Gamle trompeter
Fra : kat6@email.dk

Dato : 02-06-01 17:38

Er der nogen der ved noget om gamle trompeter?
Jeg har købt en på auktion og vil gerne vide lidt mere om den.
Den er bygget af Carl Møller i AArhus (tysk ø) og er med "gammeldags"
drejeventil-system, med masser af "krumelyre" og siseleringer (uklar
på stavemåde)
NB. Jeg ved at ventilsystemset blev opfundet i 1820, og jeg vil selv
skyde på at den er fra en gang i 1800-tallet.
Hvornår blev trykventil-systemet opfundet? -Kan hjælpe til med at
datere instrumentet.

Gert

Fra : Peter Laustsen

Dato : 02-06-01 20:58

Hej!

Jeg kan kun sige at systemet med drejeventiler er yderst eftertragtet af
mange.
Det går hurtigere med rotary-ventiler når du skal spille, længden for
"trykket" er nemli' mindre..
Når den er så gammel skal du vel også gi' en anseelig sum for?

Jeg spiller selv Eb-Tuba og hungrer efter en ny tuba med drejeventiler, dem
kan man nemli' spille hurtigere med...

--

Venlig hilsen
Peter Laustsen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 04-06-01 00:34

> Det går hurtigere med rotary-ventiler når du skal spille,
> længden for "trykket" er nemli' mindre..

Dette gør ikke så meget på trompeter, hvor vandringen i forvejen er
meget kort. Drejeventiler er desuden strammere at trykke ned, men de
er dog nemme at vedligeholde.

> Jeg spiller selv Eb-Tuba og hungrer efter en ny tuba med
> drejeventiler, dem kan man nemli' spille hurtigere med...

Hehe... jeg har selv spillet Bb-tuba. Der kunne jeg også godt have
brugt nogle drejeventiler. Jeg har dog skiftet til bastrombone, så
nu jeg har to af dem.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk