"brugt hund"
Fra : zuss

Dato : 18-06-05 19:12

Hej.

-undskyld titlen, men kunne ikke lade være... GG

Jeg skal overtage min nabos 3 årige hund, men det er en slags
problemhund!

Den har nu boet hos min mor i ca 2 uger og allerede nu har jeg oplevet
dens ustabile adfærd. Den er bange, ryster og bævere. Men samtidigt
kan den under leg, blive meget aggresiv -der skal ikke meget til.

Jeg bliver hundes 3 ejer. Den 1 ejer havde hunden til den var ca 1 år.
Hunden boede / var lukket inde i deres kælder det meste af tiden. Ejer
nr 3 er en gammel mand, som ikke har opdraget på den. Han er meget
overbærende, trods han er gammel jæger. Hunden måtte alt...

Nå men jeg vil forsøge at opdrage lidt på den. Det er jeg allerede
begyndt på.
Og det er faktisk nemt nok, men hunden bliver meget bange, bare man
hæver stemmen lidt. Den kommer fx ikke når man kalder og hvis den
endelig kommer, kryber den hen ad jorden. Hvis jeg råber / taler højt
til andre begynder den at ryste.

Jeg har oplevet flere gange under leg, at hunden piver. Jeg rører den
slet ikke på de tidspunkter! Andre gange hvor den "vælter mig"
begynder den at gø og knurre... Jeg vil da godt indrømme at jeg bliver
lidt bange for den. Jeg stoler ikke helt på den. -selvom jeg er vandt
til en langt mere aggresiv hund, som kun var husmor opdraget.

Min konklusion er at den 1 ejer har slået hunden. Den er så bange for
at gøre noget forkert. Den er underkuet, også blandt andre hunde.

Mit spg er hvordan jeg kan ændre hunden temperment? Kan jeg gøre en
mere stabil? Det er svært at give den gode succesoplevelser...

Hunden er en blandet race -rundkørsel!
Der er mynde, golden retreiwer, dobberman og muligvis en dansk/svensk
gårdhund i. Hunden ligner mest en mellemstor dobberman...

Har i nogle gode råd???

zuss

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-06-05 20:11

zuss <zuss@mail.dk> wrote:

> Har i nogle gode råd???

ja, gå til en adfærdsbehandler:

www.paff.dk

svært at give kvalificered råd uden at se hunden "in action"

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : fam. Ager

Dato : 18-06-05 20:18

"zuss" <zuss@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er mynde, golden retreiwer, dobberman og muligvis en dansk/svensk
> gårdhund i. Hunden ligner mest en mellemstor dobberman...

---------------------------------

Hmmm..lidt af en opgave du er kommet på!
men den kan helt sikkert godt komme ovenpå igen, hvis du har mod og lyst til
at sætte dig ind i hundens psyke og adfærd. hvis du ikke selv er habil på
det område, vil jeg da absolut anbefale dig, at tage kontakt til nogle
forskellige hundetrænere, gerne en der har god forstand på netop at rette op
på psyken. og høre om de kan tilbyde jer assistance.

det er vigtigt at den også kan sammen med andre mennesker og hunde, så kunne
du komme på et sådant træningshold, vil det være guld for jer begge. nogle
adfærdsbehandlere har også kurser og hold.

i hverdagen er det vigtigt at du tænker over dit eget kropssprog, taler med
lys stemme, roser den rigtigt tit, når der er mulighed for det. mimikken i
ansigtet er også vigtigt med så usikre hunde,- små øjne, smaskelyde, vend
siden til, hvalpeadfærd som virker beroligende på sådanne hunde, altså at du
ikke virker truende på den. også det at man ikke bøjer sig hurtigt ned over
den, at man går lidt ned i knæene istedet for at bøje sig indover, små ting,
måske, men det virker.

hvis du ikke har gjort det, så gå på biblioteket og lån nogle
psykologi/adfærds bøger, så er du bedre rustet. Anette røpke er meget
dygtig indenfor adfærd og behandling, så hun havde måske været god at
kontakte, hun kan måske videreformidle en kontakt til en i dit område.

held og lykke med projektet!.

mvh. marie

Fra : zuss

Dato : 19-06-05 11:49

Hej.

Tak for jeres råd. Vil tænke mere over mit kropssprog i første omgang.

Jeg flytter om ca 14 ud til mig selv på landet, hvor hunden er vandt
til at være. Der er ikke andre hunde, ikke fordi den gør dem noget
-den overgiver sig med det samme. Kun oplevet én gang, hvor den var
aggresiv og det var overfor en bette hvalp! Hunden er ikke vandt til
at omgåes andre hunde og tror den måske har været frusteret over alle
hundene i min mors nabolag?

