OT: Men er under tidsmangel
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 19-06-05 11:12

Jeg skal muligvis købe ny computer, og jeg skal beslutte i løbet af idag
pga. et tilbud.
Min nuværende computer har 2500+ AMD og den jeg har øje på har 3,2 Ghz
Pentium 4 Processor.
Hvor højt ligger 3,2 på "Ghz-skalaen" disse dage?

p.s.
Har prøvet på dk.edb.hardware, men svaret kommer desværre ikke hurtigt nok.

Fra : Myt

Dato : 19-06-05 11:49

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> p.s.
> Har prøvet på dk.edb.hardware, men svaret kommer desværre ikke hurtigt

Spørg i dk.edb.hardware

Myt

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 19-06-05 11:51

Søren Kjeldsen wrote:

> Hvor højt ligger 3,2 på "Ghz-skalaen" disse dage?

Den øvre middelklasse, tror jeg.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Kim2000

Dato : 19-06-05 11:57

> [...]
> Pentium 4 Processor.
> Hvor højt ligger 3,2 på "Ghz-skalaen" disse dage?

Ved alene at skifte CPUén vil du opnå maks 15-20% øget effekt, men hvis
du derimod taler om en helt ny computer med 3200 Ghz må man kende både
de nuværende computers specifikationer og den nye for at kunne svare på
spørgsmål.

Jeg går udfra det er fordi du skal bruge den til spillecomputer, at du
spørger her, derfor er ekstremt vigtigt at kende grafikkortet (dit
nuværende og det nye), og hvilken type spil, du har tænkt dig at spille
primært. Et kraftigt grafikkort er nødvendigt, hvis du vil spille 3D
spil, din regnekapacitet er vigtigere hvis det er et managerspil du
primært spiller.

mvh
Kim

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 19-06-05 13:36

> [...]
> primært. Et kraftigt grafikkort er nødvendigt, hvis du vil spille 3D spil,
> din regnekapacitet er vigtigere hvis det er et managerspil du primært

Under dk.edb.hardware har jeg lavet en tråd med navnet "Hej jeg køber
muligvis ny computer", hvor jeg har givet flere specifikke informationer.

Men jeg kan lige så godt give dem her ligeledes:
Nuværende PC'er:
AMD Athlon (tm) XP 2500+
512 MB RAM
Grafikkort=RADEON 9200 SE Family
80 GB harddisk
DVD Brænder

Ukøbte PC'er:
Intel Pentium4 Processor (3,2Ghz)
1024 MB DDR-RAM
250 GB harddisk
Grafikkort=ATI Radeon X700SE 256MB DDR
DVD Brænder
AC'97 onboard lydkort

Fra : Kurt Lund

Dato : 19-06-05 11:57

> [...]
>
> p.s.
> Har prøvet på dk.edb.hardware, men svaret kommer desværre ikke hurtigt
En P4 3,2 Ghz kører 3,2 Ghz
man kan få en 3,4 - 3,6 & 3,8 Ghz
Det er kun AMD der ikke passer med hvad deres cpu kører med
Eks. en AMD 2500+ kører jo ikke 2,5 Ghz

'
Kurt

Fra : ASKF

Dato : 21-06-05 11:19

Kurt Lund ytrede sig i <42b54f93$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
med dette:

> [...]
>En P4 3,2 Ghz kører 3,2 Ghz
>man kan få en 3,4 - 3,6 & 3,8 Ghz
>Det er kun AMD der ikke passer med hvad deres cpu kører med

AMD har valgt at lade nummeret betegne hvilken Intel processor deres
processorer er sammenlignelig med, i ydelsesmæssig henseende.

Dvs. at en AMD 2500+ skal sammenlignes i ydelse med en P4 2.5GHz og ikke
en P4 1.9GHz. Det er på den ene side lidt forvirende, men det gør det
samtidig lidt nemmere at sammenligne priserne, når man skal handle.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Simon Nejmann

Dato : 21-06-05 12:26

On Tue, 21 Jun 2005 12:18:50 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>en P4 1.9GHz. Det er på den ene side lidt forvirende, men det gør det
>samtidig lidt nemmere at sammenligne priserne, når man skal handle.

