FireFox og en "rich sugar daddy" i ryggen
Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-06-05 19:52

"A lot of people don't like our ads, which is sad as we don't have a
rich sugar daddy like the Mozilla Foundation. They [the Mozilla
Firefox team] don't have to think about money as they're being
funded. We're not being funded," said von Tetzchner.
-- http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39204643,00.htm

Holder det med "rich sugar daddy"? Nogen der ligger inde med
læsestof omkring Mozilla Foundations økonomiske/organisatoriske
forhold?

--
What is life, except excuse for death,

http://www.opera.com/products/desktop/compare/

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 21:40

Christian Bohr-Halling wrote:
> Holder det med "rich sugar daddy"? Nogen der ligger inde med
> læsestof omkring Mozilla Foundations økonomiske/organisatoriske
> forhold?

Mon ikke han taler om de forskellige firmaer der støtter
Mozilla-projektet? Tror i hvert fald ikke, det er de forskellige
donationer fra brugerne han mener.

Her står der i hvert fald lige om de "partnerships"
Mozilla-organisationen har:
http://www.mozilla.org/foundation/partnerships.html
Og med firmaer som IBM, Sun og Red Hat kan man da ikke udelukke, at de
vel har en fin økonomi. På den anden side tror jeg heller ikke de har
mere end nødvendigt, da de jo ikke er ude på at få store penge mellem
hænderne.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-06-05 23:19

Ulrik Skovenborg <"skovenborg hos gmail dot com"> posting:

>http://www.mozilla.org/foundation/partnerships.html

Har også været på den side, men det er ikke det store, de skriver om
sig selv.

>Og med firmaer som IBM, Sun og Red Hat kan man da ikke udelukke, at de
>vel har en fin økonomi. På den anden side tror jeg heller ikke de har

Kunne være interessant at vide, hvad de penge reelt går til.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-06-05 23:57

Den 22-06-05 00.18 skrev Christian Bohr-Halling følgende:

> Kunne være interessant at vide, hvad de penge reelt går til.

Mon ikke de ansatte skal have løn? Hostingen af hjemmesiderne koster
sikkert også lidt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Carl Drud

Dato : 21-06-05 21:45

Christian Bohr-Halling wrote:

> Holder det med "rich sugar daddy"? Nogen der ligger inde med
> læsestof omkring Mozilla Foundations økonomiske/organisatoriske
> forhold?

Det har Jon von Tetzchner vel? Eller er det stadig for "varmt" i deres
marketingsafd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Foundation

Carl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-06-05 22:11

On Tue, 21 Jun 2005 20:52:05 +0200, Christian Bohr-Halling
<nospam@direkte.org> wrote:

> http://news.zdnet.co.uk/0,39020330,39204643,00.htm

Sikke dog en gang uklædelig klynk.

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-06-05 23:18

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> posting:

>Sikke dog en gang uklædelig klynk.

Jeg tænker ofte det samme, når jeg læser Asa Dotzlers tekster
(http://en.wikipedia.org/wiki/Asa_Dotzler):

- FireFox er ikke så sikker, som
http://www.mozilla.org/products/firefox/ gør sig til
Respons: http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/007986.html
Det er også fordi, vi har så mange flere brugere, så derfor
er/findes der flere sikkerhedsfejl? Hm, hvordan er det så
forskelligt fra IE, som også har mange brugere?

- Der sker en misforståelse i Oslo ang. en PCWorld-artikel, og
straks bliver det til en løgn (en misforståelse kunne der ikke være
tale om):
http://weblogs.mozillazine.org/asa/archives/008289.html

Og så har Doug Turner også været ret sjov at læse:
-<http://stuff.techwhack.com/archives/2004/12/10/opera-vs-mozilla-minimo/>...
ligesom han aldrig har hørt om Opera + alle de "nye" ting, han er
ved at opfinde, findes allerede i Opera.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-06-05 23:35

On Tue, 21 Jun 2005 23:11:00 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Sikke dog en gang uklædelig klynk.

Jeg tænkte det samme. Vi taler om et softwarefirma, der går ind i
industrien, og derefter brokker sig over at andre firmaer ikke forærer
dem penge, kildetekst og reklame.

Derudover lader det til at de spekulerer i at så tvivl om enhver
statistik på nettet for at folk altid kan sige "Vi ved jo ikke om de
tal er gode nok - der kan være så meget galt - det kunne jo tænkes, at
langt de fleste folk i virkeligheden bruger Opera!". Det er en tilpas
vag og lummer anklage (".. could mean ..") - på den anden side bliver
jeg sikkert talt med som aktiv Opera-bruger, fordi min mobiltelefon er
pre-shipped med Opera (hvilket der så betales indirekte gennem
mobilproducenten).

