9 mdr gammel hvalp tisser på gulvet igen
Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 21-06-05 07:14

Hvorfor er min hvalp begyndt at tisse på gulvet igen om natten?

Vi har haft en periode på ca 2 mdr, hvor der ingen problemer har været.

De kommer ud at lege om aftenen, og inden vi går i seng, kommer de ud og
tisse. Ca kl 22.30-23.00.
Når jeg så står op om morgenen kl 6.00, har hun tisset på gulvet.

Er der nogen, som kan give mig nogle forslag, på havd vi gør galt. Da det er
kedeligt, at igen skulle tørre tis op hver morgen.

Hilsen Janni
Kennel Great Evita

www.great-evita.dk

Fra : jopa

Dato : 21-06-05 14:31

F Andersen & J Pedersen skriblede bla:
> Hvorfor er min hvalp begyndt at tisse på gulvet igen om natten?
>
> Vi har haft en periode på ca 2 mdr, hvor der ingen problemer har
> været.

Hvis en hvalp ikke efter 14-30 dage er renlig altså ca 3mdr gl skal fejlen
findes hos ejeren.
Man skal da ikke rende og tørre pis op efter en stor næsten voksen hvalp.

Min 6 mdr hvalp bliver nattet kl 23, 30 ca og først luftet igen kl ca
08.00-09.00

Så et eller andet gør du forkert eller hunden er syg.

Jeg har aldrig vand inden døre.
Gider ikke have det vandpjaskeri.
Har kun adgang til vand når den er ude.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 21-06-05 15:30

Ja så må hunde være syg!!!
Da den anden hvalp jeg har, er renlig, så kan ikke se, hvad jeg skulle gøre
forkert, ved den ene, som jeg ikke gør ved den anden. Men kan da sige, at
jeg har talt med mange, som siger deres hunde har ikke været helt renlig før
9-12 mdr alderen.

Men spørgsmålet lyder på at hvorfor, hun er begyndt igen. Hun har jo ligesom
været renlig, men fra den ene dag til den anden er hun begyndt igen. Den
anden hvalp samme alder, har ikke tisset på gulvet, siden hun var 5-6 mdr.

De to voksne hunde jeg har tisser heller ikke på gulvet..

Men lær mig hvordan man gør, da jeg tror du er den første, jeg har hørt om
som har haft sin hvalp 100% renlig efter 3 uger. Jeg har ca kontakt med 50
forskellige hundeejere. Så tror nok, vi alle ville sætte pris på, hvad det
er vi gør galt.

Så må jeg til dyrlæge, for at få hende tjekket, men synes nu ikke, hun
virker som hun fejler noget.

Har dog fået at vide, man ikke må tage vandet fra dyrene, vil ikke byde mine
hunde, ikke have vand, når de ligger inde i en stuen i 20-25 gr imens jeg er
på arbejde.

Tak for svar.

Janni Andersen
Kennel Great Evita
www.great-evita.dk

Fra : jopa

Dato : 21-06-05 17:22

> [...]
> kan da sige, at jeg har talt med mange, som siger deres hunde har
> ikke været helt renlig før 9-12 mdr alderen.

Det lyder FULDSTÆNDIGT forrykt at hvalpe ikke er renlige før 9-12 mdr
alderen.

Nu har jeg beskæftiget mig med hunde på arbejdsmæssigt plan samt haft en
del
efterhånden, og har aldrig haft en hvalp der ikke var renlig ved 3-4 mdr
alderen.

Skal lige siges at mine altid har været "rigtige" hunde schæfere
Om nogen racer er hurtigere på det område kan jeg ikke sige.

Min har ikke adgang til vand i nattetiden altså de ca 9 timer den sover i
fyrrummet.
Vandet befinder sig i hans løbegård og på vores gårdsplads.
Samme gør sig gældende bla på den kennel hvor jeg hentede ham.

> [...]
> ligesom været renlig, men fra den ene dag til den anden er hun
> begyndt igen. Den anden hvalp samme alder, har ikke tisset på gulvet,

Kunne måske være noget blærebetændelse eller at den på en måde vil gøre
opmærksom på et eller andet den er utilfreds med.

> Men lær mig hvordan man gør, da jeg tror du er den første, jeg har
> hørt om som har haft sin hvalp 100% renlig efter 3 uger.

