i maj som
reaktion på Triers angreb på bl.a. "Brødre" (en kritik, jeg ikke
overraskende er helt enig i). Interessant især i betragtning af, at
Bier er formand for filmkanonudvalget, som næste år skal pege på de
10 (12?) mest betydningsfulde danske film.

Fra : David T. Metz

Dato : 26-06-05 21:57

Brian P wrote:
> Triers angreb på bl.a. "Brødre" (en kritik, jeg ikke
> overraskende er helt enig i).

Ditto. "Skabelon" er for stort et ord om den.

David

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 27-06-05 07:50

> [...]
> kedelige. Men er der ikke andre end mig, der undrer sig over, at
> kritikken kommer fra de to herrer, som laver de allerkedeligste af

Jeg synes simpelthen det er noget pjat, det med at de danske film ligner
hinanden for meget. Selvfølgelig går der trend i det, når en type film
bliver poplurære, og vi vil se flere af slagsen...men jeg synes da vi har
set en masse forskellige film de sidste år...

Desuden er det da begrænset hvor mange film et land som Danmark kan
præstere, og man må jo også gå udfra at de fleste af instruktørerne gerne
vil have at deres film skal give overskud, så det går ikke an at være for
eksperimenterende hvergang.

Går jeg en tur ned i blockbuster og kigger på amerikanske film, så er de da
godt nok også meget ens og kedelige den størstedel af disse der når det
danske video/biograf marked.

Af nyere danske film kan nævnes

Slim, Slam og Slum
Lykkevej
Brødre
Dogville
Manderlay
En kærlighedshistorie
Nordkraft
Reconstruction
Tvilling
Mirakel
At klappe med en hånd
Elsker dig for evigt
Kina Spiser De Hunde (I + II)
Festen
Idioterne
Italienske for begyndere
Blinkende Lygter
Resten af Spang Olsen/Kim Bodnia produktionerne
Rembrandt
De grønne slagtere
Adams æbler
Nattens Engel
Sidste time
Mørkeleg
"Den nye Dennis Jurgensen"
Kat
Skyggen

Og der er mange flere...men selv af dem jeg her, bare lige kan komme i tanke
om, så synes jeg faktisk kun lige det er actionbølgen fra "I Kina spiser de
hunde" der har en stribe ret ens film efter sig. Men fx Rembrandt og De
blinkende lygter som hører til der, er stadig to gode film....

Synes I denne liste er så ens som der påståes...synes faktisk der er mange
forskellige film i mellem, og er sikker på at der er mange flere som jeg har
glemt...Og selvfølgelig er der mange gengangere bland skuespillerne, og jeg
synes også det blvier for meget en gang i mellem...men de er gode mange af
dem, og vi kender dem, og det sælger billetter, så jeg synes ikke det er så
mærkeligt....

Synes faktisk den danske film industri gør det godt...det eneste jeg mangler
er at nogle ville tage gys eller sci-fi genren seriøs og lave et par gode
film der....man kan sagtens lave en sci-fi uden den behøver at have mange
effekter, faktisk kunne det blive en bedre film hvis man satsede på
historien...de stor effekt sci-fi skal hollywood nok lave...det er det de er
gode til....

Mvh. Brian

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 27-06-05 12:21

Brian, Rikke & Kristian skrev:
> [...]
> i mellem...men de er gode mange af dem, og vi kender dem, og det
> sælger billetter, så jeg synes ikke det er så mærkeligt....

Jeg er ganske enig. Den overfladiske påstand om, at filmene allesammen
er ens, kan let tilbagevises ved blot at nævne nogle af de forskellige
film, der bliver lavet.

Derudover taler både Trier og August om nogle mere specifikke, men
ikke særligt konkretiserede, forhold. De mener tilsyneladende, at
danske filmfolk fokuserer blindt på dramaturgiske teknikker frem for
indhold. Personligt kan jeg godt mene, at en film som "Adams æbler" er
præget af en vis ligegyldighed over for indholdet, men jeg kan ikke
gennemskue, om jeg er enig med kritikken. Generelt vil jeg mene, at
dramaturgi og indhold ikke behøver at være modsætninger, og at de
faktisk oftest er i samspil om at skabe gode historier med en
velfungerende struktur.

Med hensyn til skuespillere har jeg svært ved at forstå kritikken
overhovedet og har slet ikke den træthedsfølelse, som refereres.

> Synes faktisk den danske film industri gør det godt...det eneste
> jeg mangler er at nogle ville tage gys eller sci-fi genren seriøs
> og lave et par gode film der....

Der kan også nævnes andre genrer, som ikke produceres i særlig høj
grad. Historiske film, som vi tidligere lavede en del af. Litterære
filmatiseringer, dog med få undtagelser. Egentlige thrillere, indtil
for nylig.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk