DMI's serviceniveau for sejlere ...
Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 10:17

Til generel orientering for læsere af gruppen ...
Jeg synes ikke vi får megen "hjælp" fra DMI ... og jeg synes
slet ikke at det er en god idé at sløjfe vejrmeldingen kl.
08:45 ... På vores båd sover vi, når den første bringes og
har kastet los, når den anden bringes ... Vi kan
selvfølgelig bruge VHF, Internet eller mobil osv., men det
har været en fast indarbejdet rutine ombord, at vi lige
hørte dagens vejrmelding på radioen kl. 08:45, når vi var i
danske farvande ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

<citat>

Hej Flemming

Ja de er desværre "gone forever". Der ligger et forslag til
at prøve at lave noget mere detaljeret for de indre Danske
farvande, men dette er der ikke nogen afklaring på endnu.
Kender du til denne side http://ocean.dmi.dk/anim/index.html
der kan du under Geographical domain vælge The sound.

Med venlig hilsen - Kim Sarup - DMI-Kundeservice

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-05 12:06

Hej Flemming,

Ja det er desværre en microvejrservice som vil blive savnet meget.
Med en mobil tilsluttet PC´en og på internettet, var det nemt at
se hvor det var bedst at sejle, især under hensyntagen til vind,
strøm og bølgehøjde.
Det kunne være at vi skulle bede DS om at træde til og skabe
forståelse hos dem som afstikker DMI´s serviceområder.

På amatørplan findes lokale stationer, på land, som udfører et
udmærket stykke vejrarbejde, måske skulle disse frontløbere
hjælpes til at udbygge deres gode arbejde yderligere.
Prøv at se på: http://www.webvejr.dk/danske.htm

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 13:57

"Harding E. Larsen (slet A6WQX)"
<harding@A6WQXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nemt at
> se hvor det var bedst at sejle, især under hensyntagen til

Det er rigtigt, men jeg synes GPRS-taksterne var/er
urimeligt høje. Hos min mobiltelefonileverandør tager de DKK
15,- pr MB jeg downloader - og med alle de billeder og
unødvendige grafik løber det jo hurtigt op og tager lang tid
.... også selvom DMI har en mobilservice, hvor der er sparet
på 'staffagen' ... og visse steder, har min mobil svært ved
at få forbindelse til nettet ...

> Det kunne være at vi skulle bede DS om at træde til og
> skabe
> forståelse hos dem som afstikker DMI´s serviceområder.

Ind imellem er jeg kommet lidt i tvivl om DS's entusiame og
aktivitetsniveau over for os lystsejlere, men det var da et
forsøg værd ... Når der er kapsejlads har de jo ofter fat i
såvel DMI som Karups flyvetjeneste osv. ...

> [...]
> udmærket stykke vejrarbejde, måske skulle disse
> frontløbere
> hjælpes til at udbygge deres gode arbejde yderligere.

Ja, det er et stort arbejde, der er lagt ned i dette og
andre projekter, men det er jo farvandsudsigterne, der er
det vigtigste for os ... og det ville jo være smart at få
dem ud i æteren ... Men Lyngby Radio kan man jo også trække
på, via deres "Søassistance":
<citat>

Vejrtjeneste

Har du brug for detaljerede oplysninger om vejret i dit

lokalområde, hjælper vi med informationer fra DMI's

hjemmeside eller en direkte samtale med den vagthavende

meteorolog.

<citat slut>

Jeg har ikke prøvet det - og her er taksterne jo også ganske
høje ... Men måske mobilen kan være til hjælp?

