Frameset border invalid
Fra : Kasper Lindberg

Dato : 18-06-05 21:21

Hej NG

Jeg er så småt begyndt på at validere min spejdergruppes hp, men jeg er
stødt ind et problem.

Siden er bygget op af med frames, men for at overholde W3C's frameset
doctype kan jeg ikke bruge html-egenskaben: border="0px".

jeg har ikke kunnet finde en css kommando der fjerner de hvide streger
mellem frames. Se http://www.1vangede.dk/usenet/index.asp

Er der nogen der har haft samme problem, og ved hvordan man løser det?
(siden skal selvfølgelig validere)

på samme side har jeg i IE (kun IE) fået en vandret scrollbar, som jeg
heller ikke kan få væk.
jeg kan ikke se hvorfor, men jeg håber I kan. :)

/Kasper

Fra : Christoffer

Dato : 18-06-05 21:29

> Siden er bygget op af med frames, men for at overholde W3C's frameset
> doctype kan jeg ikke bruge html-egenskaben: border="0px".
frameborder='0px' - Kan det ikke gøre det?

--
Christoffer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-06-05 21:59

Christoffer skrev:

>frameborder='0px' - Kan det ikke gøre det?

Nej, man kan ikke med valid html fjerne frameborder og det er
heller ikke muligt med css.

Iøvrigt må der i html ikke være nogen enhedsgangivelse i
størrelser (f.eks. px) undtagen når man ønsker at bruge %.
--
Knud

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 18-06-05 22:22

> Nej, man kan ikke med valid html fjerne frameborder og det er
> heller ikke muligt med css.

Hvordan reagerer browsere hvis man indsætter en doctype, men ikke
overholder den.?

jeg tænker her på at bruge border="0" alligevel, da det svjv er det mest
effektive til at fjerne den hvide kant omkring frames.
Herudover er det understøttet af de fleste browsere (mener jeg, sig mig
gerne imod hvis jeg tager fejl)

/Kasper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-05 22:55

Kasper Lindberg wrote:

> [...]
>
> jeg tænker her på at bruge border="0" alligevel, da det svjv er det
> mest effektive til at fjerne den hvide kant omkring frames.

De fleste (om ikke alle grafiske) browsere vil acceptere din ikke-valide
kode og vise det som du ønsker. Men som Knud fortalte: Det er ikke valid
kode.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-06-05 12:21

Hej Kasper!
"Kasper Lindberg" <NoSp@m.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> heller ikke kan få væk.
> jeg kan ikke se hvorfor, men jeg håber I kan. :)

Kort og godt:

Opbyg siden med <div></div> og angiv bredde i % - jeg har selv ændret min
egen side på samme måde, og synes selv, at jeg er sluppet godt fra det...

Mine sider (jeg har 2) validerer - og kan jeg finde ud af det, kan alle!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/ - (fra frames til <div></div>)
http://www.mundings-memorial.dk/ - (også denne!)
http://www.cantica.dk/ - (lavet i med <div></div> fra start til slut - ikke
min side!)

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 20-06-05 21:31

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> egen side på samme måde, og synes selv, at jeg er sluppet godt fra det...

Det bliver nok også den endelige konsekvens, men indtil videre er brugen af
div stadig nyt for mig og jeg skal lege lidt med det før jeg begynder at
redesigne siden

jeg har ofte et problem med at to div'er jeg vil have til at være ved siden
af hinanden bliver vist over hinanden.
Jeg har som regel løst det ved at bruge float/clear, men hvordan sikrer jeg
mig, at det ikke sker når folk bruger andre browsere, små vinduer o.l.?

/Kasper

Fra : Dennis Munding

Dato : 22-06-05 18:17

Hej Kasper!
> Det bliver nok også den endelige konsekvens, men indtil videre er brugen
af
> div stadig nyt for mig og jeg skal lege lidt med det før jeg begynder at
> redesigne siden

Jeg har skam heller ikke "kendt" div'er så længe - godt et halvt år - men
jeg har absolut ikke fortrudt, at jeg skiftede fra frames!

> [...]
jeg
> mig, at det ikke sker når folk bruger andre browsere, små vinduer o.l.?

Jeg har lært, at en vigtig ting når man laver hjemmesider er, at man så vidt
mulig ikke skal sætte fast bredde på sine elementer - det giver et meget
mere fleksibelt design, som som bliver vist korrekt i de fleste
vindues-størrelser.

M.h.t. browser-kompatilitet, så opnår du det bedst ved at angive korrekt
DOCTYPE (har ikke lige et link i skrivende stund, men der er sikkert et
"klogt" hoved, som kan huske en..?), og ved at validere dine sider - jeg
bruger W3C's validator:
http://validator.w3.org/ (til (X)HTML) og
http://jigsaw.w3.org/css-validator/ (til CSS)

Held og lykke....

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/
http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 23-06-05 12:28

> Hej Kasper!
>
> Jeg har skam heller ikke "kendt" div'er så længe - godt et halvt år - men
> jeg har absolut ikke fortrudt, at jeg skiftede fra frames!

virker sådan. når man først er forbi de indledende problemer, virker det som
en rigtig god løsning til design (i stedet for det misbrugte <table>-tag)

> [...]
> mulig ikke skal sætte fast bredde på sine elementer - det giver et meget
> mere fleksibelt design, som som bliver vist korrekt i de fleste

Det har jeg også erfaret, så det tror jeg på

> M.h.t. browser-kompatilitet, så opnår du det bedst ved at angive korrekt
> DOCTYPE (har ikke lige et link i skrivende stund, men der er sikkert et
> "klogt" hoved, som kan huske en..?), og ved at validere dine sider

jep, Det var pga. en idé om at jeg ville validere mine sider, at denne tråd
startede.

just for the record, så har jeg hentet min(e) doctype fra:

http://www.html.dk/artikler/00036/

> Held og lykke....

Takker,

og også for den hjælp jeg har fået