GSM 900/1800 antenne samme som UMTS?
Fra : Claus B. Pedersen

Dato : 23-06-05 21:28

Hvis man får installeret et Bluetooth-system med antenne til GSM 900/1800,
vil man så også kunne bruge systemet/antennen sammen med en UMTS-telefon?

Claus Pedersen

Fra : Zulu

Dato : 27-06-05 20:37

Claus B. Pedersen wrote:
> Hvis man får installeret et Bluetooth-system med antenne til GSM
> 900/1800, vil man så også kunne bruge systemet/antennen sammen med en
> UMTS-telefon?

Prøv lige at forklare det en gang til... ;) Hvad er det du egentlig vil?
Bluetooth kører ved 2,4 GHz, GSM ved hhv 900 og 1800 MHz og UMTS ved 2 GHz.

Zulu

Fra : Claus B. Pedersen

Dato : 27-06-05 21:18

"Zulu" <zulu@@@toughguy.net> wrote in message

> Prøv lige at forklare det en gang til... ;) Hvad er det du egentlig vil?
> Bluetooth kører ved 2,4 GHz, GSM ved hhv 900 og 1800 MHz og UMTS ved 2
> GHz.
>
> Zulu

Jeg kan godt se at jeg ikke fik skrevet helt så læsevenligt i første omgang

Helt præcist overvejer vi at købe en ny Passat og hertil kan man, som
ekstraudstyr, få et "Telefonforberedelse UHV Premium" som brochuren
forklarer : "Takket være en Bluetooth-forbindelse kan du anvende din
mobiltelefon i den nye Passat uden at tage den op af jakkelommen. Systemet
betjenes via et separat tastatur i instrumentpanelet, og du kan maksimalt
registrere 4 mobiltelefoner". Systemet inkluderer, så vidt jeg kan trække ud
af VW-sælgeren, en mobil-antenne monteret på bilen. Men hvis dette sæt er
lavet til GSM 900/1800, vil jeg så også kunne bruge systemet med en
UMTS-telefon? Bluetooth-delen er jo ganske ligeglad med båndet og
spørgsmålet er derfor om antennen vil kunne sende/modtage 2 GHz-signalet
hvis den er lavet til 900/1800 MHz?

Claus

Fra : Zulu

Dato : 27-06-05 21:37

Claus B. Pedersen wrote:
> "Zulu" <zulu@@@toughguy.net> wrote in message

Jeg tror bare at du kan styre telefonen via bluetooth. Du kan ikke sende
GSM-signalerne via Bluetooth... :)

Zulu

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-06-05 21:47

"Claus B. Pedersen" <claus@bakpedersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> UMTS-telefon? Bluetooth-delen er jo ganske ligeglad med båndet og
> spørgsmålet er derfor om antennen vil kunne sende/modtage 2 GHz-signalet

Uden at kende noget til VW's modeller + udstyr vil jeg dog lige sige at det
lyder helt usandsynligt at de har indbygget en antenne og kan få den
forbundet med din mobil via Bluetooth. Det lyder meget mere sandsynligt for
mig at der er indbygget et håndfrit sæt (mobilens lyd ud gennem radioen
eller via egen højttaler + evt en fast microfon) og at du kan forbinde op
til 4 forskellige mobiler via Bluetooth. Og den (indbyggede) dims kan altså
kun "snakke" med een af de fire ad gangen via Bluetooth - men den kan huske
forskel på op til 4 forskellige mobiler og gemme koder (til BT-forbindelsen)
samt måske lydstyrke og en telefonbog til hver af de 4 mobiler.

Du vil altså kunne bruge systemet til enhver mobil, der har Bluetooth - både
på danske og udenlandske net; GSM 900/1800/1900, UMTS og NMT (hvis du ka
finde sådan een med Bluetooth ).

Det smarte er at du faktisk bare skal have mobilen op af lommen for at tænde
Bluetooth når du går hen til bilen - så burde de selv oprette forbindelse.
Til gengæld får du ikke ladet telefonen op under kørsel - med mindre der er
en holder/lader med i sættet.
Men du kan self bruge enhver holder - f.eks. til montering i en
ventilationsrist - og et cigartænderkabel og helt undgå ekstra huller i den
nye bil.
Eller blot kablet + lade mobilen ligge et fornufigt sted når du har brug for
at lade under kørsel.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Claus B. Pedersen

Dato : 29-06-05 20:58

Systemet gør brug af Bluetooth SIM Access Profile-standarden. Her er et link
til yderligere information.

http://www.mobiledia.com/news/26932.html

Men uanset hvordan dette system virker, så er mit spørgsmål om en antenne,
som oprindeligt er skabt til at sende/modtage et signal på 900 MHz/1800 MHz
også vil kunne modtage/sende et signal på 2000 MHz-frekvensen? Altså er en
antenne skabt til en meget specifik frekvens, et frekvensområde eller enhver
frekvens?

Mvh,
Claus B. Pedersen