Stik på Peugeot 307...
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 20-06-05 10:01

Hej ved nogen som ved hvad der sker med dette servo stik som der kan gå ild
i?

Det eneste jeg ved, hørte det lige i radioen, at stikket er lavet af
aluminium, og der er noget plastik på eller ved siden af. Og så
luftfuftighed og temp. her i DK, får stikket til at bliver varmt via en
kemisk reaktion, så varmt at det antænder plastik, og bilen kan brænde.

For det bliver jo brugt aluminium mange andre steder i DK, og påhængsmotore
er lavet at alu. og de er jo i meget saltholdig luft.

Men hvilken kemisk reaktion er det, og hvorfor lige på dette stik? Er det
mon lidt galvaniske tæring, samt ekstra kraftig når der går strøm i stikket?

Torben

Fra : JBH

Dato : 20-06-05 21:29

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> mon lidt galvaniske tæring, samt ekstra kraftig når der går strøm i

Hvis det er selve stikket , kan årsagen være at stikket står med strøm på
konstant, og er for- sikret med en kraftig sikring (30 amp eller mere) som
ikke springer ved lidt lækstrøm på nogle få ampere. Ydermere sidder strøm
terminalerne meget tæt. Hvis der så trænger vand og salt (ioner) ind i
stikket, begynder en tæring og en varmeudvikling som kan blive så kraftig at
plastic'en bryder i brand.
Andre er mere heldige og opdager måske kun at bilen en gang imellem ikke kan
starte (flad batteri) når den har stået stille nogle dage.

Stikket ligner til forveksling det som sidder på Citroen`s hydraulikpumpe på
de modeller som også selvantændte. Her valgte man at skifte den elektriske
pumpe (halvdelen af stikket) samt sætte et nyt stik på ledningen.

Rygterne gik i øvrigt at det var fordi den danske importør brugte et for
kraftigt affedtningsmiddel når de klargjorde bilerne, hvorved det
vandafvisende fedt blev vasket ud af stikket.
Om det var egentligt var stikket eller den elektronikbox som sidder på siden
af motoren, hvor stikket går ind i, der gik ild i ved jeg dog ikke

Andre rygter siger at Pegøj har kendt til risiko'en siden 2002....

mvh
JBH

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-05 23:24

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev
> Andre rygter siger at Pegøj har kendt til risiko'en siden 2002....

Det er også sagt at samme firma ikke gør noget, det ikke direkte er pisket
til. Det er til gengæld ikke et rygte.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-06-05 21:13

Torben V. Mogensen wrote:
> [...]
> mon lidt galvaniske tæring, samt ekstra kraftig når der går strøm i stikket?

Jeg har jo haft lidt om korrosion i kraft af min uddannelse. Jeg mindes
at have hørt i radioen/tv at det var noget med at stikket... hmm. det
"irede"? Jeg kan ikke huske ordet, men det er vistnok det samme fænomen
som gør taget på nogle kirker grønne (er det kobber eller hvad er det nu)?

Jeg har vist nogle papirer et eller andet sted, men ikke lige i
nærheden. Hvis nogen finder det rigtige ord, kan jeg nok finde ud af
hvilken kemisk reaktion der foregår og så bliver vi (måske) lidt klogere.

Iøvrigt et godt spørgsmål du stiller... Håber nogen kan opklare "mysteriet".

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Pita

Dato : 24-06-05 16:01

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> reaktion der foregår og så bliver vi (måske) lidt klogere.
>
> Iøvrigt et godt spørgsmål du stiller... Håber nogen kan opklare

Ir, er det grønnelag som hurtigt ligger sig på kobber, men ellers er Ir, vel
bare et andet ord for noget som oxydere, altså jern ruster, mens andre
metaller irrer.

--
Pita