Flåter
Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 22-06-05 06:25

Hej gruppe

Hvordan er det nu med katte og flåter?

Vi fandt for nylig en flåt i ansigtet på vores kat Lukas. Det lykkedes
min kæreste at fjerne den, men skal man nu være ekstra opmærksom på om
han får en infektion, og hvordan viser det sig eventuelt?

Når man som menneske får en flåt, er det jo vigtigt at fjerne den
hurtigst muligt, samt være opmærksom på bestemte symptomer (borelia).
Gælder noget lignende for katte? Det er jo lidt svært at se om der har
gemt sig en flåt i pelsen.

Mvh. Kasper

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 22-06-05 14:41

Hej Kasper
Hvis din kat er fritgående, er der stor risiko for at den får flåter.
Kig den igennem hver dag. Fjern djævlen med en flåttang, flåt-koben
eller pincet, som hvis det er på et menneske. Dup derefter med
Klorhexidin. Katte kan godt få borelia, men det er ikke så ofte som hos
mennesker.
Du kan forebygge flåt og lopper med Frontline on Pour. Købes hos
dyrlægen, apoteket og dyrhandlen.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 22-06-05 15:49

Tak for svaret

> Hvis din kat er fritgående, er der stor risiko for at den får flåter.

Den er inde/ude nogenlunde som det passer den

> [...]
> eller pincet, som hvis det er på et menneske. Dup derefter med
> Klorhexidin. Katte kan godt få borelia, men det er ikke så ofte som hos

OK. Så må vi jo bare tage den store pels-rode tur Men godt at
borelia er endnu sjældnere hos katte, for det er sikkert let at overse
en flåt.

> Du kan forebygge flåt og lopper med Frontline on Pour. Købes hos
> dyrlægen, apoteket og dyrhandlen.

Det må jeg huske næste gang. Troede faktisk kun at Frontline forebyggede
lopper, og kunne bruges til at fjerne flåter. Det loppemiddel vi bruger
lige nu, fordi apoteket anbefalede det og sagde det var billigst:
Advantage Vet. Virker vist kun mod lopper. Den forskel kunne de da godt
have informeret om.

Mvh. Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 15:59

Kasper G. Christensen" <news1@kaspershjemmeside.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige nu, fordi apoteket anbefalede det og sagde det var billigst:
> Advantage Vet. Virker vist kun mod lopper. Den forskel kunne de da godt

Jeg har brugt Frontline på vores katte, også i håbet om at det kunne
afhjælpe flåter, men de har nu været angrebet alligevel. Næste gang kigger
jeg efter et andet middel.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Battlefield´s

Dato : 23-06-05 12:35

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har brugt Frontline på vores katte, også i håbet om at det kunne
> afhjælpe flåter, men de har nu været angrebet alligevel. Næste gang kigger
> jeg efter et andet middel.

Hej
Jeg bruger Frontline Spray (altså ikke Pour On) både på katte og hunde, her
i huset. Det virker fint, selvom hundene (der plejer at få masser af flåter
hvert år) kommer i skoven hver dag, har vi kun haft ganske få flåter på dem.
Sprayen skal gives ca. hver 3. uge for at virke optimalt.
Hilsen Vibeke
Battlefield´s

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-05 13:02

Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dem.
> Sprayen skal gives ca. hver 3. uge for at virke optimalt.

Ok, den har jeg også haft kig på. Den vil jeg prøve og købe næste gang. Pour
On har været effektivt nok til at forebygge lopper, men altså ikke flåter.
Vi bor lige ved lille skov + mose, så på den måde har kattene nok ikke været
slemt angrebet, men jeg har da fjernet et par flåter om ugen. Dvs. kun på to
af vores katte, de andre to har jeg ikke observeret noget på. Måske har de
pillet nogen flåter ud selv, hvis der altså har været noget på dem. Vi
tjekker dyrene dagligt.

Jeg hader de kryb ! Havde en siddende i min navle for nyligt. Stor panik.
Den var heldigvis død og lettere indtørret, da vi endelig fik den pillet ud.

Jeg må i gang med, at spise noget hvidløg.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

--