Ozon vs middags solen?!
Fra : Astrup

Dato : 18-06-05 13:57

Hey (dejlige) Folkens!

Sad lige og studere på dmi. Og nåede frem til at man plejer jo at sige at
man skal holde sig fra at gå i solen fra 12-15 (ved godt "holde sig fra"
lyder meget stærkt, og det er nu ikke det vi skal diskutere) men hvis man
går ind og ser på "ozonprognosen" på dmi ser man at den topper ved en 16
tiden! Høj ozon er godt ikke og forhindre de mest skadelig stråler eller
hvordan? Og det er derfor bedst at tage sol kl. 16.. Eller så bliver man
måske heller ikke så brun eller hvordan er det nu engang med det. Er det de
skadelige stråler man bliver brun af?

Håber nogle kan forstå/ se min forvirring! Og kan hjælpe mig så jeg kan
blive brun på den mest skånsomme måde!

Med venlig hilsen Aske Astrup

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-06-05 14:36

"Astrup" <mr_bean007@ofir.dk> skrev:

> Håber nogle kan forstå/ se min forvirring! Og kan hjælpe mig så
> jeg kan blive brun på den mest skånsomme måde!

Den prognose DMI har på deres side er for ozon i 2m højde dvs. ved
jorden. Her er ozon at betragte som forurening og kan bla. give diverse
luftvejsproblemer. Ozon i denne højde har i praksis ikke nogen
beskyttende effekt.

Det der beskytter delvist mod solens skadelige stråler er ozonlaget,
der for tiden er tyndere end normalt.
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/ozonprognose/ozonlaget_maaling.htm

Om ozonlaget kan du læse på:
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/ozonlag.htm