Den er meget tryg ved mennesker, finder sig i alt (næsten).

Ejeren har givet mig valget mellem at beholde hunden eller få den
aflivet. Og jeg mener at alle skal have en chance. -især en hund på
kun 3 år...
Den er jo god nok...

Men jeg vil godt indrømme at der er en betydelig forskel på min mors
tidligere hund, som havde et stabilt
temperment(rottweiler/labradore)og denne hund, som nærmest er en
rundkørsel...

Mit næste projekt er at hunden skal have mere selvtillid og
succesoplevelser. Og den skal lære at være alene hjemme i mindst 3
timer af gangen.

Igen rigtig mange tak for jeres råd...

zuss

Fra : Anita Andersen

Dato : 19-06-05 12:55

> [...]
> aggresiv og det var overfor en bette hvalp! Hunden er ikke vandt til
> at omgåes andre hunde og tror den måske har været frusteret over alle

Jeg tror snare at den overgiver sig over for voksne hunde da den jo måske
ikke kan magte dem, men den lille hvalp !! der kunne den klare sig, det er
lige nøjagtig der jeg vil hen ! Det er muligt at din "brugte" hund er
overgiven overfor voksne, men hvad så hvis et barn gør noget forkert ??
bliver den så aggresiv og bider ??

> Den er meget tryg ved mennesker, finder sig i alt (næsten).

Det har jeg svært ved at forestille mig ifg. dine andre inlæg.

> Ejeren har givet mig valget mellem at beholde hunden eller få den
> aflivet. Og jeg mener at alle skal have en chance. -især en hund på
> kun 3 år...

Hvis den chance er på bekostning af at den en dag flyver på en, så har du
ikke ret i dette.

> Den er jo god nok...

Er den ?? (det lyder ellers ikke sådan)

> [...]
>
> Mit næste projekt er at hunden skal have mere selvtillid og
> succesoplevelser. Og den skal lære at være alene hjemme i mindst 3

Et godt råd er den med buret !

> Igen rigtig mange tak for jeres råd...
>
> zuss

Mvh
Søren

Fra : Leyna

Dato : 19-06-05 13:14

On 19 Jun 2005 03:48:39 -0700, zuss@mail.dk (zuss) wrote:

>til at være. Der er ikke andre hunde, ikke fordi den gør dem noget
>-den overgiver sig med det samme. Kun oplevet én gang, hvor den var
>aggresiv og det var overfor en bette hvalp!

Undskyld mig. Jeg er på ingen måde ekspert på hunde området, men hvis
en voksen hund udviser aggressivitet overfor en lille hvalp, så ville
jeg være mere end betænkelig ved at have sådan en hund i huset. Jeg
mener ellers også at alle dyr har ret til en chance mere, men hvis de
er så ustabile at de overfalder alt hvad der er mindre end dem selv,
så tror jeg altså at jeg ville vælge at lade det stakkels dyr få fred.

Uanset hvad du beslutter dig for i sidste ende, så held og lykke med
det. Jeg _ved_ at man kan rette op på mishandlede dyr, og hvis du har
det der skal til, så er det jo bare fint. Jeg ville dog ikke selv
turde binde an med en aggressiv hund.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 19-06-05 17:13

Hej
Jeg har også en hund der er agressiv overfor hvalpe - det har den været fra
den gik til "hvalpemotivation"- hvor det gik ud over en lille hvalp, der var
den yngste på holdet. Jeg har hørt - og altid opfattet dette som om, den
ikke vil acceptere andet afkom end sit eget (det er en tæve).
Nu er min hund 8 år, og har aldrig udvist agressitivitet overfor andre end
hvalpe (hvilket jo også er slemt nok) - og den elsker børn som den er
ekstremt nænsom imod (ja stadig under skarpt opsyn fra os).
Den behandler forøvrigt gamle og svage mennesker på samme nænsomme måde,
hvorimod den af glæde kan finde på at springe op af alle andre (nej det bør
den jo heller ikke).
Så den med at en hund er potentielt bidsk overfor mennesker, fordi den
overfalder en hvalp køber jeg ikke.
OG - det er altså ikke fordi jeg synes det er det mest chamerende
karaktertræk min hund har ;-> - det er arbejdet hårdt med at få den til at
holde op med det - uden held. Så den omgås ikke hvalpe - og jeg kan spotte
dem ud på ½ km afstand....
Så held og lykke med hunden.
Hilsen Hanne

Fra : Anita Andersen

Dato : 19-06-05 10:29

Har du mindre børn ?

