Lydighed ?
Fra : Bufas

Dato : 22-06-05 17:11

Hey alle !

Hva er lydighed ???

Her mener jeg, hva er din mening om lydighed ???

Der er jo forskel på om det er at hunden kommer når den kalder ( næsten da)
eller om man er super vinder i lydighed....

Jeg kunne godt tænke mig at høre hva lydighed er for dig og DIN hund....
???

Hva ville du evt. lave om næste gang du skal ha hund ???

Dette er et spørgsmål til alle der "orker" at svare...

jeg vil gerne høre alle slags personlige svar

Mange hilsner Bufas

Fra : Lene Hansen

Dato : 22-06-05 19:02

Min opfattelse af lydighed - af min egen hund - er at den skal komme når jeg
kalder og lære sit, dæk og den slags kommandoer. Og den skal lære at gå pænt
i en snor, det er vel også lydighed. Dog har min hund en dum vane med at
springe op ad folk når der kommer nogen, og da jeg har en stor
newfoundlænder er det absolut et problem. Og det har jeg aldrig kunnet komme
til livs, selv ikke i samråd med en erfaren hundesagkyndig. Nu er hun en
gammel hund og jeg har indstillet mig på at dette problem ikke kan fjernes
fra hende, men næste gang jeg får en hund, er det klart et problem jeg vil
til livs fra hvalp af. Og så bryder jeg mig ikke om at hunde tigger ved
bordet bla..Så for mig er lydighed at den skal lære at adlyde de simple
kommandoer.

M.v.h.

Fra : Jørgen

Dato : 22-06-05 20:29

Jeg garanter dig at du kan lære din hund ikke at springe op, hvis du
virkelig mener det
Der er ingen som en new til at behage sine mennesker, men samtidig meget
stædig hvis den har sat sig noget i hovedet og den får lov. Jeg tror du
kan lære den det på under 1 time

Hilsen
Jørgen

Fra : Robert Andersen

Dato : 22-06-05 22:28

> Hva er lydighed ???
>
> Her mener jeg, hva er din mening om lydighed ???

At min hund kommer når jeg kalder og iøvrigt efterlever de få kommandoer som
jeg har lært den.

et eks.
Jeg gik en tur med min rottweiler, "Sophy" der snart er 6 måneder gammel.
Hun gik løs og luntede lidt omkring da hun så en hare løbe ca. 80-100 foran
os. Hun satte selvfølgelig i spurt efter kræet, men stoppede og kom hen til
mig da jeg sagde "Sophy HER". Det synes jeg er godt klaret af en hvalp, vi
har hverken gået til hvalpe eller lydighedstræning.

/Robert

Fra : Pwh

Dato : 23-06-05 08:46

> At min hund kommer når jeg kalder og iøvrigt efterlever de få
> kommandoer som jeg har lært den.

Precis de samme krav jeg stiller til mine hunde.

> [...]
> ca. 80-100 foran os. Hun satte selvfølgelig i spurt efter kræet, men
> stoppede og kom hen til mig da jeg sagde "Sophy HER".

Flot klaret, hun skal nok blive en god hund

> Det synes jeg
> er godt klaret af en hvalp, vi har hverken gået til hvalpe eller
> lydighedstræning.

Det er skam heller ikke spor nødvendigt at gå til træning for at få
en lydig hund, jeg har ikke gået til træning med mine to Labkryds,
og de er da meget lydige.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 23-06-05 00:48

Bufas wrote:
> Hva ville du evt. lave om næste gang du skal ha hund ???

He he - ligesom alle de andre gange - "næste gang vil jeg have en lille
hvalp, så jeg ikke skal bruge oceaner af tid på at reparere på tidligere
ejeres fejltagelser - så er det kun mine egne fejl, og de er nemmere at leve
med" ( ja ja jeg ved det godt, jeg har en rygrad som en kogt makeroni
når jeg forelsker mig i en genbrugshund- så jeg får nok aldrig en 12 ugers
hvalp)

Men nu arbejder vi, Philana og jeg, stadig på at komme når der bliver
kaldt - hver gang og ikke kun når man lige synes man har tid, holde op med
at bide i snørrebånd, sko, bukseben, snor og gå fuldstændig bananas hver
gang vi skal ud og især arbejder vi på at hilse pænt på fremmede mennesker,
der kommer her i huset, uden at knurre og gø af dem.

