Rumflyvning på magnetfelt
Fra : Søren Søndergaard

Dato : 21-06-05 21:31

Rumelevatoren har jo været vendt i dette forum og det var jo et
tankevækkende emne til basisforståelse af tyngdemekanikken og rumflyvning.

Og så er det faldet mig ind dette med at satellitter taber banen når de
løber tør for brændstof;

Kunne man ikke øge satellittens hastighed ved at skabe et elektromagnetisk
felt som på passende vis påvirkedes af jordens magnetfelt?

Jeg er klar over at kraften vil være temmelig lille, men i de rumlige
omgivelser har det vel også ret.

Er der nogen der kan forklare mulighederne eller tåbelighederne i det.

MVH
Søren Søndergaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-05 21:39

Søren Søndergaard skrev:

> [...]

> Kunne man ikke øge satellittens hastighed ved at skabe et elektromagnetisk
> felt som på passende vis påvirkedes af jordens magnetfelt?

Måske, men det kræver jo også brændstof.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 21-06-05 22:10

> Måske, men det kræver jo også brændstof.

Der kræves energi men ikke nødvendigvis brændstof.
El fra solpaneler skulle vel være tilstrækkeligt.

/Søren

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 21-06-05 22:24

Fandt følgende på G

http://www.phy6.org/earthmag/magnQ&A1.htm#q7

under FAQ 7.

Jeg kan fint acceptere at kraften er lille og ville i så fald godt tænke mig
at vide hvor lille?

Endelig at vide hvor det var mest effektivt at bruge metoden; om der er over
ækvator eller over polerne ?

/Søren

Fra : Filip Larsen

Dato : 21-06-05 23:04

Søren Søndergaard skrev

> [...]
> felt som på passende vis påvirkedes af jordens magnetfelt?
>
> Jeg er klar over at kraften vil være temmelig lille, men i de rumlige

Prøv at søg efter Space Tether Experiment:

http://www.google.com/search?q=space+tether+experiment

Mvh,
--
Filip Larsen