Sonofons netværk
Fra : Martin

Dato : 17-06-05 20:58

Jeg har store problemer med at bruge sonofon i mit nærområde. Samtalerne
går dårligt igennem og de bliver ofte afbrudt. Dette sker selvom min
telefon (nokia 6610) viser fuldt netværk - alle streger.

Jeg bor på indre nørrebro, så man burde kunne forvente at der er god
dækning.

Jeg har kontaktet sonofon og deres eneste bud på en løsning var at jeg
anskaffede mig en telefon med udvendig antenne. Godt forsklag når i jo
lige har solgt mig en telefon. Ydermere sagde de at de godt var klar
over at netværket var dårligt i mit område, men dette ville blive løst
om 6 måneder, når de fik sat nogle flere master op.

Er der nogle der ved om man kan komme ud af en aftale, pga. manglende
dækning.

Martin

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 17-06-05 21:15

> Er der nogle der ved om man kan komme ud af en aftale, pga. manglende
> dækning.

Det kan man ikke - man skriver under på, at man har læst/set det
dækningskort man får udleveret ved køb af et abonnement.

--
Mvh.
Jeppe Vestergaard, Aalborg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-06-05 21:29

"Jeppe Vestergaard" <thismail@isfake.com> wrote in message

> Det kan man ikke - man skriver under på, at man har læst/set det
> dækningskort man får udleveret ved køb af et abonnement.

Øhh, nu kan man vel ikke altid regne med det.. men der må da være et problem
med telefonen eller noget i den stil... Med mindre man befinder sig i en
kælder på nørrebro eller holder hånden for antennen.

Prøv forresten at se http://www.sonofon.dk/asp/daekning.asp?pos=1817&level=3
der er ikke særlig høj opløsning. og ifl mastedatabasen er der ikke nogen
planlagte udvidelser ad GSM 900 nettet, og kun enkelte 1800net i københavn

også fx på 3.dk kan man også se der er fuld dækning i hele området... Men
ved ikke om det er beregmet at der ingen bygninger er eller noget i den
stil.

Fra : Martin

Dato : 17-06-05 22:03

..

> Øhh, nu kan man vel ikke altid regne med det.. men der må da være et problem
> med telefonen eller noget i den stil... Med mindre man befinder sig i en
> kælder på nørrebro eller holder hånden for antennen.

Nej desværre. Jeg har en ven med sonofon abonnement med samme problem i
det område hvor jeg bor.

Godt nok skriver man under på en kontrakt og angiver at man er
indforstået med kontraktens betingelser, men jeg forventede et netværk
som dækkede, dette har jeg ikke fået - Det er lidt svært at forestille
sig, at jeg skulle få denne type problem på forhånd. (jeg har jo ikke
haft mulighed for at prøve abonnementet inden jeg købte det)

Det skal lige siges at jeg skiftede fra Telmore, hvor jeg aldrig havde
netværks problemer.

Jeg er klar over at forskellige selskaber har forskellig dækning, men
man burde da ikke forvente det i en stor by

/Martin

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 18-06-05 03:25

fr 17 jun 2005 09:58:22p satte Martin sig på en taburet og skrev følgende
på et stykke vådt franskbrød:

> Er der nogle der ved om man kan komme ud af en aftale, pga. manglende
> dækning.

Nej det kan man ikke. Men hvis det er et nyt nummer og du ikke har noget
imod at skifte nummer inden nogle lære det at kende er der jo ingen der
forhindre dig i f.eks. at oprette et nyt ved siden af, hos f.eks Telmore
som bruger TDCs net.

Steven

Fra : Martin

Dato : 18-06-05 13:58

> [...]
> imod at skifte nummer inden nogle lære det at kende er der jo ingen der
> forhindre dig i f.eks. at oprette et nyt ved siden af, hos f.eks Telmore

Pointen er netop at jeg har købt en telefon med tilhørende kvantum
abonnement til 200 kr om måneden, som jeg kontraktmæssigt er bundet til
i de kommende 6 måneder. Jeg er klar over at jeg sagtens kan anvende
andre telefonselskaber, men det er ikke lige det der er pointen med mit
spørgsmål.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-05 17:14

"Martin" <none@mac.com> wrote in message

> [...]
> de kommende 6 måneder. Jeg er klar over at jeg sagtens kan anvende andre
> telefonselskaber, men det er ikke lige det der er pointen med mit

Du kan jo prøve at køre en retsag.... De har sikret sig at der står i
dækningskortet at de ikke kan stille garanti på enkeladresser, og
dæknignskortet er computerberegnet.

Her er det kun mund til mund betoden og erfaringer der kan gøre om man
vælger det ene eller det andet vil jeg tro.

Min erfaring at TDC er de bedste på dækningsområdet.... Og fx på 3G nettet
har de allerede flere antenner i det område jeg bor i end Hi3g har
idriftsat. og det er inden TDC overhovedet har lanceret 3g endnu...

