MS Windows
briani 27239
Index.dat blandt cookies: hvad er det?
Fra : N. Foldager

Dato : 23-06-05 08:54

Denne fil:

C:\Documents and Settings\Administrator\Cookies\index.dat

gør at CleanSweep standser en ønsket sletning af mange MB, idet den
henviser til, at jeg ikke har ret til at slette denne fil.
(Jeg er inde som administrator)

Hvad er det for en vigtig system-fil, indes.dat, der ligger der --
blandt cookies?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : SpookiePower

Dato : 23-06-05 10:50

Der er et ganske udemærket svar her -
http://www.acesoft.net/delete_index.dat_files.htm

Som jeg fandt via google.com

Fra : N. Foldager

Dato : 23-06-05 11:58

"SpookiePowe:

> Der er et ganske udemærket svar her -
> http://www.acesoft.net/delete_index.dat_files.htm

Det var da godt nok interessant.

Er der nogen her, der ved mere?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 23-06-05 12:49

> Der er et ganske udemærket svar her -
> http://www.acesoft.net/delete_index.dat_files.htm

Umiddelbart lyder det som noget sludder

=> Index.dat are files hidden on your computer that contain all of the Web
=> sites that you have ever visited. Every URL, and every Web page is listed
=> there. Not only that but all of the email that has been sent or received
=> through Outlook or Outlook Express is also being logged.

Så skulle mine index.dat-filer altså være ret meget større end de i alt 3,44
Mb, de 37 filer på mit C-drev fylder.

Umiddelbart synes jeg nærmere, at det virker mere logisk, hvis det er en
indeksering af filerne i de pågældende foldere, da det jo gerne skal gå
relativt hurtigt med at finde cookies, midlertidige filer e.l., når man browser.

=> Index.dat files can be very hard to find. If you are in Windows, even
=> with "Show hidden files and folders" enabled, index.dat files are not
=> visible and cannot be found if you do a search for index.dat files.

Ja, men hvis man kan finde ind til Tools -> Folder options -> View -> Show
hidden files and folders, kan man vel også finde ind til Tools -> Folder
options -> View -> Hide protected operating system files. Så er det heller
ikke sværere. Den artikel er i mine øjne en stor gang paranoia.

Jeg har absolut ingen problemer med at slette mine index.dat-filer. Jeg
kører selvfølgelig også FAT32, men det burde også være muligt i NTFS.

=> Use Tracks Eraser to delete index.dat file

Aha... Det var måske det, den artikel egentlig handlede om... Gad vide, om
det program kan mere end at slette de filer, man beder den om? Eller om den
kan en lille smule, så man skal opgradere til en betalingsversion for at få
nogle funktionaliteter, man vel egentlig ikke har brug for.

Bare min opfattelse af den artikel.

- Mickel

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 23-06-05 15:25

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message
> Der er et ganske udemærket svar her -
> http://www.acesoft.net/delete_index.dat_files.htm

Passer jo glimrende til dit navn - trist at sprede sådan noget... til en der
beder om hjælp..

Fra : SpookiePower

Dato : 25-06-05 12:02

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Passer jo glimrende til dit navn - trist at sprede sådan noget... til en der beder om hjælp..

Det var da en pæn måde at sige tak for hjælpen på.....

Jeg søgte bare på google på index.dat og fandt siden frem...åbenbart
noget som spørgeren ikke kunne finde ud af. Da jeg intet kender til
index.dat filer skal jeg heller ikke gøre mig klog på om indholdet på siden
nu også var rigtigt. Men for fremtiden skulle man da måske holde sig tilbage
mht at hjælpe andre, hvis det er den tak man får...... Men som den klogÅge
du er, skulle du måske starte med at vejlede i stedet for at svine til.

Fra : Rado

Dato : 25-06-05 13:26

On Thu, 23 Jun 2005 11:50:13 +0200, "SpookiePower"
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

>Der er et ganske udemærket svar her -
>http://www.acesoft.net/delete_index.dat_files.htm

Hm, synes det ligner et af de sædvanlige tricks med at skræmme folk
til at købe noget overpriced software.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-06-05 13:15

Hej N. Foldager, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvad er det for en vigtig system-fil, indes.dat, der ligger der --
> blandt cookies?

Det er kun Windows, der mener, at de index.dat-filer vigtige.

Hvis du fra nu (dvs. et vilkårligt tidspunkt) ikke har brug for, at
systemet skal huske, hvad du har besøgt, hvad der er kommet af cookies
(alt efter om disse er slået til eller fra) etc. etc.

Et ekstra problem er, at de vokser i størrelse og tilsyneladende ret
tilfældigt. Ikke mindst den der ligger i (skift "Rudi" ud med eget
brugernavn)
"F:\Documents and Settings\Rudi\Lokale indstillinger\Temporary Internet
Files\Content.IE5\"

Min har gennem mere end en måned ligget fast på 688.128 bytes. Andre
gange kan man pludselig se den eksplodere fra min. 32 KB (det er dens
minimumsstørrelse) til flere megabytes på samme dag.

