Hvordan undgås at min topbanner pixelerer
Fra : Skindbeni

Dato : 21-06-05 02:38

Hej.

Jeg mener at have erfaret, at hjemmesider skal laves i denne bredden 800
pixels.Siden, som jeg er ved at lave til et arrangement i byen, har derfor
et topbanner, som er 770 x 600 pixels. (770 og ikke 800 da den ellers vil
være for bred i Explorer pga. scroll baren).

Nu er problemet bare, at hvis siden vises i en højere opløsning med flere
pixels i bredden, så kan jeg se to muligheder.

1) Mit topbanner bliver ikke fyldt helt ud i bredden - hvilket ikke ser
smart ud.
2) Jeg kan sætte et style="width:100%" på topbanneret, hvilket pixelerer
banneret ved større skærmopløsning - hvilket heller ikke er pænt.

Griber jeg problemet forkert an?

Og hvad vil en løsning evt. være? Et topbanner i 3 forskellige størrelser og
en kode (hvis det er muligt) der selv vælger det korrekte topbanner afhængig
af brugerens skærm eller?

Siden er www.skindbeni.dk hvor siden ligger under dens opbygning.

Skindbeni
alias Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-06-05 07:27

Skindbeni wrote:

> bredden 800 pixels.

At lave den til en fast bredde er at tænke konservativt, i stedet for
at udnytte mediets muligheder for tilpasning til brugerens præferencer.

> [...]
> 2) Jeg kan sætte et style="width:100%" på topbanneret, hvilket
> pixelerer banneret ved større skærmopløsning - hvilket heller ikke

3) Du placerer banneret på en sort baggrund, så det ikke bliver så
fremtrædende hvor banneret slutter.

4) Du opdeler banneret i månen, teksten og stjernerne. Teksten
centreres, månen placeres ude til venstre, stjernerne til højre.

> Griber jeg problemet forkert an?

Pixelbanners er et notorisk problem når bredden varierer.

> Og hvad vil en løsning evt. være? Et topbanner i 3 forskellige
> størrelser og en kode (hvis det er muligt) der selv vælger det
> korrekte topbanner afhængig af brugerens skærm eller?

Også en mulighed, men det er nu browserbredden og ikke skærmbredden du
skal kigge på. Desuden kommer brugerne med meget mere end tre
forskellige størrelser i browsers, så løsningen kan ikke stå alene.

Se evt. http://html.dk/artikler/00025/
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-06-05 15:19

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev:

> 4) Du opdeler banneret i månen, teksten og stjernerne. Teksten
> centreres, månen placeres ude til venstre, stjernerne til højre.

Hvilket absolut er den løsning jeg ser som den bedste og mest fleksible.

--
Kurt Lund