Det er den rene skære sandhed.
Eneste gang vi havde problemer i et par måneder med en hvalp var da vi
havde
en ekstra hund (gravhund)
Den var ikke stueeren før ved 5 mdr alderen, og hvis du kender 50
mennesker
der har store hvalpe der pisser på gulvet så er der bestemt noget galt med
samtlige 50 personers viden på området

> kontakt med 50 forskellige hundeejere. Så tror nok, vi alle ville
> sætte pris på, hvad det er vi gør galt.

Det i eller nogle gør galt er ikke at være opmærksom på hundens signaler.
En hvalp i 2-3mdr alderen skal jo tisse uafbrudt bla efter mad søvn leg
osv.

Smutter det på gulvet ja så skal den bæres ud med det samme og gøre det
færdigt der.

Er en hund først renlig efter 9-12 mdr er ejeren ikke konsekvent.
Når den laver svineri skal den fast og bestemt have at vide at det ikke
tolereres.

Er hvalpen for meget alene hjemme kan man jo ikke udføre dette i praksis
derfor forlænges afvænningsperioden naturligvis.
Samtidig vil hunden ofte signalere at den ikke vil være alene.
Dette kan gøres ved at trodspisse eller ødelægge ting og sager.

Du må bestemt ikke opfatte mit svar som andet end forsøg på hjælp, men da
jeg ikke ser hunden til daglig er det lidt svært at "gætte" sig til
årsagen.
Er klar over at jeres problem er at den pludselig begynder at pisse på
gulvet efter at den har været renlig.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-05 19:17

jopa <john@zora.invalid> wrote:

> Jeg har aldrig vand inden døre.
> Gider ikke have det vandpjaskeri.

excuse me ? ... din hund har ikke altid adgang til friskt vand ? Jeg
håber du render ud med din hund hele tiden så ... ellers er det da
dyreplageri ...

/thomas

Fra : Pwh

Dato : 21-06-05 19:29

> excuse me ? ... din hund har ikke altid adgang til friskt vand ? Jeg
> håber du render ud med din hund hele tiden så ... ellers er det da
> dyreplageri ...
>
> /thomas

Nem løsning, mine hunde har en spand vand i haven og adgang
til samme gennem en hundelem 24 timer i døgnet.
Jeg bemærkede dog at Angel var meget længere om at blive
stueren end Tyson (3 dage, og så var han stueren).
Men sådan er det vel også inden for hunde, hundkønnet er bare
lidt langsommere til at hitte ud af tingene

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-06-05 19:42

Pwh skriblede bla:
> Men sådan er det vel også inden for hunde, hundkønnet er bare
> lidt langsommere til at hitte ud af tingene

Er også min erfaring når det gælder hundeopdragelse

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 21-06-05 19:35

Thomas von Hassel skriblede bla:

> excuse me ? ... din hund har ikke altid adgang til friskt vand ? Jeg
> håber du render ud med din hund hele tiden så ... ellers er det da
> dyreplageri ...

Hvis nu du gad at læse hvad jeg skriver i tidligere indlæg vil du kunne se
at den har adgang til vand på gårdsplads samt i løbegården.

Den befinder sig stort set altid ude, og er den tørstig går den blot til
døren og vil ud, det bestemmer den selv.
Den har ikke adgang til vand om natten, men alt det den kan drikke indtil
den skal sove, og den har ingen problemer med at holde sig de ca 8-9 timer
den er i fyrrummet.

Tror tit at problemet med indetissende hunde skyldes at folk anskaffer sig
en hvalp hvorefter de efterlader den alene hjemme medens de er på arbejde.

Godt folk ikke har samme indstilling til deres børn men det er jo en
anden snak

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-06-05 20:01

jopa wrote:
> Tror tit at problemet med indetissende hunde skyldes at folk
> anskaffer sig en hvalp hvorefter de efterlader den alene hjemme
> medens de er på arbejde.