Problemet er vel, at DMI er i en form for monopolstilling i
DK ... Under Sjælland Rundt havde DHI nogle fine
vejrudsigter, men dem kan jeg ikke finde nu ? ... og jeg er
ikke bekendt med andre, der kan levere troværdige (!?)
vejrudsigter ... Det svenske SMHI har vi brugt med stor
nytte, idet de kan vise vejr- og farvandsudsigter for ganske
specifikke områder og jeg synes de udviser en ganske høj
"træfsikkerhed" ... Hvis man vil, kan man som lystsejler
også abonnere på deres tjeneste:

<citat>
Båtvädret Plus
Detta är en betaltjänst där Ni får tillgång till samtliga
produkter i Båtvädret men dessutom ett flertal andra
produkter som vi utvecklat speciellt för fritidsseglare och
vindsurfare.
Båtvädret Plus innehåller:

a.. Prognosdiagram för vind och våghöjd.
b.. Radarbild över kust och hav.
c.. Nederbördsprognos för kust och hav.
d.. Vindprognoskartor i 6 tim. tidssteg upp till 36
timmar.
e.. Kritisk vindhastighet. Sätt valfri vindhastighetsgräns
och se om och när denna gräns överskrids.
f.. Kustväder, prognoser upp till 5 dygn
g.. Sjörapporten - P1
h.. Kustobservationer - uppdatering varje timme.
i.. Satellitbilder
Pris: 145 kr/månad, 390 kr/säsong (t.o.m. 30:e sept.).

<citat slut>

Er der nogen i gruppen her, der kan anbefale steder, hvor
man kan få detaljerede og troværdige farvandsudsigter for
specifikke farvande - som. f.eks. Sundet, Kattegat Syd,
Isefjorden, Limfjorden, Storebælt, Smålandsfarvandet,
Østersøen omkring Bornholm, etc - udover de udsendelser vi
kender fra dampradioen - nu kl. 05:45 og 11:45 ?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-05 14:57

> [...]
>... også selvom DMI har en mobilservice, hvor der er sparet
>på 'staffagen' ... og visse steder, har min mobil svært ved

Ja det er hundedyrt, jeg regner med 250,- i timen, men
selvfølgeligt er jeg kun på ganske få minutter ad gangen, højest
et par gange på en sejltur. Når vi er ude kan vi se på vores vind-
barometerinstrumenter.

> [...]
>
><citat slut>
>
>Jeg har ikke prøvet det - og her er taksterne jo også ganske
>høje ... Men måske mobilen kan være til hjælp?

Kunne man på mobilen downloade en specifikt kortudsnit ved at
ringe til et nummer i rækken af numre, som f.eks. kunne stå på
søkortene sammen med tlf numre som opgav skydetider på
skydebanerne, så var man kommet langt.

> [...]
>Østersøen omkring Bornholm, etc - udover de udsendelser vi
>kender fra dampradioen - nu kl. 05:45 og 11:45 ?

Du kunne prøve at se de links vi har på forsiden af B-31 klubbens
hjemmeside http://groups.msn.com/danskb31klub eller også
på "Meterologi" siden. Der er mange om buddet.
Desværre går ingen ned i microvejret som denne streng peger på er
problemet, efter DMI har fjernet den service.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-06-05 19:50

Man kan få vejrudsigterne på måde A, hvis man har ditten og datten
elektronikudstyr, PC og Internet på sin båd.
Man kan få vejrudsigterne på måde B, hvis man har satellit elektronikudstyr
på sin båd.
Man kan få vejrudsigterne på måde C, hvis man har den og den avancerede
mobiltelefon og gider betale enorme regninger.
.... o.s.v.

Men det det drejer sig om, er at få vejrmeldingen kl. 08:45 i den
gammeldags radio tilbage i en eller anden form på en eller andet tidspunkt
hvor folk er vågne og endnu ikke afsejlede.
Vi er da heldigvis stadig nogle stykker, der endnu ikke har fyldt hele båden
med elektronikskrammel, men har en god radio der kan aflytte MB og LB.

