dynamiske webskabeloner: redigerbart områd~
Fra : Peter Westh

Dato : 23-06-05 10:27

Jeg er ved at lave et site i FP 2003, og benytter en dynamisk webskabelon
til at styre de elementer af designet, der skal gå igen på alle sider,
såsom topbjælke.

FP opretter som standard et redigerbart ombråde til doctitle, og jeg har
selv oprettet områder til indhold. Fint nok.

Min problem er, ar jeg også har brug for at kunne styre <body> (jeg skal
give den en ID), men FP vil ikke oprette et redigerbart område der kun
indeholder denne - eller jeg kan i hvert fald ikke få FP til det.

Først er der det problem, at man kun kan oprette redigerbare områder i den
visuelle editor, hvor <body> i sagens natur ikke kan ses. Det er jeg kommet
omkring ved at skrive lidt ren tekst på hver side af taggen, og så markere
denne tekst i den visuelle editor. Resultatet er sådan her:

<!-- #BeginEditable "bodyID" -->BodyID<body id="value">BodyID<!--
#EndEditable -->

Det er jo sådan set fint nok - jeg kan jo bare slette den ulovlige tekst når
jeg opretter en ny side - og området "bodyID" optræder også i oversigten,
hvis jeg vælger formater > dynamiske webskabeloner > administrer redigerbare
områder. Det ser ud som om det virker.

Men ak, hvis jeg laver ændringer i skabelonen og opdaterer sitet,
overskrives mine body-tags med skabelonens nonsenstekst. FP genkender
tilsyneladende ikke det redigerbare område.

Jeg har prøvet i stedet at "udvide" området "doctitle" til at omfatte hele
<head> og <body>, men man må åbenbart ikke flytte rundt på områderne i
kode-editoren - i hvert fald holder de helt op med at virke.

Er der en måde at gøre det jeg prøver på i FP? Muligheden af at lave
separate skabeloner til hver body-tag giver ingen mening, så kan jeg lige så
godt lade være at bruge skabeloner.

MVH

Peter Westh

Fra : Peter Westh

Dato : 23-06-05 20:23

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> Min problem er, ar jeg også har brug for at kunne styre <body> (jeg skal
> give den en ID), men FP vil ikke oprette et redigerbart område der kun
> indeholder denne - eller jeg kan i hvert fald ikke få FP til det.

Det lader desværre til at det ikke kan lade sig gøre:

http://www.outfront.net/tutorials_02/fp_techniques/dwt-2.htm#Troubleshoot_Dynamic_Web_Templates

MVH

Peter