køb af ny båd i Tyskland!
Fra : Per

Dato : 17-06-05 21:35

Hej NG!

Jeg har bemærket, at der er nogle forretninger herhjemme, der sælger både i
Tyskland. Det er som om de har en filial i Tyskland eller et samarbejde med
dem.

Fx. her: http://www.boges.dk/index.php?id=320

Er der nogen ulemper ved at købe båden i Tyskland udover afstanden?

Med venlig hilsen Per!

Fra : Brian Lagoni

Dato : 17-06-05 22:16

Nej intet, du får bare tysk moms og derved sparer du de penge, klart til din
fordel, bort set fra afstanden...

Brian

Fra : sailor99

Dato : 17-06-05 22:21

> [...]
>
> Fx. her: http://www.boges.dk/index.php?id=320
>
> Er der nogen ulemper ved at købe båden i Tyskland udover afstanden?

Næ, snarere tværtimod. Momsen i Tyskland er 16%, men du skal være opmærksom
på, at man fra dansk side kræver, at båden er "brugt" ved indførslen.

Mvh
Georg

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-06-05 23:51

> [...]
> opmærksom
> på, at man fra dansk side kræver, at båden er "brugt" ved indførslen.

Ja, og det klarer de ved at tage et billede af båden med dig ved siden af
den, og så kører de den over grænsen

mvh
JR

Fra : Herman Persson

Dato : 18-06-05 01:55

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
opmærksom
> på, at man fra dansk side kræver, at båden er "brugt" ved indførslen.

Jeg tror nok, at både op til 7,5 m kan indføres som nye til tysk moms.
Besparelsen er 7,2 % i forhold til den danske pris (inkl. moms).

Herman.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-05 08:09

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> Er der nogen ulemper ved at købe båden i Tyskland udover afstanden?

Det skulle så lige være noget med dine forbrugerrettigheder..

Du mister jo antageligvis alt den beskyttelse, købeloven giver dig.

Claus
--
Sælges *billigt* og nyt:
Mindre blokke, bl.a O.H i aluminium samt anden i rustfrit

Fra : Herman Persson

Dato : 18-06-05 11:45

> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev

> Det skulle så lige være noget med dine forbrugerrettigheder..
>
> Du mister jo antageligvis alt den beskyttelse, købeloven giver dig.

Nej, man har nøjagtigt de samme rettigheder ved forbrugerkøb i andet
EU-land. Meeeen man går selvfølgelig glip af muligheden for lige at smutte
hen til forhandleren og få klaret et akut problem i en håndevending. Mon
ikke, det er sådan, at de fleste erhvervsdrivende giver positiv
særbehandling af kunder, der bor - relativt - tæt på?

Herman.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-06-05 22:45

"Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> Nej, man har nøjagtigt de samme rettigheder ved forbrugerkøb i andet
> EU-land. Meeeen man går selvfølgelig glip af muligheden for lige at smutte

Tyskere er altså ikke forpligtiget til at følge den danske købelov. Der er
EU regler, men det er ikke det samme som den danske købelov.

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 19-06-05 03:55

> "Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> Tyskere er altså ikke forpligtiget til at følge den danske købelov.

Næh, det er de ikke, men den danske købelov, som trådte i kraft 1/1-02 er en
følge af et EU-direktiv.

>Der er EU regler, men det er ikke det samme som den danske købelov.

Hvad, mener du, forskellen er? Jeg mener ikke, at der er forskel på de
rettigheder, man som herboende har ved at købe en båd i Danmark eller i
Tyskland.

Herman.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-06-05 10:12

> [...]

> Hvad, mener du, forskellen er? Jeg mener ikke, at der er forskel på de
> rettigheder, man som herboende har ved at købe en båd i Danmark eller i

Forskellen er da, at du er underlagt tysk lov, og derfor er der ingen hjælp
at hente, hvis der opstår problemer. Alt andet lige, så kan det blive mere
end almindeligt besværligt, hvis man skal ud i en garantisag eller lignende.

Claus

Fra : Herman Persson

Dato : 20-06-05 04:16

> "Herman Persson" <Hr.MandFJERNDETTE@mail.dk> skrev

> Forskellen er da, at du er underlagt tysk lov, og derfor er der ingen
hjælp
> at hente, hvis der opstår problemer.

Jeg giver op over for den påstand. Tror simpelthen ikke, at du seriøst
mener, at der i følge tysk lov ''ingen hjælp at hente, hvis der opstår
problemer.'' Pædagogisk gentagelse: EU-direktiv implementeret i EU-landenes
lovgivning - i Danmark kaldes det for købelov.

>Alt andet lige, så kan det blive mere
> end almindeligt besværligt, hvis man skal ud i en garantisag eller
lignende.

Hvis der er tale om garanti, stiller sagen sig noget anderledes, idet
garanti medfører, at man er bedre stillet end ved den lovbefalede to års
reklamationsret.

Herman.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 20-06-05 10:28

> [...]
EU-landenes
> lovgivning - i Danmark kaldes det for købelov.

Prøv at stil spørgsmålet om forbruger beskyttelse ved. handel i EU
(reklamationer, garanti osv) i dk.videnskab.jura

Mvh
Leon

Fra : Egon Stich

Dato : 19-06-05 12:12

> [...]
>
> Fx. her: http://www.boges.dk/index.php?id=320
>
> Er der nogen ulemper ved at købe båden i Tyskland udover afstanden?

Du "får ikke lov" til at betale dansk moms, men må nøjes med den tyske.

MVH
Egon