--
hilsen Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-05 21:02

Ole Pagh <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk>
skrev:
> [...]
>hvor folk er vågne og endnu ikke afsejlede.
>Vi er da heldigvis stadig nogle
>stykker, der endnu ikke har fyldt hele båden

Hej Ole,

Tja, der findes mange måder afhængig af ens behov og selvfølgelig
pengepung.
Dampradioen som kan aflytte MB og LB er vel også noget
elektronikskrammel og forskellen i størrelsen er nok ikke så
forskellig fra en lille PC og en mobil.

Du glemmer helt den anden del af Flemmings korrespondance omkring
kortene med microvejret. De var rigtigt gode og gav en helt
anderledes nøjagtig beskrivelse af vejret i forhold til den
oplæste vejrmelding i dampradioen. Disse vejrkort, som en del af
det samlede materiale fra DMI var betydeligt bedre information end
radioens info. Radioens informationer er bredere og de kan let
hentes på f.eks. http://www.wetterzentrale.de/pics/bracka.html
Du sidder ved en PC og kan hente informationerne. I havnene kan du
gå op på havnekontoret og enten se informationerne på et opsat TV
eller måske er der en pc indretning til glæde for sejlerne.
Verden går videre og det er ikke forbudt at benytte nyere
teknologi end dampradioens vi kan selv vælge, tilbuddene er mange.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 21:13

Efter at have læst dine konstruktive indlæg i gruppen her,
Ole, tror jeg ganske enkelt ikke på, at du ikke har en log,
en GPS og en lille kortplotter (måske også VHF?) - men det
er måske heller ikke "elektronikskrammel"? )

Men jeg synes også vi "fortjener" at få vores gode gamle
vejrmelding med farvandsefterretninger kl. 8:45 tilbage. På
"duelighedshjemmesiden" har man igangsat en
"underskriftskampagne" for at få lidt stemmer bag
ønsket/kravet -

<citat>:
VIL DU HAVE VEJRET TILBAGE?
47 læsere har allerede klikket ind på
www.duelighed.dk/dmi_dialog.htm og
afsendt en e-mail-formular, som opfordrer DMI til, at
genoptage
vejrmeldinger kl. 08.45.
Mange hilsner Benjamin.
<citat slut>

Om det hjælper ved jeg ikke - men det kan vel ikke skade ...

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-06-05 04:42

Flemming Torp wrote:
> Efter at have læst dine konstruktive indlæg i gruppen her,
> tror jeg ganske enkelt ikke på, at du ikke har en log,
> en GPS og en lille kortplotter (måske også VHF?) - men det
> er måske heller ikke "elektronikskrammel"? )

Jo, jeg har faktisk de ting du nævner, men jeg syntes bare at det hele tog
en lidt for teknisk retning, med både Navtex, Internet, osv, osv.
Jeg _kan_ faktisk modtage både Navtex, Vejrfax, direkte tage
satellitbilleder ned fra vejrsatelliter etc., SYNOP udsendelser og lignende
(hjemme), da jeg er fhv. professionel inden for elektronik/radio telefon
branchen og licenceret radioamatør.
Og da jeg til hverdag 'vælter' mig i elektronik i det
kalibreringslaboratorie, hvor jeg arbejder nu, synes jeg bare at det blev
for meget med også båden fyldt af PC'er, mobiltelefoner og internet...

Men OK, jeg erkender at det ikke var noget godt indlæg der smuttede ud
imellem sidebenene.

> [...]
> "duelighedshjemmesiden" har man igangsat en
> "underskriftskampagne" for at få lidt stemmer bag

Enig, og der vil snarest blive afsendt en underskrift fra nævnte side.

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 21:33

Jeg prøver et lidt mere sériøst svar ...

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et
..efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

SNIP

> [...]
> gammeldags radio tilbage i en eller anden form på en eller
> andet tidspunkt
> hvor folk er vågne og endnu ikke afsejlede.

Helt enig - det er et stort savn.