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 18-06-05 18:35

lø 18 jun 2005 02:58:23p satte Martin sig på en taburet og skrev
> [...]

> til i de kommende 6 måneder. Jeg er klar over at jeg sagtens kan
> anvende andre telefonselskaber, men det er ikke lige det der er

Ok men så er der intet at stille op. Du har skrevet under på en aftale og
bordet fanger. Dog mener jeg at de fleste selskaber har en slags returret
inden for 8 dage eller 14 dage. Det er i hvertfald nogle firmaers politik
mener jeg. Men ret beset har du jo skrevet under og du får meget svært
ved at løbe fra dette. Men prøv at høre m.h.t. returret. Dog skal man
vist også levere telefonen tilbage sammen med abb. hvis den er købt
sammen med dette og derved er fået billigere. Men du skal til at have
fingeren ud, jeg mener ikke at fristen er så lang.

M.h.t. Dækning så kan du ikke stille noget op. Deres dækningskort er
meget upræcise og er lavet efter computerberegninger. De kan reelt ikke
bruges til synderligt meget mere end at tørre sig i r.... med.

Steven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-05 19:59

Steven Nybo Andersen skrev:

> Ok men så er der intet at stille op. Du har skrevet under på en aftale og
> bordet fanger. Dog mener jeg at de fleste selskaber har en slags returret
> inden for 8 dage eller 14 dage.

Der er som udgangspunkt 14 dages returret ved fjernhandel, og
ingen returret ved handel i en fysisk butik. Imidlertid er
returretten faldet væk ved en mobil med abonnement så snart man
har taget abonnementet i brug.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Martin

Dato : 18-06-05 20:04

Hmmm

Det var ærgeligt - nu hænger jeg på den, men er ikke desto mindre blevet
en erfaring rigere.

Så vil jeg i samme anledning advare potentielle sonofonkunder at købe
deres abonnement såfremt man er bosiddende på indre nørrebro. Det er
ikke kun på min bopæl der er problemer (området ved skt. hans torv)
dette gælder bl.a også rigshospitalets kollegium

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-06-05 22:11

> [...]
> kun på min bopæl der er problemer (området ved skt. hans torv) dette
> gælder bl.a også rigshospitalets kollegium

Okay

Hi3g har en mast ved skt. hans torv...

Sonofon har en en GSM 900 mast ca. 450meter fra skt. hans torv
TDC har en GSM900, gsm1800 og UMTS ca. 180meter fra skt. hans torv
Telia har en GSM 900 og GSM 1800 mast ca. 300meter fra skt. hans torv

Så ja sonofon har den klart dårligste......

men kan se på mastedatabasen de har planlagt en GSM 900 og 1800 mast ca.
300meter vest fra skt. hans torv

Fra : Martin

Dato : 19-06-05 00:45

> [...]
>
> Så ja sonofon har den klart dårligste......
>
> men kan se på mastedatabasen de har planlagt en GSM 900 og 1800 mast ca.

Jeg kan se Hi3g masten fra mit stuevindue. Hvor langt skal man være fra
en mast for at forvente et anstændigt signal. Taget i betragtning af at
jeg gik fra Telmore (tdc) til sonofon, skal det vel være i nærheden af
200 meter eller ligenende, eller hvad?

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-06-05 01:10

> [...]
> mast for at forvente et anstændigt signal. Taget i betragtning af at jeg
> gik fra Telmore (tdc) til sonofon, skal det vel være i nærheden af 200

Det kommer jo meget an på lokalforhold og antennens placering i forhold til
dig med bygninger osv...

Ude på lars tyndskids marker kan man jo forvente et andstændigt signal
omkring 15km fra masten fra en GSM900... kortere ved gsm1800 og kortere igen
med 2,3Ghz UMTS

man siger jo at i tæt befolkede områder vil man i fremtiden se
mastepositioner "på hvert gadehjørne" bygningninger blokere jo meget for
signalet.. Du kan jo fx heller ikke bruge satellit positionsudstyr så godt
hvis bygningerne ligger tæt.

Du kan jo evt. høre sonofon hvornår deres kommende mast ved Nørrebrogade 56
vil være i drift. det kan jo være du er heldig at det vil forbedre dit
signal i din lejlighed.

Fra : Jesper

Dato : 19-06-05 09:47

On Sat, 18 Jun 2005 23:11:26 +0200, Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> Telia har en GSM 900 og GSM 1800 mast ca. 300meter fra skt. hans torv
>
> Så ja sonofon har den klart dårligste......

