Peter Christian Bucks HVITE reinsdyr.
Fra : Bjarne Logstein

Dato : 20-06-05 19:59

Peter Christian Buck ble født i 1723 i Helsingør av foreldrene Dorthea Sofie
Løxtrup og cand theol.Hans Marcussen Buck.
Som ung flyttet Peter til Nord-Norge som handelsbetjent. Han giftet seg
norsk, og slo seg ned i Norge.
Med årene ble han en meget velstående mann.
Han er vår families 5 x tippoldefar.

I året 1777 eksporterte han en flokk på 100 HVITE reinsdyr, som en gave
til Islands befolkning.
Dette var en så edel dåd at han fikk danskekongen gullmedalje for den.

Han sendte sin sønn Nicolay Arnt Buck over til Island med dyreflokken.
Nicolay islandiserte sitt navn til Nikulàs Arent Buch, og slo seg ned på
Island. Han fikk en stor etterslekt der, og et sted er han kalt for Far til
Islands befolkning.

---

For kort tid siden kom jeg over hjemmesiden til den islandske genealogiske
forening.

Jeg benyttet anledningen til å sende dem en email med spørsmål om
reinsdyrene på Island, og fikk følgende svar:

1. Det er idag en reinsdyrstamme på Island. Den teller ca 5000 dyr.
2. Det var ikke reinsdyr på Island før 1770-tallet.
3. Reinsdyrene som idag er på Island, utmerker seg ved at de har en
spesielt hvit eller lys pels - - - - .

Morsomt med slektsgranskning !!

Hilsen Bjarne Logstein, Moss, Norge.

Fra : cfscheel

Dato : 21-06-05 19:06

- Ja!
- Det som også kunne være artig å vite, er:
Hvor mange av dagens islendinger nedstammer
fra Nikulàs Arent Buch??
(Kanskje ikke så lett å svare på).

Fra : Bjarne Logstein

Dato : 21-06-05 19:35

Vigdis Sigurdardottir forteller at hun i sin database har 8411 navn på
etterkommere etter Nikulas Arent Buck.
Og enda har hun ikke tatt med vår gren ....

Jeg vet jo heller ikke om alle i hennes database er bosatt på Island.

Man kan jo også gjøre en omtrentlig beregning over antall etterkommer, slik
:
La oss anta at 6 personer av første generasjon gifter seg og får barn. I
neste generasjon blir det 6x6 = 36.
I 6 generasjoner blir det da 6x6x6x6x6x6 = ca 46 000.

Mvh Bjarne Logstein.

"cfscheel" <cfscheel@online.no> skrev i melding
news.ssqe81t90zmzvw@news.sunsite.dk...