> Vi er da heldigvis stadig nogle stykker, der endnu ikke
> har fyldt hele båden
> med elektronikskrammel, men har en god radio der kan
> [...]
Dertil vil jeg sige, at jeg tillader mig den luksus at holde
fire til fem ugers sejlerferie med forskellige
familiemedlemmer og venner ... men i al den tid kan jeg
ikke undvære telefon og internetadgang, så for mig er alt
dette "elektronikskrammel" faktisk en forudsætning for at
jeg kan tillade mig at være "away form the office" i så lang
tid, da jeg faktisk kan medbringe mit hjemmekontor ... og
kan jeg så bruge min lille PC som kortplotter til
forskellige elektroniske søkort, som mulighed for at gå ind
på DMI's eller SMHI's hjemmesider, som DVD spiller/"bridge-
eller kabalemakker" osv.osv. - ja, så ser jeg kun det som en
positiv "sidegevinst" og en mulighed for at kunne tilbringe
flere "sikre" timer på vandet - "sikre" skal dog tages med
et stort gran salt ... (men i hvert fald med så god
information om vejret, som der kan fremstilles ...).

Fra : Ole Pagh

Dato : 22-06-05 04:45

Flemming Torp wrote:

> [...]
> et stort gran salt ... (men i hvert fald med så god
> information om vejret, som der kan fremstilles ...).

Fair nok.
Se mit svar til dig ovenover, og rigtig god sejlferie til dig og alle
andre.

--
hilsen Ole

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-06-05 15:28

Flemming Torp wrote:

> [...]
> forsøg værd ... Når der er kapsejlads har de jo ofter fat i
> såvel DMI som Karups flyvetjeneste osv. ...

DS er på sagen. Det står lige midt på deres forside. De arbejder pt.
sammen med søsportens sikkerhedsråd. Ligeledes er trafikministeren mere
eller mindre balndet ind i sagen.
Jeg har gjort mig den ulejlighed at jeg har besøgt forsiden hos DS
(http://sejlsport.dk) og taget disse to links til jer:

http://www.sejlsport.dk/sw13193.asp
http://www.sejlsport.dk/sw13220.asp

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-05 16:58

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> skrev:

>DS er på sagen. Det står lige midt
> [...]

Hej Lars,

I mit indlæg betonede jeg nu microvejret. som DMI tidligere lavede
vejrkort over. Sundet og smålandsfarvandet var opdelt i flere kort
som viste vejret mere detaljeret f.eks. kunne man se
vindstyrke,retning og bølgehøjde rundt om øerne og udfra dette
bestemme hvordan man mest behageligt passerede stederne.
Jeg er skam bekendt med DS arbejde m.h.t. kl 08:45.
Et alternativ til denne vejrudsigt kunne være tage vejret på
Navtex, den kan nås med PC på: http://www.sjofartsverket.se/tabla-
c/htm/c11/c114/varningar.htm

Mvh/Harding

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-06-05 16:11

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> ... også selvom DMI har en mobilservice, hvor der er sparet
> på 'staffagen' ... og visse steder, har min mobil svært ved

Du kan sende en SMS til DMI og få den vejrudsigt du skal bruge, det koster
3,5 kroner. Men så skal der selvfølgelig være forbindelse.

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sms_abonnement.htm

> [...]
> specifikke områder og jeg synes de udviser en ganske høj
> "træfsikkerhed" ... Hvis man vil, kan man som lystsejler

Jeg forestiller mig at man ikke kan blive ved med at levere en gratis
service og skal finde en måde at financiere den på.

mvh
Jonas

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-06-05 17:13

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP (meget om brugerfinancering)

> Jeg forestiller mig at man ikke kan blive ved med at levere en gratis
> service og skal finde en måde at financiere den på.
>
> mvh
> Jonas

DMI er en statsinstitution http://www.dmi.dk/dmi/index/om_dmi.htm og derfor
burde være financeret over vores skatteindbetaling. Men hvad fanden - når de
sætter skatteindtægterne ned, så er der kun os til at betale. Det eneste de
snart ikke har brugerbetaling på er: Forsvaret og Folketinget. Resten kan
folk selv punge op til.
God sommer
(sure) Steffen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-05 19:10

Steffen Skov <XsskovY@webspeed.dk> skrev:

>DMI er en statsinstitution
>http://www.dmi.dk/dmi/index/om_dmi.htm og derfor
>burde være financeret over vores
>skatteindbetaling.

