Startværdi i rullemenu, hentet fra databas~
Fra : John René Lauritzen

Dato : 23-06-05 08:31

Jeg laver en edit-side, hvor man kan rette felter i databasen.
Dvs. jeg har en masse text-felter hvis startværdi er hentet fra
databasen, og det går fint.

Problemet opstår når jeg vil lave en rullemenu hvis startværdi er
hentet fra databasen. Jeg kan godt finde ud af at give
rullemenuen en fast startværdi...

Håber på hurtig hjælp!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-06-05 09:03

John René Lauritzen skrev:

> Jeg laver en edit-side, hvor man kan rette felter i databasen.
> Dvs. jeg har en masse text-felter hvis startværdi er hentet fra
> databasen, og det går fint.

Hvilket sprog anvender du til at generere siden? (asp, asp.net, php, ?)

> Problemet opstår når jeg vil lave en rullemenu hvis startværdi er
> hentet fra databasen. Jeg kan godt finde ud af at give
> rullemenuen en fast startværdi...

Tricket er at sætte parameteren selected (xhtml: selected="selected") på
det optionpunkt der indholder startværdien. Det gøres ved at sammenligne
databaseværdien med listeværdierne mens de udskrives (bruger man asp.net
kan det klares automatisk).

Spørg i en passende serversidegruppe hvis du vil have hjælp til klare
problemet i dit konkrete sprog.

asp: <news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp>
php: <news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php>
asp.net: <news:dk.edb.programmering.dotnet>
Andre serversidesprog: <news:dk.edb.internet.webdesign.serverside>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tomasz Otap

Dato : 23-06-05 09:08

John René Lauritzen proclaimed as follows:
> [...]
>
> Problemet opstår når jeg vil lave en rullemenu hvis startværdi er
> hentet fra databasen. Jeg kan godt finde ud af at give

Hej John

Hvis du henter data ud fra databasen, bruger du nok en eller anden
serverside sprog. I din script skal du bare sammenligne hver værdi i
rullemenuen med den startværdi, som du har hentet i databasen. Er de
éns, udskriver du en " selected" i din <option>, ellers ikke noget.

Simpel eksempel i ASP, hvor variablen dbVal indeholder din startværdi:

<select>
<option value="fisk"<%if dbVal = "fisk" then%> selected<%end if%>> Fisk
<option value="sko"<%if dbVal = "sko" then%> selected<%end if%>> Sko
<option value="lyn"<%if dbVal = "lyn" then%> selected<%end if%>> Lyn
</select>

Det er egentligt også et problem, der hører til i serverside-grupperne,
fremfor HTML.

Aequitas sequitur funera