Enig, da jeg fik Tyson som hvalp tog jeg da pænt hjem til frokost
hver dag indtil han blev ca 1/2 år, og han var da seriøst tissetrængende
da jeg kom hjem efter ca 4-5 timer.
Angel har så hele sit liv haft adgang til haven, det våde lærte hun også
hurtiget at leverer i haven, men hun sked da i stuen indtil 3-4 mdr alderen.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-06-05 20:28

Pwh skriblede bla:

> [...]
> Angel har så hele sit liv haft adgang til haven, det våde lærte hun
> også hurtiget at leverer i haven, men hun sked da i stuen indtil 3-4

Ja normalt er det såmænd ikke så svært at lære hvalpen, men det kræver
konstant overvågning den første måned.

Det er jo klart at små hundeblærer ikke kan holde til 8-9 timer alene
hjemme, og derfor nok forklaring på hvorfor nogle bruger måneder på at få en
renlig hund.
De er der ikke nok

Er hunden udvokset er det ikke et problem at lade den være hjemme medens man
er på arbejde.
Hunde har jo ingen tidsfornemmelse og kan sagtens sove de 8-9 timer væk.
Blot en ting man skal være opmærksom på når man anskaffer sig en lille ny
hvalp.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-06-05 21:17

jopa wrote:

> [...]
> Hunde har jo ingen tidsfornemmelse og kan sagtens sove de 8-9 timer
> væk. Blot en ting man skal være opmærksom på når man anskaffer sig en

Kloge ord

/Jens

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 22-06-05 07:30

Ingen tids fornemmelse.

Hvorfor begynder min hund så, at stå og hyle, hvis min mand er forsinket fra
arbejde, hun stopper ikke før, han er kommet hjem.

Har også andre eksempler med min kat, som gik op til bussen der hvor jeg
plejede at komme med den, hvis jeg så ikke var med, gik han hjem og kom
timen efter for at se om jeg var med den næste.

Janni

Fra : Karina

Dato : 26-06-05 22:02

"jopa" <john@zora.invalid> wrote in message
> Hvis en hvalp ikke efter 14-30 dage er renlig altså ca 3mdr gl skal fejlen
> findes hos ejeren.

Det er den værste gang BS jeg har hørt længe. Det er spm ,med havlpe som med
menneske børn. Nogle bliver hurtig renlige og andre tager det længere tid
med.
Det har ikke en skid med ejeren at gøre, at der kan være små uheld engang
imellem de første 6-12 mdr.

Mine hunde blev først helt renlige da de var 7 og 5 mdr gamle. Og jeg har
rent ude med dem i tide og utide for, at træne.

> Man skal da ikke rende og tørre pis op efter en stor næsten voksen hvalp.

Så er det godt din hund er renlig. Så slipper du for, at gå rundt i pis!

> Så et eller andet gør du forkert eller hunden er syg.

Måske hunden bare er på vej i løbetid, eller lige har været. Det kan godt
give lidt problemer pga. hormonerne.

Selvom mine er renlige kan de godt finde på, at vække mig om natten hvis de
virkelig skal. Bliver man sur over det er man et fjols. Det er et lille
levende væsen og ikke en maskine man har med, at gøre og dyret har vel
ligeså meget ret til at tisse som vi mennesker har !!!!!

/ Karina

Fra : jopa

Dato : 27-06-05 09:25

Karina skriblede bla:
> Det har ikke en skid med ejeren at gøre, at der kan være små uheld
> engang imellem de første 6-12 mdr.

Vi snakker ikke små uheld

> Så er det godt din hund er renlig. Så slipper du for, at gå rundt i
> pis!

Yes

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 21-06-05 17:10

"F Andersen & J Pedersen" <great_evita@hund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der nogen, som kan give mig nogle forslag, på havd vi gør galt. Da det
> er kedeligt, at igen skulle tørre tis op hver morgen.

hun er højst sandsynligt inde i en psykisk udviklingsfase, som godt kan give
udslag i urenlighed og andre ustabiliteter. nogle hunde er mere følsomme end
andre, hun er måske en af dem.
blærebetændelse måske..men det vil vel give udslag i øget tørst også?!

hold vandet tilbage fra feks. kl. 20.00 og se om det hjælper? så hun ikke
får mere vand end nødvendigt til natten.

mvh. marie

Fra : Migti

Dato : 21-06-05 19:24

Hejsa

Vores hvalp er stort set på samme alder og har også et par nætter her på det
seneste haft uheldige natte - selvom hun har været renlig i lang tid nu.
Jeg ved ikke om det er fordi hun drikker mere vand her i varmen eller det er
fordi hun så småt begynder at komme ind i næste udviklingsfase og er ved at
nærme sig sin første løbetid.
Det skal også siges at hun er blevet aktiveret af katten midt om natten når
den er kommet ind - så hun er vågnet og blevet rimelig frisk og derfor
muligvis derfor føle trang til at skulle urinere.