Jeg mener også at Intel vil til at lave det her nummer.

Problemet er at CPU'er ikke laver det samme per clock cycle, så derfor
kan en 1.8 GHz CPU sagtens være hurtigere end en 2.0 GHz processor.
AMD processorer laver generelt mere per clock cycle end Intel
processorer, men kan af samme grund ikke køre med så mange hertz. Det
resulterer i, at hvis man sammenligner lige hurtige AMD og Intel
processorer, så vil Intels have den største klokfrekvens. Men da mange
bare tænker "flere GHz = hurtigere CPU", så var det ikke særligt fedt
for AMDs salg, og de begyndte derfor at lable deres CPU'er ud fra
hvilken Intel CPU de skulle sammenlignes med.

Det her problem er Intel vist også ved at løbe ind i nu med deres 64
bit processorer - de laver mere, men ved en lavere klokfrekvens.
Derfor er de vist også ved at gå over til et eller andet label system,
i stedet for at bruge Hz tallene til at navngive med, så det ikke
kommer til at se ud som om deres nye flagskibe er langsommere end de
gamle modeller.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Diablo

Dato : 19-06-05 12:17

Har en AMD 64 xp 3000+ og den er kun 1,8ghz, så en 2500+ kan da kun være
1,3-1,5 ghz max, men det står når du
højreklikker på Denne Computer og siger egenskaber.

/ Dan

Fra : ASKF

Dato : 21-06-05 11:26

Diablo ytrede sig i <Ructe.7765$ai.1626@news.get2net.dk> med dette:

>Har en AMD 64 xp 3000+ og den er kun 1,8ghz, så en 2500+ kan da kun være
>1,3-1,5 ghz max, men det står når du
>højreklikker på Denne Computer og siger egenskaber.

Min AMD 2400+ Mobile kører 1.8GHz og det gør AMD 2200+ også (2400+ har
blot en større cash). Du kan derfor ikke umiddelbart gætte dig til
clockfrekvensen, da den er meget varieret for de forskellige serier, så
den kan kun estimeres ud fra kendskab til hvad andre processorer i samme
serie kører med.

Fra : Kasper Aae

Dato : 19-06-05 12:47

On Sun, 19 Jun 2005 12:11:49 +0200, "Søren Kjeldsen"
<lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote:

> [...]
>Pentium 4 Processor.
>Hvor højt ligger 3,2 på "Ghz-skalaen" disse dage?

Prøv at kigge her:

http://www.tomshardware.com/cpu/20041221/cpu_charts-15.html#directx_9

Det jeg ville anbefale dig, hvis du ikke er bleg for den slags, er at
overclocke din nuværende processor. Jeg har selv en 2500+ (1833mhz)
som er overclocked til 3200+ (2200mhz), og det kører upåbeklageligt.
Det eneste man skal køre, at at ændre front side bussen fra 166mhz til
200mhz, og sikre sig at man har DDR400 ram i sin maskine og en
ordentligt processor-køler.

På charten kan du se, at en 3200+ ikke ligger synderligt under en
Pentium 4, 3,2 Ghz, så hvis du har mod på at overclocke, vil det helt
sikkert være den billigste løsning.

--
Kasper Aae

Fra : preben nielsen

Dato : 19-06-05 20:28

> [...]
> p.s.
> Har prøvet på dk.edb.hardware, men svaret kommer desværre ikke

Prøv dk.edb.hardware. Utålmodighed er ikke gyldig grund til at
bryde reglerne !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 19-06-05 22:42

> Prøv dk.edb.hardware. Utålmodighed er ikke gyldig grund til at bryde
> reglerne !

Nu er valget truffet... Tjek dog for pokker min tråd som hedder under
tidsmangel! Så det har intet med utålmodighed at gøre.