Problemer med include menu
Fra : Pia Bust

Dato : 20-06-05 10:23

Jeg er i fuld sving med at validere hjemmesiden
www.randers-beredskab.dk, og har i den forbindelse fjernet mine
frames.
Da jeg gerne vil slippe for at skulle ind på samtlige sider for
at rette menuen (når dette er nødvendigt), har jeg forsøgt mig at
lave en inkluderet menu, men....... jeg må have gjort noget galt,
for uanset hvordan jeg gør, så kommer menuen ikke frem. Jeg har
forsøgt mig på www.randers-beredskab.dk/kalender2005.htm

Menuens koder:

<ul>
href=uddannelse/uddannelser.htm>Uddannelsesplaner</a></li>
<li><a
href=personelforeningen/personelforeningen.htm>Personelforeningen
</a></li>
<li><a
href=personelforeningen/arrangementsoversigt.htm>Samarittervagter
</a></li>
href=gaestebog/gaestebog.htm>Gæstebog</a></li>
<li><a href=mailto:pr@randers-beredskab.dk>Web-master</a></li>
</ul>

Koden jeg har sat ind på
www.randers-beredskab.dk/kalender2005.htm:

<!-- #include virtual="/menu.htm"-->
- tekst på side1
- tekst på side1 - tekst på side1</p>

Jeg har fuldt anvisningerne på www.html.dk/artikler/00001/, og
afprøvet alle forslag, jeg har prøvet med .htm, .shtml, og .asp,
alle med samme resultat.

Jeg har dobbelttjekket at serveren skulle understøtte SSI og ASP,
den understøtter ikke PHP. Jeg har endda ringet og sikret mig.

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig, eller give mig et
andet forslag til menu.

På forhånd tak
Pia

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-06-05 10:57

Pia Bust skrev:

> lave en inkluderet menu, men....... jeg må have gjort noget galt,
> for uanset hvordan jeg gør, så kommer menuen ikke frem. Jeg har
> forsøgt mig på www.randers-beredskab.dk/kalender2005.htm

Har du prøvet at gemme filen som kalender2005.shtml - eller evt. som
kalender2005.asp?

> Jeg har fuldt anvisningerne på www.html.dk/artikler/00001/, og
> afprøvet alle forslag, jeg har prøvet med .htm, .shtml, og .asp,
> alle med samme resultat.

Måske har du byttet om på betydningen af filnavnene. Det er hovedfilen
(altså her kalender2005.htm) der skal have en bestemt endelse. Endelsen
på den fil du inkluderer (her menu.htm), er underordnet.

Se evt. afsnittet "Om filnavne" her:
<http://html.dk/tutorials/ssi/lektion3.asp>

NB: Hvis du også skal bruge menuen på forsiden, skal du sikre dig at det
er den rigtige fil der bliver hentet som standard. Serveren har normalt
en prioriteret liste over "startfiler" i et bibliotek - og hvis
default.html fx kommer før default.shtml, så er det førstnævnte der
hentes når man ikke specificerer et filnavn (og begge filer ligger i
kataloget). Det sikreste er at sørge for kun at have én default-fil i
hver mappe (husk at tjekke at den så også virker).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Pia Bust

Dato : 21-06-05 07:48

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]

> (altså her kalender2005.htm) der skal have en bestemt endelse. Endelsen
> på den fil du inkluderer (her menu.htm), er underordnet.

Jeg har forsøgt begge dele, og bare for at sikre mig prøvede jeg også at
kalde menuen det. Og prøvet alle de muligheder der så fremkommer, uden held.

> [...]
> kataloget). Det sikreste er at sørge for kun at have én default-fil i
> hver mappe (husk at tjekke at den så også virker).

Tak for rådet. Jeg vil huske på det.

Jeg er dog kommet dertil at jeg overvejer at finde en anden måde at lave det
på, evt. css. Jeg har kæmpet med included menu i et par dage nu.

Med venlig hilsen

Pia Bust

Fra : Tidemann

Dato : 21-06-05 11:46

"Pia Bust" <piabb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er dog kommet dertil at jeg overvejer at finde en anden måde at lave det
> på, evt. css. Jeg har kæmpet med included menu i et par dage nu.

Den vises da fint.............
http://www.mariannes.frac.dk/randers/randers.shtml

Du skal huske at kalde dine sider f.eks. index.shtml og det du vil includere
for f.eks. randers-menu.inc

Og indsætte det sådan
<!--#include file="randers-menu.inc"-->

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Pia Bust

Dato : 21-06-05 22:23

Marianne Tidemann skrev:

> Den vises da fint.............
> http://www.mariannes.frac.dk/randers/randers.shtml

Det du har set, er efter at jeg har lavet en hel ny menu, der er dog den
ulempe at hvis jeg har lavet en fejl, så skal jeg ind og rette på hver side.

Men tak for hjælpen

Mvh. Pia

Fra : Tidemann

Dato : 21-06-05 22:31

> Det du har set, er efter at jeg har lavet en hel ny menu, der er dog den
> ulempe at hvis jeg har lavet en fejl, så skal jeg ind og rette på hver side.
>
> Men tak for hjælpen

Jamen hvorfor laver du den ikke med include? Det har jeg gjort på
min side her: http://www.mariannes.frac.dk/randers/randers.shtml

Og selve menuen ligger her:
http://www.mariannes.frac.dk/randers/randers-menu.inc

Det var jo det du spurgte om, eller har jeg misforstået dig??

Fra : Tidemann

Dato : 22-06-05 11:44

"Pia Bust" skrev

> Det du har set, er efter at jeg har lavet en hel ny menu, der er dog den
> ulempe at hvis jeg har lavet en fejl, så skal jeg ind og rette på hver side.

Nu har jeg brugt den nye med grå baggrund!

Her er den lavet med ssi - i shtml (tror jeg?)
http://www.mariannes.frac.dk/randers/randers.shtml

og menuen er her (i mappen menu)
http://www.mariannes.frac.dk/randers/menu/menu.inc
Du skal sætte dette ind:

Her er den lavet med php
http://www.mariannes.frac.dk/randers/kalender2005.php

og samme menu her (i mappen menu)
http://www.mariannes.frac.dk/randers/menu/menu.inc
Du skal sætte dette ind

Se kildekoden her:
http://www.mariannes.frac.dk/randers/kildekode.txt

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-06-05 22:33

Pia Bust <piabb@webspeed.dk> skrev:

> Jeg har kæmpet med included menu i et par dage nu.

Det kan være at http://html-faq.dk/2014.asp giver bedre
forståelse?

--
Allan Vebel