MS Windows
briani 27239
Opdatering af Win XP Pro inden orme kommer~
Fra : BART

Dato : 22-06-05 16:42

Hej med jer.

Hvor hurtig skal man være med at opdatere windows xp pro inden man risikerer
orme ind ad hullerne??

Er det bedst at man venter med at installere driver til netkortet (til adsl)
og først installere norton antivirus 2005 og når man h ar installeret driver
til netkort hasteopdatere antivirusprogrammet (live update) hurtigst muligt
og derefter opdatere windows xp via automatisk opdatering eller via windows
update?
Det anbefaler en ven mig at gøre.

Er automatisk opdatering (som kommer lidt senere efter at have installeret
windows xp pro og koblet til internet) som klikkes ved højre side på
proceslinien (nederst højre hjørne del af skrivebordet) eller er det bedst
at starte windows update via startmenuen og opdatere systemet der?

Vh. Bart

Fra : Troels Vognbjerg

Dato : 22-06-05 17:21

Jeg vil anbefalde dig at du går ind på microsofts hjemmeside for at
download Service Pack 2 og brænder den på en CD.
(http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a)

Når du så går igang med at geninstallere windows tager du
netværksstikket ud og sætter først stikket i igen når du har installere
SP2 og aktiveret dens firewall. (Så skulle du være rimelig sikret,
bemærk dog at du stadigvæk skal ind på Windows Update)

--
From:
Troels Vognbjerg

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-06-05 22:52

Troels Vognbjerg skrev

> [...]
> installere SP2 og aktiveret dens firewall. (Så skulle du være rimelig
> sikret, bemærk dog at du stadigvæk skal ind på Windows Update)

Det skader bestemt ikke at slukke for diverse unødvendige
tjenester/protokoller inden man går på nettet.
Vejledningen her er ganske glimrende og let anvendelig:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Mickel Hedemand

Dato : 23-06-05 10:14

> Det skader bestemt ikke at slukke for diverse unødvendige
> tjenester/protokoller inden man går på nettet.

Korrekt, men man skal lige være sikker på, hvad der er unødvendigt og hvad
der ikke er.

> Vejledningen her er ganske glimrende og let anvendelig:
> http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf

Den er da udemærket som inspiration, men hvis man som begynder ikke helt
forstår, hvad han skriver, kan man let komme til at slå for meget fra.
Systemgendannelse har f.eks. (efter have fulgt med her i gruppen)
tilsyneladende reddet mange computere fra en komplet geninstallering.

Det er en sjov blanding af budskab til let øvede og til nørder. Han
forklarer f.eks., at registreringsdatabasen redigeres ved start -> kør ->
regedit, men han får ikke lige forklaret, hvad IPSEC Policy Agent eller
SMB/CIFS-protokollen gør godt for og giver af problemer.

Jeg kan forestille mig, at en let øvet, der går i kast med hans forslag, kan
få problemer med at komme ordentligt på nettet bagefter. Specielt, hvis
han/hun har en usædvanlig opkobling eller skal bruge computeren til at tilgå
netværket på sin virksomhed.

Så jeg vil da sige, at det er en stribe meget interessante forslag, men man
skal holde tungen lige i munden. Og især lige systemgendannelsen skal man
nok lade være slået til (hvis man ikke har en anden system-backup), inden
man piller løs...

- Mickel

Fra : Jacky Hansen

Dato : 23-06-05 10:18

"Troels Vognbjerg" <troels@NOSPAM.kollegie6400.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SP2 og aktiveret dens firewall. (Så skulle du være rimelig sikret,
> bemærk dog at du stadigvæk skal ind på Windows Update)

Det samme kan du gøre med Norton Antivirus. bare gå ind på deres hjemmeside,
og hente den seneste virusdefinition under "download virus definitions" og
så over på en skive med den.

Mvh
Jacky