Som tommelfingerregel finder jeg mig i max 1 MB. Bliver den større,
sletter jeg alle index.dat-filer i et hug.

Metode:
Boot i fejlsikker tilstand og kun med kommandoprompt. Vent til den vil
logge dig ind, hvor du vælger administrator eller bruger med
administratorrettigheder.
Derefter falder den snart til ro i det "Documents and Settings"-dir, du
har valgt at logge på med.

Da den automatisk står på systemdrevet, kan man blot skrive (alle
kommandoer efterfulgt af et hyp på Enter, forstås):

cd \
og derved komme til roden af systemdrevet.

Så skriver jeg
dir index.dat /s

hvorefter alle index.dat-filer på systemdrevet vises. (Normalt er det
fuldstændig overflødigt, men man kan på denne måde se, hvilke filer man
gør noget ved med fx næste kommando).

Nå, intet andet end Windows' egne index.dat, hvorfor jeg laver en
del index.dat /s

Derefter lige en
dir index.dat /s

for at se om de som ønsket er slettet.

Genstart normalt. Under opstart laver Windows selv nogle nye index.dat-
filer, men disse er på dels 16 KB, dels 32 KB (de mindste størrelser
for diverse index.dat'er).

Det virker omstændeligt at læse men simpelt at gøre. Og der er ikke
nogle programmer, man skal stole på, ikke noget der blot erstatter
betydende koder med 0'er e.l. (dvs. at filerne med sådanne programmer
ikke bliver mindre).

Altså:
Boot i fejlsikker tilstand kun med kommandoprompt.
Log på som admin eller bruger med adminrettigheder.
Skriv ved prompten:
cd \
dir index.dat /s
del index.dat /s
dir index.dat /s
Genstart på normal måde.

(Og de to "dir index.dat /s" kan undværes, hvis man ikke lige først vil
se, hvad der slettes ved næste kommando og om man faktisk fik alle
slettet).
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rado

Dato : 25-06-05 13:29

On Thu, 23 Jun 2005 14:15:21 +0200, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

>Metode:
>Boot i fejlsikker tilstand og kun med kommandoprompt.

Man må vel kunne lave en bat fil man lige kan køre som gør det
automatisk?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-06-05 13:44

Hej Rado, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Man må vel kunne lave en bat fil man lige kan køre som gør det
> automatisk?

Det kunne man nemt. Men jeg har aldrig tjekket, om ens PATH indlæses,
når man starter i fejlsikker tilstand. Har nogen tjekket dette?

Hvis den ikke gør skal man lige memorere det directory/folder, som
prompten lægger sig i ved opstart i fejlsikker tilstand og smide bat-
filen dér.

(Nu ligger mine batfiler i G:\Bats, hvorfor det ikke ville være så
giftigt. Men ligger de et eller andet "dybt" sted, vil en lang
indtastning til batfilen være mere bøvlet end selve kommandoerne).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-06-05 13:52

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Men jeg har aldrig tjekket, om ens PATH indlæses, når man starter
> i fejlsikker tilstand. Har nogen tjekket dette?

Nå, det har jeg så

Den indlæses også ved opstart i fejlsikker tilstand med kommandoprompt.
Så har man sin batfolder i ens PATH, behøves ingen sære placeringer til
en sådan batfil.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 21:17

On Sat, 25 Jun 2005 14:51:31 +0200 skrev Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> .

>Nå, det har jeg så
>
>Den indlæses også ved opstart i fejlsikker tilstand med kommandoprompt.
>Så har man sin batfolder i ens PATH, behøves ingen sære placeringer til
>en sådan batfil.

Dejligt at se en fejlsikker Rudi....

VH Martin

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-06-05 16:32

Hej Martin Østerberg, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Dejligt at se en fejlsikker Rudi....

Man vender ryggen til et par dage og det vrimler med sarkasmer fra ens
såkaldte venner.

En dag vil jeg gribe dig i en theis og arkivere den. Dem, jeg har en
sådan på, holder pludselig inde med deres vittige bemærkninger

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 23-06-05 15:31

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote in message

> Denne fil:
>
> C:\Documents and Settings\Administrator\Cookies\index.dat

Du kan jo lure hvad der er i den
http://www.softwarepatch.com/software/indexdat.html

Men lad være at hente deres andre programmer...

Fra : N. Foldager

Dato : 23-06-05 19:26

Flemming Lynggaard:

> Du kan jo lure hvad der er i den
> http://www.softwarepatch.com/software/indexdat.html
>
> Men lad være at hente deres andre programmer...

Jo, nysgerrig er man jo. Men jeg er da ikke meget for at fyre den dér
WinSpy af. Hvad får jeg mon så på nakken?

(Hvem sagde paranoia? :)

Venlig hilsen

Niels Foldagerr