KMS er også en statsinstitution og lavede søsportskort og salget
gik strygende, faktisk et produkt som gav den bedste indtægt.
Institutionens "ejere" bestemte at KMS for en stor andel skulle
skabe indtægter og samtidigt besluttede de at der ikke skulle
laves søsportskort mere.

I den kommunale havn som jeg har båd i viser regnskabet at der
tages 524.000,- om året for at slå tre små græsplæner og tilse en
række rødtjørn. Desuden tjenesteydelser uden moms, Saltholmbåd som
ikke vedrører havnens lejere, Administration gebyr til kommunen på
106.750,- trods det at vi har egen havnefoged, assistenter,
kontordame og rengøringsdame.
Henlæggelse til vedligeholdelse er fastsat til 0,-.
Alt i alt kunne havne lejen sikkert nedsættes med 40%.
Det offentlige er skam ikke for gode.

Men hvad fanden - når de
> [...]

Måske var en direkte brugerbetaling det rigtige for så betalte vi
kun for det som vi ville have, incl. Forsvar og Folketing.
Det er nu 3 år siden at jeg blev beskudt ved Mandehoved.
Forsvarsministeren har lovet at vi skulle få opdaterede søkort med
alle skydebaner indtegnet pr. 1. jan 2005, og skydetider optaget
i Efterretninger for Søfarende. Intet er sket.
Justitsministeren skulle med politiets- og skydebaneinspektoratets
medvirken redegøre for de civile skydebaner over vand. Efter et
års træden vande lovede skydebaneinspektoratet den 15. dec. 2004
at have opmålt skydebanerne, som de reelt tidliger havde godkendt,
inden for 6 måneder.
Intet er sket endnu.

Ved du hvad, sådan noget slendrian gider vi ikke betale for.

Vi skal ikke bare sure, vi skal konstant påvirke og handle eller
også skal vi ikke betale for de manglende ydelser og overgå til
privat financierede ydelser efter vores behov.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-06-05 18:50

Flemming Torp said the following on 21-06-2005 11:17:
> [...]
> har været en fast indarbejdet rutine ombord, at vi lige
> hørte dagens vejrmelding på radioen kl. 08:45, når vi var i

Med en NAVTEX modtager så har du vejrmeldingerne rgelmæssigt - og uden
betaling (bortset fra modtageren)

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-06-05 20:50

Carsten Holck <cholck@malling.com.invalid> skrev:
>Flemming Torp said the following
> [...]

Undskyld mig, jeg fik indsat et ældre link, her er det nye:
http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1908.aspx#engels
ka
Her kan man se hvad som opgives af data.
Disse informationer dækker ikke de microvejrkort som DMI har
besluttet ikke at udgive.

Mvh/Harding

Fra : Peter Unold

Dato : 21-06-05 21:23

Hej

On Tue, 21 Jun 2005 19:49:45 +0200, Carsten Holck
<cholck@malling.com.invalid> wrote:
> Med en NAVTEX modtager så har du vejrmeldingerne rgelmæssigt - og uden
> betaling (bortset fra modtageren)

En anden teknisk løsning på problemet kunne være en AM radio, som kan
indstilles til at optage 5.45 meldingen.
Jeg kan se Amazon sælger en fiks lille sag:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0008KL7IQ

Som kajakroer er jeg typisk interesseret i at komme afsted før vinden
tiltager om morgenen. Det betyder at vejrmeldingen 8:45 som oftest er
uinteressannt, fordi jeg allerede er roet.