Lydighed er for mig, som hyrdehundeejer, ikke totalt underdanighed. Jeg
nyder en hund der tænker og resonerer selv, men bliver skidt tilpas når en
hund underdanigt kryber for sin ejer. Men en glad hund der stolt og med iver
følger ordrer, er herligt så længe hunden gør det fordi den kan lide det og
af kærlighed til og respekt for sin ejer. Når en hund viser åbenlys angst
for sin ejer, og ser ud som om den kun udfører ordren fordi den ellers vil
få et drag over nakken, har jeg mest lyst til at fjerne hunden.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hansen

Dato : 23-06-05 07:43

Bufas <bufas@MØGhund.dk> wrote in message news:<Xns967DB901140FCbufasMGhunddk@62.243.74.162>...
> Hey alle !
>
> Hva er lydighed ???
>
> Her mener jeg, hva er din mening om lydighed ???

Max point i den klasse man træner i feks for mit vedkommende 150 i DcHs
c-klasse (vi er der ikke helt i nu Mangler 3,1 point)

Hilsen Hansen

Fra : Simon

Dato : 23-06-05 08:43

> Hva er lydighed ???
>
> Her mener jeg, hva er din mening om lydighed ???

Hurra! Det her er lige så godt som de der "feriehæfter" med opgaver, jeg
altid fik, da jeg var lille Har virkelig savnet dine udfordrende
spørgsmål, Bufas. Tillykke med dine fine lpresultater, for øvrigt

> Der er jo forskel på om det er at hunden kommer når den kalder ( næsten
> da)
> eller om man er super vinder i lydighed....

Ja - stor, stor forskel! Lydighedsøvelser er for mig cirkuskunster, som
hunden udfører for at opnå noget af mig, f.eks. bold eller godbid - så i
"lydighedstræningen" er det mig, der er meget, meget lydig (god til at
belønne) ellers er der kontant afklapsning fra hunden, fordi intensiteten og
præcisionen i øvelsen falder, når man ikke belønner for de rigtige
kriterier.

Jeg vil helst heller ikke høre for meget om "lederskab", men hellere en
slags forældre eller mentorrolle for hunden, hvor man konstant opfordrer den
til at samarbejde og ønske kontakt med føreren. Ved hjælp at vejledning og
ros, viser jeg den så, hvad jeg ønsker af den.

Grunden til at mange hunde er "ulydige" er jo simpelthen, at de ikke aner,
hvad de skal gøre istedet for det, vi ikke ønsker. De mangler konsekvens og
klare vejledninger fra føreren og gør derfor kun det, der betaler sig for
dem. F.eks. i spørgsmålet om at hoppe op - hvis hunden halvdelen af tiden
belønnes for at hoppe op (ved kontakt og f.eks. kæl), så er den jo lydig
(mod de almene læringsregler), når den hopper op.

I det hele taget er hunde jo sådan indrettet, at de følger deres drifter og
instinkter og derudover gør, hvad der betaler sig for dem. Hver gang vi
beder dem om noget, står de overfor et valg - hvad får de ud af at gøre
det, vi beder dem om? Hvad får de ud af at lade være? Det, der bedst kan
betale sig, er det hunden gør

> Jeg kunne godt tænke mig at høre hva lydighed er for dig og DIN hund....
> ???

For mig er lydighed, den sport jeg udøver med mine hunde. Jeg vil ikke have
en hund, der er lydig i den forstand, at den ikke gør noget uden at have
fået lov. Jeg har to hunde, Robin, der er super duper i en lydighedsring
(har bestået DKK's klasse 3), men hamrende ulydig uden for en
konkurrencebane. Han er terrier og gør kun, hvad der kan betale sig for ham
Kimmi derimod er ikke nær så god i ringen (endnu), til gengæld er hun
noget mere lydhør udenfor banerne. Hun kommer meget nær mit ideal - forstået
på den måde, at hun kommer, når jeg kalder, kan gå løs næsten alle steder og
kan dækkes af og blive, når der er brug for det. Oveni er hun sikker på sig
selv og kan derfor tages med overalt. En kommando har hun dog lært, nemlig
"nej" (dvs. stop det du er igang med og afvent anden instruktion). "Nej" er
indlært positivt - en art "doggy zen" - opgiv det du er igang med og få
noget bedre af mig.... i og med at hun kan den kommando, behøver jeg ikke så
meget andet til daglig - hun kan stoppes i voldsom leg, på vej efter f.eks.
rådyr, når hun hopper op osv. En anden ting, jeg har god gavn af, er "gå op
i kurven" - for så slipper man for tigning ved bordet, vildt ræs, når der
kommer gæster osv.
Jeg har altså ikke gjort en masse ud af at "forbyde" ting, men i stedet lært
hende nogle andre ting, der forhindrer hende i at gøre de ting, jeg i nogle
situationer, ikke ønsker.

