Div tilpas højde til siden
Fra : Kasper Lindberg

Dato : 21-06-05 16:04

Hej NG

Jeg er begyndt på at omskrive siden www.1vangede.dk fra frames til div.
mit foreløbige forsøg kan ses på
http://www.1vangede.dk/testarea/divside/index.asp

Siden er bygget op som:

mit problem er at menuen i venstre side ikke har samme højde som selve
siden.
sidens indhold vil variere så jeg kan ikke "bare" sætte en fast højde.

hvordan tvinger man en div til at fylde mere end hvad indholdet (+padding)
gør?

/Kasper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-05 16:13

Kasper Lindberg wrote:

> Siden er bygget op som:

> mit problem er at menuen i venstre side ikke har samme højde som selve
> siden.
> sidens indhold vil variere så jeg kan ikke "bare" sætte en fast højde.

I stedet for at lægge baggrundsfarve på menuen, skal du lave en bg.gif med
bredde som menuen og højden 1px. Læg den ind som baggrund på hele siden:

body {
background: url(bg.gif) top left repeat-y;
}

Derefter skal du huske at definere en bredde på din venstre-floatede
menu-div. Ellers kan indholds-div'en ikke komme op ved siden af.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 21-06-05 20:08

> [...]
>
> body {
> background: url(bg.gif) top left repeat-y;

Det vil jeg så gøre

> Derefter skal du huske at definere en bredde på din venstre-floatede
> menu-div. Ellers kan indholds-div'en ikke komme op ved siden af.

kun menuen?

jeg var nødt til at definere bredden på begge for at få det til at virke.

jeg satte menuen til 100px, og indholds-diven til 80% af skærmen, men hvis
siden har en brede der er mindre end 800 px vil indholds-diven hoppe ned.

hvordan sikrer jeg mig at det ikke sker?

/Kasper

Fra : Christoffer

Dato : 21-06-05 20:32

> jeg satte menuen til 100px, og indholds-diven til 80% af skærmen, men hvis
> siden har en brede der er mindre end 800 px vil indholds-diven hoppe ned.
Hvorfor sætte 80% på indholddiven?
Uden vidde-angivelse vil div'en så ikke automatisk optage den resterende
plads i browseren?

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-05 21:16

Kasper Lindberg wrote:

> [...]
>
> jeg satte menuen til 100px, og indholds-diven til 80% af skærmen, men
> hvis siden har en brede der er mindre end 800 px vil indholds-diven

I stedet for at sætte en bredde på indholds-div'en, så giv den en
padding-left lig med menuens bredde plus lidt mere, så teksten ikke breder
sig ind under menuen der nede hvor menuen er slut:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#topmenu

Derved får siden fuld fleksibilitet i forhold til browservinduets bredde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 21-06-05 22:50

> [...]
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp#topmenu
>
> Derved får siden fuld fleksibilitet i forhold til browservinduets bredde.

Så tror jeg den er der

Det ser ordentligt ud og det ser ud som om elementerne bliver hvor de skal.

Jeg takker for hjælpen.

/Kasper