Venlig hilsen Peter

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-05 21:23

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en
meddelelse

SNIP

> Med en NAVTEX modtager så har du vejrmeldingerne
> rgelmæssigt - og uden
> betaling (bortset fra modtageren)

Jeg ved skrækkelig lidt om såden en fyr. Krav til
installation? Pris? Størrelse? Strømforbrug? osv. Gider du
give lidt input - jeg ved, jeg nok kunne slå det op, men
hvis du har data lige ved hånden, så kan andre i gruppen
også have glæde af dit input ..., men umiddelbart er jeg dog
(lidt) enig med Ole: Jeg har nok "elektronikskrammel" i mit
skiv, men synes at 5:45 er llliiige tidligt nok til min
livsstil og 11:45 er for sent ... så en vejrmelding lige i
"midten" synes jeg ville være OK - for min skyld kunne de
gentage den fra 5:45, hvis de synes det er for dyrt at bruge
de sidste tre timers information og en båndoptager gider
jeg altså ikke bruge for at optage budskabet ... Til gengæld
savner jeg meget de detaljerede farvandudsigter fra DMI, de
var rigtig gode!

Fra : Carsten Holck

Dato : 22-06-05 02:05

Flemming Torp said the following on 21-06-2005 22:23:
> [...]
> jeg altså ikke bruge for at optage budskabet ... Til gengæld
> savner jeg meget de detaljerede farvandudsigter fra DMI, de

Navtex er en del af GMDSS systemet (ligesom din DSC VHF), og er et
system det sender navigationsadvarsler (farvandsefterretninger) og
vejrmeldinger/varsler på 2 frekvenser omkring 500kHz (518 og 490). Det
modtages af en dertil indrettet modtager der enten gemmer dataene for at
vise dem på en skærm eller skriver dem ud på en strimmel.
Med den rigtige modtager kan dataene også decodes af din PC, men så
ryger lidt af fidusen med at den altid er tændt og du derfor altid har
de seneste data ved hånden

http://www.gmdss.com.au/navtex.htm skriver mere om GMDSS og NAVTEX

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-06-05 07:37

> [...]
>frekvenser omkring 500kHz (518 og 490). Det
>modtages af en dertil indrettet
>modtager der enten gemmer dataene for at

Hej Flemming og Carsten,

For efterhånden mange år siden købte jeg en NASA Navtex modtager i
England, prisen her var på 1/5 del af prisen i DK. Det
var den model med skærm og memory som kunne gemme 16 siders info.
Modtageren virkede tilfredsstillende i mange år og informationerne
modtog modtageren lidt før den blev udsendt på VHF´en
som en ordret gengivelse af informationerne.
Efter PC´en og mobilen kom ombord og Naxtex modtageren døde har jeg
fortsat med at modtage Navtex signalerne som kan hentes
på det link som jeg ovenfor har gengivet.
Når mulighederne for at modtage megen forskellig information er til
stede så er dert jo godt sømandskab at bruge alle de
til rådighed værende midler for at gennemføre en sikker navigation.
Microvejret savner jeg, det er der ingen ud over Flemming som har
kommenteret. Har I ikke været opmærksom på den
fantastiske information som DMI havde her?

Mvh/Harding

Fra : Carsten Holck

Dato : 22-06-05 11:07

Harding E. Larsen (slet A5LRL) said the following on 22-06-2005 08:36:
> Microvejret savner jeg, det er der ingen ud over Flemming som har
> kommenteret. Har I ikke været opmærksom på den
> fantastiske information som DMI havde her?

http://ocean.dmi.dk/anim/index.html er der også forecasts for "inner
danish waters", ganske vist er det en eksperimantel side, så det er nok
en god ide at kigge nøje på datoerne på grafikken inden man sejler...
Det er vel det det hedder "rettidig omhu"

/carsten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-06-05 11:50

> [...]
>en god ide at kigge nøje på
>datoerne på grafikken inden man sejler...
>Det er vel det det hedder "rettidig omhu"