Jeg tager det nu med ro og følger udviklingen. I nat holdte hun sig fint.

/Steffen

--
#Fodbold på EFnet
http://www.migti.dk

I nyhedgruppen tips+odds
Årets Tipper 2003
Vinder af kvartal 1

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 21-06-05 20:24

Hej

Skal tjekke om det er blærebetændelse, eller måske er det snart løbetids
tid. Så derfor har hun ændret adfærd.

Men vil da sige, at jeg har gået hjemme hos hundene, siden de blev født og
indtil 1 Maj. Så jeg har været der hele tiden, for at få dem ud så tit som
muligt, for de skulle få tisset.

Grunden til de har været så længe om at være renlige, ved jeg er, at de er
to, og vågner om natten, for at lege og ja, så skal man tisse bagefter. Men
vi har nu når vejret har været godt, haft dem ude, og lege i en times tid
inden sengetid. Så der har de sovet indtil, jeg stod op om morgenen. Der er
heller ingen problemer, imens jeg er på arbejde. Der ligger tæverne i stuen,
og sover indtil, jeg kommer hjem, uden en eneste tissetår. Det er "kun" 4-5
gange i løbet af natten her i løbet den sidste uge.

Skal nok få hende renlig igen, men synes bare det var underligt at en renlig
hvalp, pludselig begyndte at tisse inde igen.

Hilsen Janni

Fra : BettinaP

Dato : 22-06-05 08:44

"F Andersen & J Pedersen" <great_evita@hund.dk> wrote in message
> [...]
renlig
> hvalp, pludselig begyndte at tisse inde igen.

Har hun ikke været i løbetid endnu? Så kan det sagtens være derfor.

En lille historie fra mit liv der måske kan illustrere, at det ikke er så
enkelt som nogen kan få det til at lyde.
Jeg havde vildt svært ved at få Mocka renlig.
De fleste dage havde hun efterladt både det ene og det andet på gulvet når
jeg kom hjem. Det var helt ligegyldigt om det foregik i hendes kurv eller på
gulvet, så skrønen om, at hunde ikke skider/tisser hvor de skal sove holdt
ikke stik i dette tilfælde. Tror det primært handlede om protest over at
blive efterladt. Hun var ikke bange for at være alene, men meget fornærmet.
Det underlige var, at fra den dag hun kom i sin første løbetid holdt hun op
..
Da hun så kom i sin anden løbetid begyndte hun ved gud igen...og det tog så
et par måneder før hun stoppede endeligt.
Så med andre ord blev hun først 100% renlig da hun var over 1 år. Men nu er
hun også en frygtelig bestemt dame, der protesterer med alt hvad hun har,
hvis noget ikke passer hende, så jeg er ret overbevist om, at det var
grunden. Hun vidste aldeles godt at det var forkert og hvor det burde foregå
hvornår.

Så fat mod, det skal nok lykkes!

BettinaP

Fra : BettinaP

Dato : 22-06-05 08:57

"BettinaP" <bep@bep.dk> wrote in message

> [...]

> hvis noget ikke passer hende, så jeg er ret overbevist om, at det var
> grunden. Hun vidste aldeles godt at det var forkert og hvor det burde

Måske skal jeg lige huske at nævne, at Mocka var alene max 4 timer i hele
perioden

BettinaP

Fra : jopa

Dato : 22-06-05 09:38

BettinaP skriblede bla:

> Måske skal jeg lige huske at nævne, at Mocka var alene max 4 timer i
> hele perioden

Ja det er jo deres måde at fortælle at de ikke ønsker at være alene hjemme

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : BettinaP

Dato : 23-06-05 08:46

> BettinaP skriblede bla:

> Ja det er jo deres måde at fortælle at de ikke ønsker at være alene hjemme
>
> --
ja det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om. Aldrig har jeg oplevet en hund,
der i den grad er i stand til at udtrykke sin mening om tingene....
selvom det kan være lidt belastende ind imellem, så er det også noget af det
jeg elsker allermest ved hende

BettinaP

Fra : Jørgen

Dato : 22-06-05 08:25

F Andersen & J Pedersen skrev:
> Hvorfor er min hvalp begyndt at tisse på gulvet igen om natten?