Hvis detter er tilfældet så vil jeg råde dig stækrt fra at anskaffe dig
denne hund.

Hvis hunden har været mishandlet så tror jeg ikke på at det er muligt helt
at fjerne de "skader" den har fået psykisk, adfærskunsulent eller ej.
(Mange af de hunde som fks. Dyernes beskyttelse viderformidler som påståes
at have været igennem deres adfærs test, er stadig som de var før, dette har
jeg set flere gange "faktisk alle dem jeg har set")
Jeg vil istedet anbefale at du anskaffer dig en hvalp istedet fra en
"Ordenlig" opdrætter, bruger samme tid på den som du skulle bruge på den
anden (så vil du få en rigtig god hund som du har præget fra starten)

Efter min mening burdte den slags mishandlede hunde ikke vider formidles /
sælges, men istedet aflives !
(det vi altid være en stor risiko for at den bider, derfor også mit
spørgsmål vedr. om du har mindre børn, for hvis du har ville jeg ikke ture
anskaffe mig en sådan hund under nogen omstændigheder)

mvh
Søren

Ps. Men skal den være alene 8-9 timer dagligt ?, Så syntes jeg måske det er
lidt for længe den skal være alene.

Fra : Leyna

Dato : 19-06-05 13:09

On Sun, 19 Jun 2005 11:29:18 +0200, "Anita Andersen"
<Great-dane@mail.dk> wrote:

>Hvis hunden har været mishandlet så tror jeg ikke på at det er muligt helt
>at fjerne de "skader" den har fået psykisk, adfærskunsulent eller ej.

Her er vi så ikke enige.
Jeg havde ellers lovet mig selv, at jeg ikke ville blande mig i denne
tråd, men lige præcis den formulering kan jeg ikke sidde overhørig.

Jeg har selv haft mishandlede/misrøgtede hunde før. Den første var 9
år gammel, da jeg overtog den, og den havde fået både tæsk og var
meget misrøgtet. Det var en langhåret gravhund, hvor fanerne var så
filtret at hunden knapt nok kunne gå. Den havde dårligt hjerte og i
første omgang spåede dyrlægen den ikke noget særlig langt liv, men da
jeg tror på at alle dyr har ret til en chance mere her i livet, så tog
jeg den alligevel. Vi fik da osse 5 gode år sammen, og efter bare et
enkelt år havde den erhvervet den selvtillid og selvstændighed som
vist nok kendetegner gravhunde.

Ligeledes arvede jeg en gammel chihuahua-blanding og den havde fået
sådan ca. NUL opdragelse, havde ikke været passet med luftning eller
dyrlæge besøg, men lærte alligevel både renlighed og at lystre. Så man
KAN lære gamle hunde nye tricks!

I øjeblikket har jeg to hunde hvoraf den ene er en genbrugshund. Da vi
fik ham krøb han hvis man hævede stemmen og oftest tissede han også på
gulvet i samme forbindelse. Han er ikke og har aldrig været håndsky,
så han er ikke blevet slået, men han er blevet råbt af... MEGET, og
han var meget, meget usikker og forsigtig. Jeg har nu haft ham i 2 år,
og i dag er det sjældent at der smutter en tår på gulvet (men det
_kan_ ske), og han er ikke bange for ret meget mere. Dog er høje mænd,
der bukker sig ind over ham en undtagelse, men det har jeg forstået er
en truende gestus, så det er måske ikke så underligt. Jeg kan dog
tumel rundt med ham som jeg vil uden at der sker noget som helst, og
at hviske til ham virker meget bedre end at råbe af ham.

Det eneste minus i den aktuelle sag er for mig at se, at hunden er
aggressiv. Det har jeg aldrig oplevet med nogle af mine, og jeg ville
ikke turde binde an med sådan en hund. Den vil kunne mærke hvis jeg
bliver usikker på den, eller bange for den, og det vil (antager jeg)
blot øge aggressionen, som jo ganske sikkert udspringer af hundens
egen usikkerhed. Jeg ville nok vælge at få sådan en hund aflivet, hvor
meget det end måtte skære mig i hjertet som hunde-elsker.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Anita Andersen

Dato : 19-06-05 15:16

Jeg tror såmen også at EJEREN kan få en god hund, men du kan slet ikke være
sikker på at den er over for andre som den er over for dig og da slet ikke
mindre børn, desuden har den slags hunde en tendens til lige pludslig at
vende 180 grader især over for de svageste (børn).
Så jeg tror nu aligevel at du vil give mig ret ?, i den mening som det var
skrevet
Jeg ville i hvert fald ikke turde løbe den risiko.
Iøvrigt har meget nervøse hunde også den tendens at de meget næm kan blive
aggrasive hvis fks. et barn begår en fejl.