....men med en typisk rækkevidde for GSM900 i tæt bebyggelse på 5-10
kilometer burde alle tre systemer have fin dækning. Hvis en 900 MHz
sender på 2 watt ikke kan generere et perfekt signal på 450 meters
afstand, er der altså noget seriøst galt. Prøv evt. at skrive til
Sonofon om problemet - det er ikke sikkert at de er klar over det.

hilsen
Jesper

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-06-05 12:45

"Jesper" <no@spam.dk> wrote in message

> ...men med en typisk rækkevidde for GSM900 i tæt bebyggelse på 5-10
> kilometer burde alle tre systemer have fin dækning.

Hvor har du hørt det henne?? det er vel kun hvis der nærmest er fri sigt til
antennen.... i hvilke byer har man 5km afstand til antennen??

> [...]
> afstand, er der altså noget seriøst galt. Prøv evt. at skrive til
> Sonofon om problemet - det er ikke sikkert at de er klar over det.

500meter i tæt bebyggelse i københavn er meget langt.... Her ude hvor jeg
bor er der nogenlunde dækning fra Sonofon 500meter væk, men går man i
kælderen som vel svare til alle de bygninger der er i vejen inden i
københavn.. så er der intet signal... TDC med 300meters afstand er der
nogenlunde dækning i kælder.

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 19-06-05 09:48

> Det var ærgeligt - nu hænger jeg på den, men er ikke desto mindre blevet
> en erfaring rigere.

Mange af SONOFONs butikker har valgt at give en returret på 10 dage, selv om
du reelt set ikke har krav på det. Prøv at kontakt forhandleren hvor du har
købt abonnementet, og spørg om han vil tage det retur.

Fra : A

Dato : 19-06-05 10:07

Hvoffor skiftede du fra Telmore ?

Telmore kører jo på TDC's net, som dækker væsentlig bedre en Skodafon
(Sonofon)....

Alt. er du selvfølgelig låser telefonen op og smider dit Telmore kort i
den....

/A

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 19-06-05 17:05

> Alt. er du selvfølgelig låser telefonen op og smider dit Telmore kort i
> den....

Og så blot se i vejviseren efter den taletid han allerede har betalt for
til Sonofon ifbm. hans abonnement?

--
Michael
http://gratishotel.dk

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 19-06-05 18:23

> Telmore kører jo på TDC's net, som dækker væsentlig bedre en Skodafon
> (Sonofon)....

Kilde?

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 19-06-05 21:06

Jeppe Vestergaard wrote:

> Kilde?

SVJH er den vigtigste kilde - mastedatabasen med antallet af
sendestationer - ikke relevant for dig. Eller husker jeg forkert?

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 19-06-05 22:28

sø 19 jun 2005 10:05:47p satte Rainer Schöbe sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> SVJH er den vigtigste kilde - mastedatabasen med antallet af
> sendestationer - ikke relevant for dig. Eller husker jeg forkert?

Antalletr af master er ikke ens betydende med bedre dækning. Masterne
hjælper ikke en skid hvis de står og peger den gale vej, hvilke Skodafons
åbenbart må gøre.

Steven

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 20-06-05 07:57

Hej Steven.

Steven Nybo Andersen wrote:
> [...]
>
> Antalletr af master er ikke ens betydende med bedre dækning. Masterne
> hjælper ikke en skid hvis de står og peger den gale vej, hvilke

Det er selvølgelig rigtig, når der betragtes dækning i et bestemt sted - som
vi jo gør her. Men så er spørgsmålet om de tre eller fire master der står i
nærheden af dette sted kunne konfigureres (f.eks. sektorisering, downtilt)
bedre, hvis der var en eller to master til.

Men "jo flere master, jo bedre dækning" gælder meget ofte, hvis der
betragtes dækningen over hele landet. Så er sandsynligheden for bedre
dækning på et bestemt sted højere, men det hjælper selvfølgelig et skidt,
når man sidder i en af de få hule.

Mvh.

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 19-06-05 22:25

sø 19 jun 2005 07:23:17p satte Jeppe Vestergaard sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Kilde?

Masser af erfaring. Jeg kan nikke ganske meget genkendende til As udsagn.
Har både haft TDC og Skodafon og jeg ved godt i den forbindelse hvad jeg
snakker om. Jeg har Telmore idag og det er jeg ganske godt tilfreds med
lige nu. Skal ikke have Skodafon igen.

Steven

Fra : Martin

Dato : 19-06-05 21:40

A wrote:
> [...]
> (Sonofon)....
>
> Alt. er du selvfølgelig låser telefonen op og smider dit Telmore kort i

Jeg var meget tilfreds med Telmore, men ønskede mig en ny mobil -
Mobiler uden abonnement er alt for dyre, så derfor faldt valget på
sonofon i kombination med en 6610.

At jeg så blev overrasket da jeg modtog min første regning er så noget
helt andet. jeg ved godt at jeg skulle have haft læst betingelserne, men
jeg troede at sms og opkaldsafgivter også blev faktureret i de 200 kr
som mit kvantum abonnement koster om måneden.

Men som sagt, det er min egen fejl og en helt anden sag.