Alger?
Fra : Michael Nielsen

Dato : 23-06-05 10:36

Hej i gruppen.

Min kæreste og jeg har for en måneds tid siden købte et starter kit med et
54 liters akvarie, en pumpe, et varmeelement og et lysamatur, men vi har
problemer med at der kommer alger på stenene i bunden og på et par af
planterne, vi har 2 fiskemaller og et par sugemaller, det burde da være nok
til at tage hvad der måtte være af "skidt"
Hvordan slipper vi af med algerne igen?

Mvh.
Michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-05 10:46

Michael Nielsen wrote:
> [...]
> på et par af planterne, vi har 2 fiskemaller og et par sugemaller,
> det burde da være nok til at tage hvad der måtte være af "skidt"

Alger er normalt i et nystartet akvarium - men vil formentlig forsvinde
efterhånden.

Mht maller, så er det lidt forkert, at de skulle fjerne "skidt" - de kan
spise lidt alger og foderester - men de giver ligeså meget affald i stedet -
og hvis de får rigeligt andet foder, så går de ikke så meget til algerne.

Især mens akvariet er helt nyt er det vigtigt, at I får suget skidt op fra
bunden og skiftet vand jævnligt - senere når fisk og planter trives, så kan
det godt blive sjældnere.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 23-06-05 11:12

Hej Jan

> Alger er normalt i et nystartet akvarium - men vil formentlig forsvinde
> efterhånden.

Det var godt troede at vi gjorde det helt forkert.

> Især mens akvariet er helt nyt er det vigtigt, at I får suget skidt op fra
> bunden og skiftet vand jævnligt - senere når fisk og planter trives, så
> kan det godt blive sjældnere.

Hvor ofte skal man skifte vand og hvor meget? ca halvdelen eller? man skal
vel også tilsætte sådan noget vandtilsætning hver gang ik?

Mvh.
Michael

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-05 13:22

Michael Nielsen wrote:
> man
> skal vel også tilsætte sådan noget vandtilsætning hver gang ik?

Det gavner mest forhandlerens kasseapparat

Men det skader jo nok ikke - men jeg har aldrig selv brugt det - og kan ikke
se nogen fornuftig grund til at gøre det.

Fra : Mikkel Munk

Dato : 23-06-05 10:52

"Michael Nielsen" <leahcim@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nok
> til at tage hvad der måtte være af "skidt"

Hej Michael

Hvilke slags alger er der tale om? - der findes nemlig flere salgs! Hvis du
kan præsicere typen af alger lidt nærmere kan vi bedre hjælpe dig!

Vh
Mikkel

PS: husk på, at maller også skal have mad!

Fra : Michael Nielsen

Dato : 23-06-05 11:10

Hej Mikkel

> Hvilke slags alger er der tale om? - der findes nemlig flere salgs! Hvis
> du
> kan præsicere typen af alger lidt nærmere kan vi bedre hjælpe dig!

Algerne er grønne, ved ikke hvad de skulle hedde, området er ca 10*20 cm
hvor stenene er grønne, samt lidt på glasset.

Mvh.
Michael

Fra : Pizzabager

Dato : 23-06-05 12:20

> Hej Mikkel

> Algerne er grønne, ved ikke hvad de skulle hedde, området er ca 10*20 cm
> hvor stenene er grønne, samt lidt på glasset.

Det er ikke tråde??..

Du skal være opmærksom på at akvarie ikke må få direkte sollys.. dvs det
tager ikke skade, du får bare ekstra mange alger.. lystid per dag, ca 10-12
timer.. fiskene tager ikke skade af mindre lys men planterne skal bruge
noget.. for meget lys= for meget alger..

vandskift i et lille 54 L vil jeg sige ca 1/3 hver uge..ca samme temp som
akvarie + skaf en bundsuger til at suge foderrester og skidt op fra bunden
(mellem stenene) det kan du nøjes med at gøre hver anden uge, måske mindre..

jeg går ud fra det er et indvendigt filter.. det skal også renses jævnligt.
ved ikke hvor tit da jeg bruger spandpumpe.. men ca en gang hver måned vil
jeg tro..
jeg renser altid mit i postevand.. men nogen påstår man skal bruge vandet
fra akvariet??.. du må naturligvis ikke bruge sæbe eller andre midler i
akvariet..

Du kan godt bruge sådan noget vandmiddel hver gang du skifter vand.. men
mange herinde siger det er værdiløst.. og det tror jeg også det er.. jeg har
bare en stor flaske, så jeg bruger det til den er tom..

alger kan ikke undgås helt.. men for meget lys, for meget foder, giver dig
ekstra meget.. og det mange gør galt i starten er at de fodre for meget..
giv lidt mindre foder, så spiser din maller sikkert også noget af algerne..

for mange fisk giver meget affald(mange alger).. tommelfinger reglen er 1 Cm
fisk per liter vand..

Hvis det bliver for værst, kan du tage stenene op (bare dem med alger på)
jeg tager bare håndfulde af stenoverfladen med hånden.. også koger dem i
20-30 min.. så skal de køles af og skylles, også ned igen.. nogen gange
sidder der stadig alger på. (især hvis det er trådalger, som jeg synes er de
værste) men efter kort tid forsvinder de..

maller spiser ikke trådalger så er det det i har, så er der nogen andre
tråde herinde som drejer sig om det og om hvilken fisk i skal have fat i...

små akvarier kræver lidt mere tid end større.. så hvis det fanger jer så
overvej om et 128L eller større ikke er sagen.. så kan man også have større
og flere fisk i :)

held og lykke med det..

Kasper.. som lige har renset sit og skiftet vand så det stråler rigtig flot
:)

Fra : Anders Christiansen

Dato : 24-06-05 10:18

Mikkel Munk skrev:

> [...]

Jeg giver da ikke min sugemalle mad?! Den spiser bare de alger, som befinder
sig i akvariet.. Er det ikke nok - den har da overlevet fint i det års tid,
jeg har haft den??

Venlig hilsen Anders

Fra : Pizzabager

Dato : 24-06-05 20:20

> Jeg giver da ikke min sugemalle mad?! Den spiser bare de alger, som
> befinder sig i akvariet.. Er det ikke nok - den har da overlevet fint i
> det års tid, jeg har haft den??

jo hvis du fodre fint med flagefoder skal der nok falde noget til bunden den
kan spise.. din lokale fiske pusher sælger dog sådan nogen Piller som falder
til bunden som de kan gå og spise af, men de fleste andre fisk slås også om
dem.. det første år jeg havde akvarie brugte jeg også kun flagefoder, og
mine 2 sugemaller klarede sig fint og voksede meget.. men jeg fodrede vist
også for meget..

skal lige sige at hvis man har rødhalet labeo, så giver de piller god
underholdning.. jeg havde nogen engang, og en af dem blev meget hurtig stor
(den største i akvariet) så når der røg en pille ned, var den først over den
og jagede alle de andre fisk væk for at få den i fred.. den sloges dog mest
med mine tiger barber.. ganske underholdene at se på :) ingen fisk kom dog
til skade.. tigerbarberne var alt for hurtige til den.. og mens den jagede
en væk var de andre over pillen med det samme :)..

Kasper