Hunden er urenlig

Urenlighed skyldes som oftest mangel på indlæring eller forkert
indlæring. Undersøgelser har vist, at hunde udvikler præferencer med
hensyn til både sted og underlag for at urinere og defækere. Hundeejeren
bør lære hvalpen at udrette sin nødtørft på et bestemt sted.

- Gå ofte ud med hvalpen, gerne 6-8 gange dagligt i begyndelsen, senere
3-4 gange dagl

- Gå især ud med hvalpen efter den har spist, sovet eller tumlet rundt.

- Gå altid samme sted hen først og bliv der indtil hvalpen har gjort
det, den skulle.

- Lad hvalpen gøre det den skal i fred. Ros ikke, for så forbinder
hvalpen rosen med det, den gør, og ikke med stedet.

- Giv ikke hvalpen vand efter den sidste luftetur.

- Hvis hvalpen skulle gøre noget indendørs, sig f. eks. føj den grimme
hund, men kun hvis hvalpen tages i gerningsøjeblikket. Tag hvalpen ud
straks. Skæld aldrig ud efter hvalpen har været urenlig, da den ikke kan
forbinde det ene med det andet.

De fleste hvalpe er renlige omkring 5-6 måneders alderen.

Hvis den voksne hund er urenlig kontrolér følgende:

- At hunden er rask - tal med dyrlægen.

- At hunden har en tryg tilværelse - mange hunde bliver urenlige, fordi
de følger sig presset af en anden hund.

- At hunden kan være alene hjemme - det er almindeligt, at hunde som
ikke kan lide at være alene hjemme, er urenlige.

- At hunden ikke forbinder stedet, som den normalt bruger, med ubehag,
som for eks. en anden dominerende hund.

Gør derefter følgende:

- Gør omhyggeligt rent, de steder hvor hunden har været urenlig.

- Hold nøje øje med hunden i en periode. Gør den tegn på, at den skal,
tages den straks ud. Skulle den gøre det, sig straks føj den slemme hund
og tag den ud.

- Hvis hunden kun er urenlig om natten, forhindr den i at komme ud af
sin kurv i en periode på op til 6-7 dage. Efter den tid skulle mønsteret
været brudt og hunden kan nu bevæge sig frit ud af kurven, såfremt den
ønsker det.

Ældre hunde kan blive urenlige pga. alder og det er svært at gøre noget
ved det, bortset fra at lufte dem oftere.

Hunhunde i løbetid kan finde på at urinere meget oftere end ellers, da
de således afmærker deres territorium og meddeler hannerne om deres
tilstand.

Drægtige hunhunde kan også finde på at afmærke deres territorium.
Undertiden urinerer de inde eller endda i deres kurv, hvilket er tegn på
stress og/eller utryghed.

Fra : F Andersen & J Peder~

Dato : 22-06-05 12:55

> Drægtige hunhunde kan også finde på at afmærke deres territorium.
> Undertiden urinerer de inde eller endda i deres kurv, hvilket er tegn på
> stress og/eller utryghed.

Eller at hvalpene ligger og trykker på blære, så hun ikke kan holde sig, og
skal tisse hver 2-3 time.

Fra : Is

Dato : 26-06-05 20:30

> Er der nogen, som kan give mig nogle forslag, på havd vi gør galt. Da det er
> kedeligt, at igen skulle tørre tis op hver morgen.

Har du ændret på kosten ?

Hvad er kosten, og hvordan ?

Drikker den meget ?

Er det en stor eller lille "pøl" ?

Erik Isager

Fra : Karina

Dato : 26-06-05 22:04

> [...]
er
> kedeligt, at igen skulle tørre tis op hver morgen.

Hej Janni

Har hun lige været i løbetid ?
Hvis ikke kan det være, at hun snart skal. Min den lille blev også lidt utæt
op til og 1 uge efter.
Hun skulle også op hver nat da hun gik i løbetid.

Mange hilsner

Karina