Bedste materiale til lyd-isolering?
Fra : Morten

Dato : 23-06-05 19:28

Hej

Jeg skal have lavet en kasse til en el-motor (motoren er på størrelse med en
2 liter mælk) som skal beklædes med et lyd-isolerende materiale så motoren
ikke larmer så meget.

Kassen bliver lavet i træ, men hvilket materiale er bedst at bruge til
lyd-isoleringen?

Jeg har selv tænkt på flamingo, rockwool eller evt. et tykt lag avis-papir
.... hvad vil være bedst, eller evt. andre ideer? (det skal være noget alm.
tilgælgeligt materiale)

/Morten

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 23-06-05 19:40

Morten wrote:
> Jeg skal have lavet en kasse til en el-motor (motoren er på størrelse med
> en 2 liter mælk) som skal beklædes med et lyd-isolerende materiale så
> motoren ikke larmer så meget.

Hvor meget varme producerer den?

Rockwool kan ikke brænde, men isolerer ikke kun lyd
men også varme ret godt.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org

Fra : Morten

Dato : 23-06-05 20:22

"Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> skrev i en meddelelse

> Hvor meget varme producerer den?
>
> Rockwool kan ikke brænde, men isolerer ikke kun lyd
> men også varme ret godt.

Det er en luft-pumpe så den bliver jo kølet ret effektivt ... så jeg tror
ikke den bliver specielt varm.

Men du mener rockwool vil give den bedste lyd-isolering?

Fra : Bo Warming

Dato : 23-06-05 20:49

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> ikke den bliver specielt varm.
>
> Men du mener rockwool vil give den bedste lyd-isolering?
Også glasuld og anden mineraluld er nogenlunde lydisolerende.
Men bedst er vist bygningsmaterialer med stor massefylde, som kan sluge
lydenergien.
Langs veje og jernbaner sætter man stålhegn op til at mindske
støjforurening. Her ville rockwool ikke være godt.

Fra : Ivar

Dato : 23-06-05 21:03

Morten skrev:

> Jeg har selv tænkt på flamingo, rockwool eller evt. et tykt lag avis-papir
> ... hvad vil være bedst, eller evt. andre ideer? (det skal være noget alm.
> tilgælgeligt materiale)

Rockwool etc. er godt til at dæmpe for tilbagekastning af lyd, men
elendigt til at dæmpe for gennemtrængning af lyd. Og det er det sidste,
du har brug for. Du skal sørge for at kassen er lavet af så tungt materiale
som muligt.

Du kan lave et lille forsøg, der viser at masse er bedre end luftige
materialer. Tag et æggeur eller andet der kan bippe eller lave lyd.
Prøv at holde et glas eller en glasskål over uret, alternativt et
viskestykke eller håndklæde. Du vil opdage at et par millimeter
glas isolerer meget bedre end et par millimeter stof. For at dæmpe
for gennemtrængning af lyd skal man altså have så stor masse pr
kvadratmeter som muligt.

Motoren bør stå på gummifødder, da den ikke må sende vibrationer
over i kassen. En massiv kasse dæmper dårligt for den type støj.

Støjdæmpning er mange ting. Det er helt forskellig metoder der skal
anvendes til at dæmpe tilbagekastet lyd, gennemtrængning af lyd og
lyd overført gennem materialer.

Ivar Magnusson

Fra : Morten

Dato : 23-06-05 22:29

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Motoren bør stå på gummifødder, da den ikke må sende vibrationer
> over i kassen. En massiv kasse dæmper dårligt for den type støj.

Okay ... mit største problem bliver at jeg er nød til at have 2 huller i
kassen som pumpen kan suge luft fra og puste luft ud af , men jeg gik uf fra
at det stadig ville kunne hjælpe at isolere kassen...

Ville den bedste løsning så ikke være at isolere den med aviser som er
presset så tæt sammen som muligt ?

/Morten

Fra : Martin Bak

Dato : 24-06-05 08:29

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra at det stadig ville kunne hjælpe at isolere kassen...
>
> Ville den bedste løsning så ikke være at isolere den med aviser som er

Gipsplader vil være ret effektive, så mange lag som du kan få plads til.
Stadigvæk skal du tage dig i agt for ressonans.

Jeg tror også, at du kan få et varmeproblem. Selv om det er en luftpumpe, så
kommer luften nok ikke til at køle selve motoren men vil holde sig til
blæsehjulet.

Martin

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-06-05 16:07

Morten wrote:

> [...]
> isolere kassen...
>
> Ville den bedste løsning så ikke være at isolere den med
> aviser som er presset så tæt sammen som muligt ?

Hvad med to kasser inden i hinanden, og sand mellem kassernes vægge. Det har
jeg set til et højttalerkabinet engang, skulle vist virke særdeles godt.
Dødt og tungt, ingen resonanser. Overgange mellem forskellige materialer er
generelt godt til at dæmpe. Glasplader med filt imellem virker godt, kan
bruges f.eks. som pladetalerken på en vinylpladespiller (hvis nogen kan
huske dem .

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-06-05 09:34

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i

> en vinylpladespiller (hvis nogen kan
> huske dem .

Nårh dem der kan afspille de gammeldags store sorte CDer

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Erling

Dato : 25-06-05 09:47

> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i

> Nårh dem der kan afspille de gammeldags store sorte CDer
>
> Mvh. Uffe Ravn

Dem har jeg da en af endnu.

Erling

Fra : Ivar

Dato : 24-06-05 20:04

Morten skrev:

> Okay ... mit største problem bliver at jeg er nød til at have 2 huller i
> kassen som pumpen kan suge luft fra og puste luft ud af , men jeg gik uf fra
> at det stadig ville kunne hjælpe at isolere kassen...

Ja, så er det begrænset hvad du kan lyddæmpe.

Ivar Magnusson

Fra : Kert Rats

Dato : 24-06-05 21:24

> [...]
> fra at det stadig ville kunne hjælpe at isolere kassen...
>
> Ville den bedste løsning så ikke være at isolere den med aviser som er

Måske blygummi kan løse dit problem med lydisolering. Man har brugt blygummi
som gulvunderlag i biler netop for at dæmpe lyd.
Blygummi kan velsagtens købes hos velassoterede forhandlere af autodele -
DOS Auto f.eks.

Venligst

Kert Rats

Fra : Peter Weis

Dato : 08-07-05 21:55

Morten wrote:

> Okay ... mit største problem bliver at jeg er nød til at have 2 huller i
> kassen som pumpen kan suge luft fra og puste luft ud af , men jeg gik uf fra
> at det stadig ville kunne hjælpe at isolere kassen...

Så skal du i princippet lave hullerne som Helmholtz-resonatorer med en
afskæringsfrekvens der er lavere end den støj der skal dæmpes.

Et ordetnligt svar kræver imidlertid en større analyse af både støjen
der skal dæmpes og af konstruktionen af pumpens udstrålingskarakteristik.
Udstråles støjen fx gennem luftind- og -udtagene, eller udstråles den
fra resten af pumpen?

mvh
Peter