Statistikker kan i øvrigt sagtens tage højde for prefetch-requests fra
Firefox-brugere - det er blot at tjekke efter "X-moz:
prefetch"-headeren.

Af fare for at blive angrebet bliver jeg næsten nødt til at
understrege, at jeg ikke har noget imod Opera-brugere. Det virker som
oftest som et fornuftigt og forståeligt valg, de har foretaget.

--
- Peter Brodersen

Fra : Chr. Bohr-Halling

Dato : 23-06-05 08:51

On Wed, 22 Jun 2005 00:34:53 +0200, Peter Brodersen <usenet2005@ter.dk>
wrote:

> Jeg tænkte det samme. Vi taler om et softwarefirma, der går ind i
> industrien, og derefter brokker sig over at andre firmaer ikke forærer
> dem penge, kildetekst og reklame.

Hvor brokker de sig over det? Det er en forklaring af, at OS faktisk er en
virksomhed og ikke bare kan give deres program væk. Enten skal du betale
for programmet, eller 2) så skal du leve med en mindre reklamelinje.

> [...]
> tal er gode nok - der kan være så meget galt - det kunne jo tænkes, at
> langt de fleste folk i virkeligheden bruger Opera!". Det er en tilpas

Og det finder du tilsyneladende meget irriterende, at statistik ikke
nødvendigvis giver et klart billede.

> [...]
> jeg sikkert talt med som aktiv Opera-bruger, fordi min mobiltelefon er
> pre-shipped med Opera (hvilket der så betales indirekte gennem

Ja, og jeg bliver talt med i de mange, mange downloads, FF har haft.

> Statistikker kan i øvrigt sagtens tage højde for prefetch-requests fra
> Firefox-brugere - det er blot at tjekke efter "X-moz:
> prefetch"-headeren.

At kunne vs. at gøre.

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/m2/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-06-05 15:00

On Thu, 23 Jun 2005 09:51:13 +0200, "Chr. Bohr-Halling"
<nospam@direkte.org> wrote:

>Og det finder du tilsyneladende meget irriterende, at statistik ikke
>nødvendigvis giver et klart billede.

Selvfølgelig giver de ikke et 100% klart billede. Det gør ingen
statistikker. Men derfor kan de stadigvæk give et omtrentligt billede
af situationen.

Det lader tillige som om at prefetch-bekymringen er temmeligt
overdrevet. Googler jeg fx efter mit eller dit navn, bliver ingen
links prefetched. Googler jeg efter CNN, bliver kun første link
prefetched.

>Ja, og jeg bliver talt med i de mange, mange downloads, FF har haft.

Firefox bliver ikke bedre af den grund. De får ikke penge af at du
downloader den. Opera har derimod tjent på min mobiltelefon.

>At kunne vs. at gøre.

Det lader i hvert fald ikke til at Opera har tænkt sig at være en del
af løsningen ved at henvise til det. Det virker som om, de har det
bedre med at der er en masse usikkerhed derude.

--
- Peter Brodersen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 23-06-05 16:02

Peter Brodersen <usenet2005@ter.dk> posting:

>Det lader tillige som om at prefetch-bekymringen er temmeligt
>overdrevet. Googler jeg fx efter mit eller dit navn, bliver ingen
>links prefetched.

Nok kun et fåtal, der søger efter lige netop det.

>Firefox bliver ikke bedre af den grund. De får ikke penge af at du
>downloader den. Opera har derimod tjent på min mobiltelefon.

Ja, og når Nokia indgår i et samarbejde med Mozilla, så har jeg
betalt det via min Nokia-telefon (hvis jeg havde en sådan).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-06-05 19:48

<nospam@direkte.org> wrote:

> Og det finder du tilsyneladende meget irriterende, at statistik ikke
> nødvendigvis giver et klart billede.

Det er jo et eller andet sted Operas egen skyld. De kunne jo bare have
ladet være med at lave en browser, der påstår, den er en anden. I det
mindste ku' de lade være med at klynke over statistikkerne bagefter.

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 22-06-05 18:21

Christian Bohr-Halling skrev:

> [...]
>
> Holder det med "rich sugar daddy"? Nogen der ligger inde med
> læsestof omkring Mozilla Foundations økonomiske/organisatoriske

Kan ikke lige huske det, men da netscape i sin tid blev opløst, gik der
en hel del udviklingstimer og støttedollars til the mozilla foundation.
Det er en non-profit org. men de har da fået en del penge igennem
tiden.

Claus