Jeg er absolut ikke selv lydig - og kender ingen andre levende væsener, der
er det - jeg har set hunde, der er underdanige eller kuede - og det ønsker
jeg bestemt ikke af mine hunde. Kimmi træner i øvrigt også
redningshundeprogrammet og der er det ikke ønskeligt med en for "lydig"
hund, da den skal kunne udføre et selvstændigt stykke arbejde. Hvis hunden
har fært af en figurant og hundeføreren kalder den ind - hvem skal bestemme
i den situation?

> Hva ville du evt. lave om næste gang du skal ha hund ???

Jeg vil helt sikkert træne mere på ro, dvs. at hunden kan slappe af, uanset
hvad der sker omkring den. Kimmi kan kun, hvis hun kommer i bur,
desværre....

> Dette er et spørgsmål til alle der "orker" at svare...

Ja da, flere af den slags!

Trine, med sommerferie

Fra : Clas Lau

Dato : 23-06-05 09:46

lydighed... tja, herhjemme indlærer vi en speciel kommando som vi forventer
at alle hundene adlyder. Når kommandoen "ta postbuddet" lyder skal hundene
løbe ud til postbuddet, og kontrolllere om poster har rude kuverter med. Er
dette tilfældet er det signall til at bide dem i benet... :)

I kan ellers tro at det er blevet billigt at bo hos os...

Zappa og Clas

Fra : tina

Dato : 23-06-05 12:15

> [...]
> da)
> eller om man er super vinder i lydighed....

Min mening om lydighed er når hunden følger sin ejer, og gør de ting man har
lært den. Mine egne erfaringer siger mig at bruger man meget tid sammen med
sin hvalp og giver den meget kærlighed og opmærksomhed, bliver den meget
villig til at lystre ejeren og lærer hurtigt.

> Jeg kunne godt tænke mig at høre hva lydighed er for dig og DIN hund....
> ???

Lydighed for mig er at min hund kommer med det samme når jeg kalder, glad og
frejdigt "og siger hvad er der mor" Lydighed for mig er også når andre hunde
vil have kontakt at jeg kan bede min blive og han bliver eller give lov
selvfølgelig. Lydighed er at han kan gå uden snor uden at genere andre
mennesker eller dyr. Lydighed er at han kan slippes løs og aldrig forsvinder
ud af syne. Lydighed er at skal hunden tisse venter jeg da på han får
tisset. Lydighed er at jeg lytter og aflæser hundens signaler.
Lydighed er vel en slags gensidig respekt.

> Hva ville du evt. lave om næste gang du skal ha hund ???

Jeg vil helt klart gå til hundetræning, det har jeg aldrig prøvet før, men
syntes det må være en spændende udfordring. Har ind imellem til udstillinger
stået og set på lydigheds konkurencerne, det kunne jeg virkelig godt tænke
mig. Agility kunne også være skægt.

Tina

Fra : jopa

Dato : 23-06-05 23:41

Bufas skriblede bla:

> Her mener jeg, hva er din mening om lydighed ???

Lydighed er for mig når jeg har lært min schæfer kun at bide Jehovas
vidner,
og ikke posten

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 24-06-05 19:38

On Fri, 24 Jun 2005 00:40:39 +0200, "jopa" <john@zora.invalid> wrote:

>Lydighed er for mig, når jeg har lært min schæfer kun
>at bide Jehovas vidner og ikke posten.

Jaaaa..
Hvordan gør man dét? Er der nogle
specielle træningsmetoder?

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de behandler deres dyr.
Mahatma Ghandi

Fra : jopa

Dato : 24-06-05 19:47

x Vuf x skriblede bla:

> Jaaaa..
> Hvordan gør man dét? Er der nogle
> specielle træningsmetoder?

Det var faktisk så sjovt for et par søndage siden.
Da troppede de op og min schæfer (6mdr) gøer og virker utroligt agressiv
overfor personer der vil ind hos os, og det ville netop Jehovas vidner den
søndag og jeg måtte holde hunden kraftigt tilbage.

Det skal siges at den er rimelig skarp dens alder taget i betragtning.
De nåede knapt at sige det sædvanlige pladder, og jeg sagde at nu kunne
jeg
snart ikke holde hunden mere hvorefter de bakkede med lynets hast ud til
deres bil med diverse hæfter i hånden.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk