Kan ikke se S-ATA HD.!?.
Fra : P. Sørensen

Dato : 20-06-05 17:09

Når jeg vil installere XP på min nyligt hjembragte PC Kan windows ikke se HD
når jeg er inde i installationsprogrammet. Ude i boot fasen kan den godt se
der er en sata hd (ser det ihvertfald ud til) Men ikke når jeg skal til at
installere.. den siger bare at den ikke kan se en HD, og at jeg skal trykke
F3 for at afslutte installationen.!.

En der kan hjælpe?

/P

Fra : P. Sørensen

Dato : 20-06-05 17:13

> En der kan hjælpe?
>
> /P

Forresten.
MB er.:
ASROCK K7Upgrade VIA600

Fra : Gnistn

Dato : 20-06-05 17:30

P. Sørensen wrote:
> [...]
> Men ikke når jeg skal til at installere.. den siger bare at den ikke
> kan se en HD, og at jeg skal trykke F3 for at afslutte

Når du booter op fra din Windows CD for du i starten mulighed for at trykke
på F6 for at indlæse en driver, her skal du indlæse din SATA driver til din
SATA controller, så skulle Windows installationen gerne kunne detektere din
SATA HD senere i forløbet.

SATA driver til dit motherboard kan du finde her:

www.asrock.com/support/Download/dl_k7upg600.htm

--
The "genius" who designed the fragile SATA connectors,
deserves a good spanking!

Fra : P. Sørensen

Dato : 20-06-05 17:47

> på F6 for at indlæse en driver, her skal du indlæse din SATA driver til
din

Har jeg tænkt lidt på.. men dvs. jeg skal brænde en cd med den lille bitte 7
mb driver på? :)

Prøver med det samme.. tak for hjælpen

Fra : Gnistn

Dato : 20-06-05 17:57

P. Sørensen wrote:

> Har jeg tænkt lidt på.. men dvs. jeg skal brænde en cd med den lille
> bitte 7 mb driver på? :)

Nej du skal have fat i den der hedder "Serial ATA For Floppy Disk" og
kopiere indholdet over på diskette.

Eller hvis du har ASRock Support CD'en så står der følgende i manualen:

2.9 Making An SATA Driver Diskette
-----------------------------------

If you want to install Windows 2000 or Windows XP on your SATA HDDs,
you will need to make an SATA driver diskette before you start the OS
installation.

STEP 1: Insert the ASRock Support CD into your optical drive to boot your
system.
(Do NOT insert any floppy diskette into the floppy drive at this moment!)

STEP 2: During POST at the beginning of system boot-up, press <F11> key, and
then a window for boot devices selection appears. Please select CDROM
as the boot device.

STEP 3: When you see the message on the screen, "Do you want to generate
Serial ATA driver diskette [YN]?", press <Y>.

STEP 4: Then you will see these messages,
Please insert a diskette into the floppy drive.
WARNING! Formatting the floppy diskette will
lose ALL data in it!
Start to format and copy files [YN]?
Please insert a floppy diskette into the floppy drive, and press <Y>.

STEP 5: The system will start to format the floppy diskette and copy SATA
drivers
into the floppy diskette.

Once you have the SATA driver diskette ready, you may start to install
Windows
2000 / Windows XP on your system directly without setting the RAID
configuration
on your system, or you may start to use "VT8237 SATA RAID BIOS" to set
RAID 0 / RAID 1 / JBOD configuration before you install the OS. Before you
start
to configure the RAID function, you need to check the installation guide in
the
Support CD for proper configuration. Please refer to the document in the
Support
CD, "Guide to SATA Hard Disks Installation and RAID Configuration", which is
located in the folder at the following path:
... \ SATA RAID BIOS
You may also set the RAID configuration by using "VIA RAID Tool" in Windows
environment. Please refer to the document in the Support CD, "Guide to VIA
RAID
Tool", which is located in the folder at the following path:
... \ VIA RAID Tool

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-06-05 18:02

"P. Sørensen" <Sørensen@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Har jeg tænkt lidt på.. men dvs. jeg skal brænde en cd med den lille
> bitte 7 mb driver på? :)

Nej det SKAL være en diskette. Lad os håbe MS i Longhorn vil understøtte 3.
parts installationsdrivere på andre medier end lige disketter.

--
Bjarke Andersen

Fra : P. Sørensen

Dato : 20-06-05 18:41

> Nej det SKAL være en diskette.

Nu har jeg prøvet at lægge hele indholdet fra den downloadede zip OEM fil
over på en diskette, det kunne den ik genkende, så lagde jeg indholdet fra
kun XPmappen over på disketten, det kunne ej heller genkendes.. hvad gør jeg
galt?

/P

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-06-05 19:22

"P. Sørensen" <daniel_nielsen@mail.dk -slet.> crashed Echelon writing

> [...]
> fil over på en diskette, det kunne den ik genkende, så lagde jeg
> indholdet fra kun XPmappen over på disketten, det kunne ej heller

Hvilken en af dem tager du.

Windows Installationen leder efter txtsetup.oem i roden af disketten.

Serial ATA For Floppy Disk: her skal indholdet af zip filen smides over på
en diskette som det er.

Serial ATA: her er det indholdet af folderen DriverDisk som skal over på
diskette. Dog hvis der er pladsmangel på diskette kan du vidst godt droppe
filen DriverDisk.zip

--
Bjarke Andersen

Fra : P. Sørensen

Dato : 20-06-05 19:41

Har lige fået fat på en original Support CD.. og lavede via den en
diskette.. kom ind i installationen, og den fandt driverne osv... i færd med
at installere driverne, laver den en fejl.. Jeg må da være en af de
uheldige...

Da jeg lavede en diskette selv, kan den af en eller anden grund ikke se den,
i installationsprogrammet, og den diskette jeg lavede i dos via Support CDén
kunne en anden pc med installeret xp ikke læse..

/P

ps. prøver igen :)

Fra : P. Sørensen

Dato : 20-06-05 20:12

Prøvede at vælge en anden windows driver inde i installationsmenuen end xp
fx. 2000 og NT. Men så siger den at der er en fejl længere henne...lige
efter den har fundet HD og formateret den for at skal til at installere XP
på den. Underligt at den ikke bare dropper den driver når den har fundet Hd
og formateret den så den er klar..

/P

Fra : P. Sørensen

Dato : 20-06-05 20:59

Får denne fejl.:

Filen \RAID\Winxp\VIAMRAID.sys
forårsagede fejlen <4098> i linie 2108 i d:\NT\base\boot\setup<emdisk.c.

Er da ved at have fået nok.. gir snart 450,- til den lokale itbiks, og får
det lavet den vej..

Forresten i den menu hvor man kan create arrays osv. hvordan kommer man i
gang derinde, når jeg kommer ind i den menu vil jeg gerne sætte den til
"boot" istedet for "hd".. men kan intet derinde..

/p

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-06-05 21:10

> Filen \RAID\Winxp\VIAMRAID.sys
> forårsagede fejlen <4098> i linie 2108 i d:\NT\base\boot\setup<emdisk.c.

Kører du overhovedet RAID?

--
Bjarke Andersen

Fra : P. Sørensen

Dato : 20-06-05 21:19

"Bjarke Andersen"

> Kører du overhovedet RAID?

Har sat den i stikket SATA1

Hvorfor jeg også undrer mig over at den bringer det på bane.. Det eneste jeg
bare ved er at den brokker sig over den driver jeg laver via. SupportCDén,
og den mener ikke der er en driver på disken når jeg bruger de filer jeg har
downloaded via. linket i en tidligere tråd, og når jeg undlader at prøve
disse ting og bruger XP cdéns standard drivere, ser den ingen HD.

Er det ikke en måde at arbejde uden om dette problem, eller er det bare mig
der gør et eller andet forkert (sikkert)..

alle råd..løsninger er kærkomne.

/P