Voldelige kvinder
Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 18:58

I det nyeste nummer af månedsmagasinet In, som vist udkommer torsdag, er
en nogle tankevækkende artikler om kvinders brug af vold og psykisk
terror i parforhold.

Blandt andet refereres canadiske og amerikanske undersøgelser, som
viser, at flere mænd end kvinder udsættes for vold i familien, og
kvinder langt oftere end mænd bruger våben.

Der er også nævnt nogle tegn på, at man kan blive eller er voldelig.
Tegnene er:
1. Man slår eller har lyst til at slå sin partner.
2. Man truer sin partner med at gå og tage børnene med, eller man kunne
finde på at true med det.
3. Man bruger eller tænker på at bruge sex for at få sin vilje, herunder
udtaleler a la "Der lukket for det varme vand. så længe du..."
4. Man føler sig af og til så spærret inde i sig selv og sine egne
følelser, at man er ved at sprænges, og den eneste vej ud er at
afreagere ved at gøre skade - fysisk eller psykisk - på sin partner.
5. Man kan blive så rasende, at man ikke ved, hvad man gør, også selvom
man bliver ked af det bagefter.
6. Man føler ikke, man kan nå sin partner med ord og/eller følelser.
7. Hvis partneren har børn fra et tidligere forhold, føler man trang til
at slå de børn eller på anden måde skade dem, eller man føler, de børn
tager partneren fra én.
Hvis man kan genkende disse tegn hos sig selv, er der brug for at
arbejde med balancen i parforhold - og søge professionel hjælp f.eks.
hos lægen eller en psykolog.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 24-06-05 18:27

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> I det nyeste nummer af månedsmagasinet In, som vist udkommer torsdag, er
> en nogle tankevækkende artikler om kvinders brug af vold og psykisk
> terror i parforhold.

Det er dybt kontroversielt at antyde at fysisk vold har
noget som helst tilfælles med psykisk vold. Dansk lovgivning
forholder sig jo til førstnævnte men ikke til sidstnævnte,
og derfor har vi almindelige dødelige bare at bøje os i
støvet for de al-vise lovgivere, og acceptere at der er tale
om to vidt forskellige fænomener, som kun ved et lingvistisk
tilfælde begge betegnes med order "vold".

> Blandt andet refereres canadiske og amerikanske undersøgelser, som
> viser, at flere mænd end kvinder udsættes for vold i familien, og

Fysisk vold? Det tror jeg ikke på.

Det ville dog ikke overraske mig om kvinderne ender i
overtal, i en statistisk opgørelse, hvis man tæller både
fysisk og psykisk vold mod ægtefæller/samlevere. Primært af
den simple grund at det er lettere at slippe afsted med
psykisk vold (og sekundært fordi det er langt mere
acceptabelt at kvinder er ofre for overgreb - af en hvilken
som helst karakter - end at mænd er det).

> kvinder langt oftere end mænd bruger våben.

Det har jo en ganske naturlig & biologisk forklaring: En
almindelig mand har ikke *brug* for et våben, hvis han vil
gøre fysisk vold på en almindelig kvinde.

Det er urimeligt at forsøge at antyde at kvinder skulle være
moralsk ringere end mænd, fordi de langt oftere bruger våben.

> Der er også nævnt nogle tegn på, at man kan blive eller er voldelig.
> Tegnene er:
[...]

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-06-05 19:19

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Fysisk vold? Det tror jeg ikke på.

Hvorfor ikke? Fordi du har nogle fordomme om svage kvinder og stærke mænd?

> Det ville dog ikke overraske mig om kvinderne ender i overtal, i en
> statistisk opgørelse, hvis man tæller både fysisk og psykisk vold mod
> ægtefæller/samlevere.

Så vidt jeg har forstået, fortæller undersøgelserne kun om fysisk vold.

> Det er urimeligt at forsøge at antyde at kvinder skulle være moralsk
> ringere end mænd, fordi de langt oftere bruger våben.

Det antydes ikke. Kvindernes brug af våben benyttes som forklaring på,
at kvinder er skyldige i forholdsvis mange tilfælde af grov vold.

Med venlig hilsen
Børge