Selv om du mener hunden som havde været mishandlet var kommet over det, så
er jeg rimlig overbevist om at det ligger under overfladen resten af livet
hos hunden også selv om du måske aldrig opdager det.

Mvh
Søren

Fra : zuss

Dato : 19-06-05 20:45

Hej.

Sikke meget respons. Dette er jeg meget glad for.

Hunden første ejer havde 2 børn og konen var gravid igen, da de solgte
hunden videre til ejer nr 2(min gamle nabo).
Jeg tror at grunden til at de solgte hunden var, at den var for vild.
Måske var den for vild overfor børnene? Den var næsten altid lukket
ned i en kælder!
Ejer nr 2 har fortalt mig, at hunden kun kan være alene i kort tid. Fx
½ time ad gangen. Han har fået ødelagt sit gulvtæppe og enkelte af
hans møbler. Det kan også være en grund til at 1 ejer har solgt den.

Hunden er meget glad for børn. Men børnene er ikke helt små, de er
mellem 5 - 14 år. Under leg bider den først blidt, men hvis man tirre
den(det har jeg prøvet)bider den hårdt. -ikke at det bløder, men det
gør ondt.

Hunden er bestemt ikke aggressiv overfor børn, så vidt jeg ved af. Har
oplevet hunden sammen med børn, hvor den leger og kæler.

Jeg er ikke "bange" for hunden under normal leg. Men hvis jeg lægger
mig ned på jorden og nærmest "piver for sjov", går hunden amork! Den
gø´r og knurre, men med det samme jeg rejser mig stopper den...

Hunden er samtidigt en skødehund. Jeg har aldrig mødt en hund som er
så hengivende og kæle. Den vil allerhelst ligge oppe i sengen og
snakkes med.
Men den kan vende 180 grader og begynder at bide blidt.

Samtidigt er den tryg(ved mig -tror jeg da). Når hunden sover, kan jeg
aé og klappe den, uden at den vågner eller registere det. Min mors
tidligere hund skulle altid lige se hvem der rørte ved den.

Jeg stoler ikke 100 % på hunden, men nok ca 90 %. Den gør ikke mig
eller min familie noget. Det er en slags vagthund, og den gø´r ved
fremmede mennesker.
Men det gør alle vagtsomme hunde vel?

Jeg har kontrol over hunden og vil prøve at have den i en periode.
Hvis det ikke går godt, bliver den aflivet. Jeg giver den en chance,
da den kun er 3 år. Jeg havde påtænkt at anskaffe mig en hvalp denne
sommer, men det er nemmere at beholde denne. Den er renlig, nogenlunde
opdraget og der er enkelte mangler, men det kan jeg vel lære den.

Hunden kommer ikke til at omgåes mange hunde. En af mine naboer har en
gravhund, som den leger med nogle gange. Den er ikke vandt til andre
hunde.

Jeg ved at det er en problemhund, og det bliver ikke let. Det er som
om at hunden ikke forstår ordet "dygtig" eller "sød". Den reagere
overhovedet ikke på det. Den kan ikke lokkes med kiks, så det er
heller ikke en mulighed. Men den er glad, når den bliver kælet for.
Ejer nr 2 som er tidligere jæger, har ikke "talt" med hunden. Han ser
hunden som et "brugsdyr".

Jeg er et værre snakkehovede, så forhåbentligt lærer den nogle ord.

Igen rigtig mange tak for jeres råd. Jeg ved ikke om jeg dur til at
udfører jeres råd, men jeg vil prøve mig frem.

zuss

Fra : Coppi

Dato : 21-06-05 11:45

HEJ.
DET LYDER MÅSKE HÅRDT, MEN HVIS JEG VAR DIG, LAD VÆRE. MAN KAN IKKE FRELSE
HELE VERDEN.

COPPI

Fra : Ami Prange

Dato : 24-06-05 16:38

"Coppi" <annie321@privat.dk> skrev i en meddelelse
> HEJ.
> DET LYDER MÅSKE HÅRDT, MEN HVIS JEG VAR DIG, LAD VÆRE. MAN KAN IKKE FRELSE
> HELE VERDEN.
>
> COPPI
Hej Coppi
jeg er enig med dig .. men men men hvorfor råber du ... at skrive alt med
store bogstaver er lig med at råbe .. og altså dårlig takt og tone
hejhils fra Ami