Ja den side er kendt. Prøv at klikke på: vind, indre danske
farvande, og se områdets størrelse.
De gamle Microkort havde øriget nord for Lolland delt op i fire
kort, man kunne direkte se vindens retning, hastighed og
bølgehøjdernes forskelle størrelser rundt om en enkelt ø. Det gav
helt andre muligheder.
Jeg har flere gange sejlet i området og der kunne f.eks. være vind
15-18 m/s nord for en ø og tilsvarende høj sø, syd for øen kunne
der være 7-10 m/s og næsten ingen sø.
Turen syd om øen var yderst behagelig sammenlighet med en tur nord
om.
Det er den slags oplysninger som jeg og Flemming godt ville
beholde.
Den anden snak om den manglende vejrmelding i radioen kl 08:45 med
de oplysninger som den giver, er der så mange muligheder for at på
anden måde. Det anser jeg nu mere som kun værende et led, i en
omstillingsproces for at få den rigtige information, når behovet
er der.

Mvh/Harding

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-06-05 13:00

"Harding E. Larsen (slet 65M4R)" <harding@65M4Rlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11194376160.762594144000317@dtext.news.tele.dk...
> Det er den slags oplysninger som jeg og Flemming godt ville
> beholde.

Kan du ikke selv regne ud hvor der vil være læ når du kender vindretningen?

mvh
Jonas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-06-05 14:46

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:

> [...]

Jo da, i dette tilfælde kom vinden fra vest så ud fra din
betragtning ville der ikke være forskel.
Vind må endelig ikke betragtes som en massiv luftstrøm, der er
ofte en del huller som ikke ses i det store billede. Med en ø
imellem ser man heller ikke de sædvanlige informationer ud af søen.
Det skal tillige poienteres at der blev sejlet i stor afstand af
øen, således at afbøjninger fra øens konturer ikke ville have
nævneværdig indflydelse.
Microvejr indikeres og registreres i ethvert større fly som sender
informationer ned til luftfartsmetrologerne som anvender dem til
briefing af piloter inden afgang. Disse informationer bliver
videresendt til andre vejrtjenester som viderebehandler disse data
til deres formål. Det er den slags informationer som udmønter sig
i microvejrinformationer.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 16:49

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:42b952a5$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> <harding@65M4Rlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse
>
> Kan du ikke selv regne ud hvor der vil være læ når du

Nu er sejlads jo ikke nødvendigvis en gættekonkurrence ...

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ofter er blevet
overasket over forskellene i det, Harding kalder
"microvejret" - selv over ret korte afstande - f.eks.
Isefjorden versus Øresund ... og ikke mindst udviklingen ...
På de gamle DMI-sider var det muligt at følge vind-, strøm-
og bølge-prognosen for et meget specifikt område fordelt på
perioder - ½ - 1 døgn frem ... og det var faktisk ikke
umiddelbart indlysende, hvorfor udviklingen forventedes at
være sådan. Det skal indrømmes, at min viden om meteorologi
er begrænset - og det er et af mine ønsker at få mere tid
til at studere det emne, men jeg synes det er meget
ærgerligt, at DMI indstiller en serviceydelse, som var
overordentlig nyttig for mange lystsejlere i de danske
farvande ... og jo, man kan gætte og ræssonnere sig til
mange ting, men når nu der er nogle, som har masser af
forstand på de dele, var det da smartere at de kunne dele ud
af deres viden ... og skal jeg være ærlig (men sig det ikke
til nogen!), ville jeg da være indstillet på at tegne en
form for abonnement, som f.eks. den svenske SMHI har
etableret eller Lyngby Radios (tdc's) Søassistance koncept

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-06-05 19:06

> [...]
>form for abonnement, som f.eks. den svenske SMHI har
>etableret eller Lyngby Radios (tdc's) Søassistance koncept

Ja det var herlige tider med alle disse informationer, som var
meget nyttige. De gav et noget bedre billede af det lokale vejr
end en meddelse om en målt tilstand på vejrstationerne, målt for
flere timer siden og indrapporteret til DMI.
Der er kommet en tjeneste, som tilbyder mange services jeg har i
dag modtaget en mail fra dem og jeg tror ikke at de bliver kede af
at jeg viderebringer mailen.

Kære Harding E. Larsen,
Jeg har tidligere fremsendt lidt materiale vedr. en ny hjemmeside
for sejlere, der hedder www.privat.vandudsigten.dk. På hjemmesiden
kan man få danmarks mest lokale og præcise fem-døgnsprognoser for
havets opførsel, herunder strøm, bølger og vind. Prognoserene
opdateres 2 gange dagligt.
I den forbindelse vil jeg høre om du vil være interesseret i, at
tilbyde klubbens medlemmer en individuel rabatordning på 50 % for
et årsabonnementet, dvs. 150 kr.
Såfremt din klub er interesseret i at købe et medlemsskab til alle
medlemmerne kan I få et individuelt årsabonnement til 1/3 af
normalprisen, dvs. 100 kr.
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive tilbage, hvis du
har spørgsmål eller kommentarer.
Mvh.
Tobias Andersson
Project Manager
Water forecast and C14 products

DHI Water and Environment
Agern Allé 5
2970 Hørsholm

Phone: +45 45169025
E-mail: t.andersson@dhi.dk
Web: www.privat.vandudsigten.dk

Her er en tjeneste som med lidt udbygning kunne blive til det som
DMI har frafaldet.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-05 16:38

> [...]
> PC, men så
> ryger lidt af fidusen med at den altid er tændt og du

OK - alt dette lærte jeg også på VHF/DSC-kurset ...
Det jeg var ude efter var lidt praktisk information såsom
krav til installationen? (f.eks. særlig antenne, placering,
strømforbrug, køre hele tiden eller blot af og til,
størrelse, vandtæt? for hvilke farvande kan jeg få info,
hvor detaljeret mmm.), prisen?, driftsomkostninger? osv.
Altså "helt nede på jorden info" ...
Jeg ved godt, *jeg* kan slå det op ... men jeg synes det var
relevant at få oplyst her i gruppen til glæde for mange ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-06-05 19:22

> [...]
>Jeg ved godt, *jeg* kan slå det op ... men jeg synes det var
>relevant at få oplyst her i gruppen til glæde for mange ...

Navtex modtagere til brug i mindre både er typisk af størrelse for
skærmtyperne 10 x 20 x 20 cm. printtyperne lidt mindre.
Antennen er typisk en stav på ca 60 - 70 cm med en forstærker ved
roden.
Modtageren skal køre hele tiden for at kunne modtage og gemme
informationerne når de udsendes. Strømforbruget er derfor ikke så
stort i denne standbyperiode omkring 0,5 A svarende til 6 watt.
Når skærm eller printer aktiveres stiger forbruget til omkring 20
watt, men det er jo kun kortvarigt.
Modtagerne kan indstilles til at køre hukommelsen fuld for
derefter ikke at modtage mere eller også kan den indstilles til
at slette de ældste informationer løbende. I den NASA jeg havde
kunne der være 16 fulde skærmsider information.
informationstyperne kan man selv fravælge, is informationer er
ikke så relevante på en sommerferietur i DK f.eks.
Omkostningerne er forskellige for skærmtypen og printertypen som
konstant skal fodres med nye papirruller. Priserne varierer fra et
par tusind og op til over 10.000,-
De vigtigste vejrinfo, skydeadvarsler, forsvundne bøjer, drivende
objekter følte jeg var de vigtigste informationer NAVTEX´en gav.
Nu downloader jeg en gang eller to om dagen, info fra nettet inden
en sejlads begynder og evt undervejs. Det føler jeg er
tilstrækkeligt. Hvorimod udviklingen i microvejret oftere blev
downloaded.

Mvh/Harding